۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۶۹۰۶۰
همه ما مرتب خبرهایی را مبنی بر هک شدن سایت‌های بزرگ می‌خوانیم. از گوگل و مایکروسافت گرفته تا سایت‌های دولتی و خبری، در این شرایط می‌توان گفت که امنیت سایت یک فرآیند بی‌معنی است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، سایت‌های بزرگ هم توسط هکرها هک می‌شوند. اما در نظر داشته باشید که فرآیند امنیت وب ‌سایت و محافظت از حملات سایبری اقدامی است پیشگیرانه، که مانع خسارت‌های سنگین می‌شوند. امنیت سایت از طریق روش‌های مختلف تأمین می‌شود. با این حال شما می‌توانید به راحتی و با چند تکنیک ساده در طراحی سایت امنیت سایت خود را افزایش دهید.

افزایش امنیت سایت

طراحی سایت به تنهایی نمی‌تواند برای کسب ‌وکار شما مفید باشد. شما باید علاوه بر صرف وقت در طراحی وب‌سایت خود در خصوص امنیت سایت نیز قدم‌هایی را بردارید. با این حال جای نگرانی نیست. شما می‌توانید با 6 تکنیک ساده که ر ادامه به آن می پردازیم، امنیت سایت خود را افزایش دهید.

1-به صورت منظم نسخه پشتیبان (بک آپ) تهیه کنید

اساسی‌ترین و در عین حال ساده‌ترین روش در امنیت سایت، تهیه نسخه پشتیبان از سایت است. با این حال همین کار ساده اغلب نادیده گرفته می‌شود. تهیه نسخه پشتیبان به طور منظم در طول هفته و یا ماه از تمام داده‌های وب‌ سایت و دیتابیس آن به شما این امکان را می‌دهد که همه ‌چیز را در مدت ‌زمان نسبتاً کوتاهی بازیابی کنید. به این نکته توجه کنید که حتی اگر کل سایت شما پاک شود نیز می‌توانید از این روش استفاده کنید .فایل های بک آپ را در یک هارد دیسک یا فلش مموری یا حتی DVD ذخیره کنید.

2-از وب سایت خود با HTTPS و SSL محافظت کنید

در هنگام طراحی سایت اطمینان حاصل کنید که ارائه‌ دهنده هاست HTTPS را پشتیبانی می‌کند. شما باید در تمام فایل ‌های سایت که داده‌ های حساس در آن قرار دارند این قابلیت را فعال کنید. همچنین شما می‌توانید با ارائه‌ دهنده نام دامنه خود تماس گرفته از او درخواست گواهی SSL نمایید. شما می‌توانید این گواهی را با اشتراک یک ‌ساله خریداری کنید. با استفاده از این گواهی تمام ارتباط سایت شما با مرورگر کاربر به صورت رمزنگاری‌ شده انجام می ‌شود و در بین راه هکرها می‌توانند اطلاعات سایت و کاربر شما را به سرقت ببرند. این کار برای سایت ‌هایی که خرید و فروش آنلاین دارند بسیار مناسب و ضروری است.


3-اطلاعات نام کاربری و رمز عبور را به صورت منظم تغییر دهید

شما با ذخیره اطلاعات نام کاربری و کلمه عبور خود در حافظه مرورگر این امکان را به هکرها می‌دهید که به این اطلاعات با روش‌های مختلف دسترسی داشته باشند. برای افزایش امنیت سایت هر چند هفته یکبار جزئیات ورود به وب ‌سایت خود را تغییر دهید. همچنین برای افزایش امنیت در کلمه عبور از واژه ‌های قابل پیش ‌بینی مانند نام همسر یا تاریخ تولد خود استفاده نکنید.

4-به تعداد محدودی از کاربران خود اجازه دسترسی به اطلاعات سایت را بدهید

هرچه افراد بیشتری به داده‌های وب ‌سایت شما دسترسی داشته باشند، احتمال نقض امنیت سایت بیشتر می‌شود. فقط به افرادی اجازه دسترسی بدهید که واقعاً برای انجام کارهایشان به این دسترسی‌ها نیاز دارند. نکته مهم این است که یک نام کاربری و رمز عبور را به چند نفر ندهید و هر فردی باید نام کاربری و رمز عبور مختص به خود را داشته باشد. در این صورت در زمان بروز مشکل خیلی سریع متوجه می‌شوید که کم‌کاری و نقض امنیت سایت از جانب کدام کاربر بوده است.

5-وب ‌سایت خود را به صورت منظم بروزرسانی کنید

حملات سایبری اغلب خودکار هستند. هکرها از ربات‌های مخصوص برای جستجوی وب‌سایت‌های آسیب‌پذیر استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که همیشه باید از جدیدترین تکنولوژی های روز برای افزایش امنیت سایت خود استفاده کنید. همچنین از آخرین نسخه نرم ‌افزارها مانند CMS، افزونه‌ ها، هسته وردپرس و ... استفاده کنید.

6-انتخاب یک هاست مناسب در هنگام طراحی سایت

در هنگام طراحی سایت باید یک شرکت میزبانی وب (هاست) مناسب را انتخاب کنید. به این نکته توجه داشته باشید که امنیت سایت شما به اندازه و ابعاد شرکت میزبانی وب شما است. تلاش برای صرفه‌جویی در هزینه‌ ها و استفاده از یک شرکت میزبانی وب کوچک به تنهایی می‌تواند برای امنیت سایت شما یک تهدید جدی باشد. این شرکت ‌ها معمولاً امکانات امنیتی خوبی نیز ارائه نمی‌دهند و به شدت آسیب‌پذیر هستند.

این نکته را در هنگام طراحی سایت در نظر بگیرید که شرکت ‌هایی هستند که از هاست اشتراکی برای ارائه فضا به کاربران خود استفاده می‌کنند. در نتیجه هاست سایت شما با هاست 100 سایت دیگر مشترک است. اگر هکر یکی از این سایت ‌ها را هک کند می ‌تواند به مابقی سایت‌ ها نیز دسترسی داشته باشد. بهترین راه استفاده از سرور اختصاصی است. البته سرور اختصاصی کمی گران‌تر است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر