۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۷۰۸۶۵
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، وظایف دستگاه‌های مختلف در حوزه پدافند غیرعامل تعریف شده و ضمانت اجرایی لازم در صورت عمل نکردن به این وظایف همراه با جرم‌انگاری‌های متعدد را در نظر گرفتیم. در صورت تصویب این طرح، مجلس می‌تواند از دستگاه‌های مختلف درباره موضوع پدافند غیرعامل مطالبه‌گری کند و آنان باید پاسخگو باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پایداری ملی، به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری درباره آخرین وضعیت طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، اظهار داشت: در وهله اول لازم است نکاتی را درباره موضوع پدافند مطرح کنم. پدافند به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ یک پدافند عامل داریم که پدافند زنده و فیزیکی است و در عملیات رودررو اتفاق می‌افتد. برای مثال، یک هواپیما مکانی را بمباران می‌کند که سیستم پدافند هوایی ما با هر چیزی که مجهز است از جمله با سامانه‌های پدافندی فعال می‌شود و این هواپیما را مورد هدف قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پدافند غیرعامل هم یعنی پدافندی که از قبل تمهیداتی اندیشیده شده است که حمله طرف مقابل ناکارآمد شود و به عبارت دقیق‌تر مصون‌سازی اتفاق می‌افتد. در حقیقت پدافند غیرعامل به معنای مصون‌سازی در مقابل هجوم دشمن است. البته بستگی دارد هجوم دشمن به چه صورتی باشد و متناسب با اینکه هجوم آن‌ها نظامی، خرابکاری، سایبری، حمله زیستی، بیولوژیکی یا تروریستی باشد، پدافند غیرعامل مصون‌سازی لازم را در مقابل این حملات انجام می‌دهد.

باید مراکز حیاتی را در مقابل حملات دشمن مصون‌سازی کنیم

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید به شکلی مراکز حیاتی، حساس، مهم یا موضوعات حیاتی، حساس و مهم خود را مصون‌سازی کنیم تا هجمه دشمن موفقیت‌آمیز نباشد و نتواند به اهداف خودش برسد.

وی متذکر شد: برای این کار، ما از قبل سازمان پدافند غیرعامل را داشتیم که با تدابیر مقام معظم رهبری ذیل ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده و تاکنون هم فعالیت‌های لازم را انجام داده است. سازمان پدافند غیرعامل در سال‌های گذشته کم و بیش مورد حمایت دولت‌ها بوده است.

ذوالنوری بیان کرد: البته ناگفته نماند که برخی از دولت‌ها از سازمان پدافند غیرعامل حمایت نکردند و برخی از دولت‌ها هم سازمان پدافند غیرعامل را به عنوان رقیب خودشان تلقی کردند. موید این مسئله آن است که طبق قانون باید رئیس سازمان پدافند غیرعامل عضو بسیاری از شوراهای کشور باشد و در جلسات حضور یابد، اما در دولت روحانی حتی رئیس سازمان پدافند غیرعامل را در این جلسات دعوت نمی‌کردند.

هیچ قانونی در زمینه پدافند غیرعامل نداریم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای اینکه سازمان پدافند غیرعامل جایگاه قانونی خودش را پیدا کند، انجام مأموریت‌هایش میسر شود و مجلس هم بتواند در این زمینه مساعدت و مطالبه‌گری کند، ما طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل را تهیه کردیم تا قانون آن تهیه شود چرا که در حال حاضر ما هیچ قانونی در زمینه پدافند غیرعامل نداریم.

وی یادآور شد: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل فراز و نشیب زیادی داشته است. بنده از مجلس دهم پیگیر این طرح بودم. در مجلس دهم فرصت بررسی این طرح در صحن مجلس نشد و آنقدر این طرح را در نوبت صحن مجلس پس و پیش کردند تا در نهایت نوبت به بررسی آن در مجلس نرسید. همه مراحل بررسی کارشناسی طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل طی شده بود، اما متأسفانه در صحن مجلس مطرح نشد و عمر مجلس دهم به اتمام رسید.

ذوالنوری با اشاره به اینکه در مجلس یازدهم ما این طرح را با نظر ستاد کل نیروهای مسلح به روزرسانی کردیم، گفت: هم در مجلس قبل و هم در مجلس فعلی جلسات طولانی و متعدد با حضور نمایندگانی از ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، نیروی انتظامی، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت امور خارجه، سازمان صدا و سیما، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت اطلاعات برگزار کردیم و نظرات همه آنان درباره این طرح اخذ شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح یک بار در دستورکار مجلس فعلی قرار گرفت که یک دفعه از دستورکار حذف شد، اظهار داشت: ما بررسی‌های دیگری درباره این طرح انجام دادیم و مراحل آن در کمیسیون امنیت ملی مجلس طی شد و گزارش آن برای هیئت رئیسه مجلس ارسال شده است. امیدواریم هر چه زودتر این طرح در دستورکار مجلس قرار گیرد. البته طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل باید خارج از نوبت در دستورکار مجلس قرار گیرد چرا که این طرح یک بار نوبت خود را طی کرده است. هیئت رئیسه مجلس هم وعده داده است که تسریع کند و این طرح به زودی در دستورکار صحن علنی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، وظایف دستگاه‌های مختلف در حوزه پدافند غیرعامل تعریف شده و ضمانت اجرایی لازم در صورت عمل نکردن به این وظایف همراه با جرم‌انگاری‌های متعدد را در نظر گرفتیم. در صورت تصویب این طرح، مجلس می‌تواند از دستگاه‌های مختلف درباره موضوع پدافند غیرعامل مطالبه‌گری کند و آنان باید پاسخگو باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر