۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۶۹۶۹۶
نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده است که اوایل هفته جاری یک موشک فراصوت را با موفقیت آزمایش کرده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که اوایل هفته جاری، موشک فراصوتی را به صورت موفقیت‌آمیز مورد آزمایش قرار داد.

شبکه سی ان ان در این خصوص گزارش کرد،  نیروی هوایی ایالات متحده روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که یک سلاح واکنش سریع روز شنبه هفته جاری (24 اردیبهشت ماه) با موفقیت از یک بمب‌افکن «بی-52 اچ» در امتداد سواحل جنوب کالیفرنیا شلیک شده است و به سرعت مافوق صوت دست یافت. با اینحال نیروی هوایی آمریکا جزئیات بیشتری درباره خود این آزمایش همچون مدت زمان پرواز یا ارتفاع این موشک ارائه نکرد.

ژنرال «هیت کالینز» افسر اجرای برنامه تسلیحات نیروی هوایی آمریکا در خصوص این آزمایش گفت: «این یک دستاورد بزرگ تیم تسلیحات واکنش سریع هواپایه، شرکت اسلحه سازی و نیروی هوایی ما بود».

سلاح واکنش سریع هواپایه (ARRW)، یک سلاح مافوق صوت است که از یک موشک تقویت کننده برای شتاب دادن موشک به سرعت بیش از 5 ماخ یا پنج برابر سرعت صوت استفاده می‌کند. سپس یک وسیله نقلیه مافوق صوت از تقویت‌کننده (بوستر) جدا شده و با سرعت زیاد به سمت هدف خود می‌لغزد.

نیروی هوایی آمریکا پیشتر برای آزمایش سلاح واکنش سریع هواپایه «ای جی ام-183-ای» دچار مشکل بوده است و آزمایش این برنامه تاکنون سه بار با شکست مواجه شده است و در نهایت اوایل هفته با موفقیت آزمایش شد. ماه گذشته، نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که ناهنجاری‌های آزمایش پرواز، برنامه تکمیل سلاح را به عقب انداخته است. اولین آزمایش کامل موشک و موشک تقویت کننده تا زمانی در سال مالی آینده که از اکتبر آغاز می شود به تعویق افتاد.

یک روز قبل از انجام آزمایش جدید موشک مافوق صوت، «فرانک کندال» وزیر نیروی هوایی آمریکا به مشکلاتی که برنامه سلاح واکنش سریع هواپایه با آن مواجه بود،اعتراف کرد.

وی گفت: «این برنامه تاکنون در بخش تحقیق و توسعه موفق نبوده است. ما می‌خواهیم قبل از تصمیم‌گیری درباره تعهد به تولید، شاهد سند موفقیت آن باشیم بنابراین منتظر می‌مانیم و مشاهده می‌کنیم».

سی ان ان گزارش کرد که پنتاگون پس از آن تأکید زیادی بر روی توسعه سلاح های فراصوت کرده است که نمایندگان کنگره ابراز نگرانی کردند که ایالات متحده در زمینه تولید سلاح‌های فراصوت از روسیه و چین عقب مانده است. سال گذشته، چین با موفقیت یک سلاح فراصوت را آزمایش کرد که قبل از برخورد به هدف مورد نظر خود، به دور کره زمین چرخید.

اخیراً نیز، روسیه به اولین کشوری تبدیل شد که از سلاح‌های فراصوت در جنگ استفاده کرد و موشک‌های اسکندر و کینژال را در اوکراین پرتاب کرد. پنتاگون می‌گوید که روسیه از آغاز عملیات نظامی خود در اوکراین، بین 10 تا 12 سلاح فراصوت را مورد استفاده قرار داده است.

اواسط ماه مارس، ایالات متحده « مفهومی سلاح های تنفس هوایی فراصوت» (HAWC) خود را مورد آزمایش قرار داد اما به منظور جلوگیری از تنش با روسیه آن را مخفی نگه داشت زیرا «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا قصد داشت به اروپا سفر کند.

مفهومی سلاح‌های تنفس هوایی فراصوت ایالات متحده از یک بمب‌افکن «بی-52» در امتداد ساحل غربی در اولین آزمایش موفقیت‌آمیز سامانه لاکهید مارتین شلیک شد. یک موتور تقویت کننده سرعت موشک را به سرعت بالا ارتقا داد و در این مرحله موتور اسکرم جت تنفس کننده هوا مشتعل شد و موشک را با سرعت مافوق صوت 5 ماخ و بالاتر به حرکت درآورد.

آزمایش فوق درست چند روز پس از آن انجام گرفته است که روسیه می‌گوید از موشک فراصوت خود در جریان حمله به اوکراین استفاده کرده است و یک انبار مهمات در غرب اوکراین را هدف قرار داده است.

طبق گزارش سی ان ان، علی‌رغم آنکه وزارت نیروی هوایی ایالات متحده تمرکز زیادی بر تسلیحات فراصوت دارد اما درباره اهمیت آ‌ن‌ها احتیاط پیشه کرده است و کندال به نمایندگان کنگره در این خصوص گفته است: «آن‌چه می‌خواهیم به آن نگاه کنیم این است که مقرون ‌به ‌صرفه‌ترین ترکیب سلاح‌ها چیست. مطمئناً مافوق صوت نقشی در آن دارد و ما باید روی آن سرمایه گذاری کنیم و مقادیری از آن را تهیه کنیم اما هنوز یک سوال در ذهن من وجود دارد که مقرون به صرفه ترین ترکیب چیست».
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر