۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۷۰۴۷۷
بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری، از مجموع ۲۰ طرح حمایت شده در حوزه صنعت راهبردی، صنایع هوایی ۷ طرح و سایر صنایع ۱۳ طرح را به خود اختصاص داده‌اند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت راهبردی از طریق سرریز دانش و نوآوری می‌تواند به‌عنوان موتور محرک و پیشرانی قابل اعتنا در بومی‌سازی و انتقال فناوری کارکرد داشته باشد. این صنعت به‌عنوان زیربنای رشد و توسعه اقتصادی جایگاه ویژه‌ای در دکترین امنیتی و توسعه مبتنی بر نوآوری ایفا می‌کند.

در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تلاش می‌کند راه را برای ورود نوآوری‌ها به حوزه صنایع راهبردی با ایجاد بستری برای به کار بستن قابلیت‌های فناورانه در نقاط کلیدی زنجیره ارزش این صنعت هموار کند. مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری اقدام به شناسایی و حمایت از طرح‌های فناورانه در این حوزه در بخش‌های اصلی صنایع هوایی و سایر صنایع مرتبط کرده است.

طرح‌های کلان ملی فناوری راهگشایی برای ورود محصولات دانش‌بنیان و خلاق با کیفیت به بازارهای داخلی و بین‌المللی هستند. طرح‌های کلان ملی فناوری از ویژگی‌های بارزی مانند اثربخشی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ایجاد هم افزایی و هماهنگی بین سازمان‌های دولتی و خصوصی برای انجام طرح‌های راهبردی و اقتدار آفرین، تجاری‌سازی تحقیقات کاربردی با سطوح فناوری بالا و کارآفرینی فناورانه برخوردارند.

از مجموع ۲۰ طرح حمایت شده از زمان آغاز به کار مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری، تمامی آن‌ها در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ مورد حمایت قرار گرفته‌اند. مجموعاً در حدود ۱۸۹ میلیارد تومان اعتبار به‌منظور حمایت از طرح‌ها مصوب شده است که از این میزان رقمی در حدود ۸۳ میلیارد تومان سهم معاونت بوده است.

همچنین به واسطه پیشرفت پروژه و شاخص‌های کلیدی عملکرد تعیین شده، تاکنون اعتباری در حدود ۵۵ میلیارد تومان از سهم معاونت پرداخت شده و پیشرفت مالی ۶۶ درصد رخ داده است.

بررسی نسبت توزیع ریالی طرح‌ها نشان می‌دهد که از مجموع ۱۸۹ میلیارد تومان اعتبار مصوب، بخش صنایع هوایی با رقمی در حدود ۱۱۵ میلیارد تومان بیشترین میزان ریالی حمایت را به خود اختصاص داده است.

بیش از ۹۷ درصد از حجم ریالی طرح‌های سرمایه‌گذاری شده یعنی ۱۹ طرح در این حوزه تاکنون با موفقیت همراه بوده‌اند. پرنده دریایی ۶ نفره دوزیست در سال ۱۳۹۱ و هواپیماهای فوق سبک و اسپورت پرنده آزاد در سال ۱۳۹۲ برای شرکت هوافضا درنا تهران برخی از طرح‌های کلان ملی هستند که خاتمه یافته‌اند.

در برخی فعالیت‌ها از قبیل آموزش خلبانی، گردشگری و باشگاه‌های هوانوردی و یا استفاده شخصی، هواپیمای فوق سبک و اسپورت پرنده آزاد مورد استفاده است.

هواپیمای دوزیست نیز اصولا به دلیل دوزیست بودن آن و قابلیت نشست و برخاست از روی باند، چمن، رودخانه، سد، دریاچه و یا دریا محدودیتی به باند خاصی ندارد و نیاز کشور را در حوزه‌های مختلف مرتفع می‌کند. این پرنده دریایی ۶ نفره دوزیست در حوزه گشت دریایی، مرزبانی و تصویربرداری از مرزها کاربرد دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر