۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۶۸۶۴۱
جعفر قادری:
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مجهز به نگاه پیشگیرانه یا پدافندی نباشیم، درنهایت کشور دچار مشکلات بسیار بزرگی خواهد شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از روزنامه رسالت، جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» در خصوص اهمیت موضوع پدافند سایبری برای کشورمان گفت: به‌صورت کلی موضوع پدافند غیرعامل چه در مسائل سایبری و چه در مسائل غیر سایبری برای هر کشوری بسیار مهم محسوب می‌شود. زیرا اگر مجهز به نگاه پیشگیرانه یا پدافندی نباشیم، درنهایت کشور دچار مشکلات بسیار بزرگی خواهد شد. 

وی ادامه داد: در فضای مجازی فعلی که از رسانه گرفته تا واحدهای صنعتی به سمت سایبری شدن در حال حرکت هستند، امکان هرگونه نفوذ به‌منظور اختلال در کارکرد زیرساخت‌های سایبری کشور وجود دارد که می‌تواند پیامدهای بسیاری در شرایط خدمات‌رسانی به مردم داشته باشد. 

وی ادامه داد: درست است که ما باید تلاش کنیم حداکثر بهره‌برداری را از مزایا فضای سایبری داشته باشیم اما باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که توجه به مزایا باید در کنار آگاهی از تهدیدات فناوری باشد. این امر نیز جز با تقویت پدافند سایبری محقق نخواهد شد.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت اظهار کرد: همان‌طور که دیدیم اخلال کوچکی که در سامانه مدیریت سوخت کشور در ماه‌های گذشته رخ داد توانست چند روز مشکلاتی را برای کشور پدید آورد ولی اگر ما به موضوع پدافند سایبری اهمیت بیشتری می‌دادیم شاید این مشکل اصلا رخ نمی‌داد یا در کمترین زمان ممکن سیستم به خدمت‌رسانی حداکثری بازمی‌گشت. این‌ها همه درس‌هایی است که برای مقابله با حوادث احتمالی آینده به آن توجه داشته باشیم.

قادری در خصوص تکمیل شبکه ملی اطلاعات نیز توضیح داد: متأسفانه برخلاف شعارها و ادعاهایی که درباره شبکه ملی اطلاعات داده شده است حرکت خیلی محسوس و مهمی برای راه‌اندازی اصولی این شبکه انجام نشده است. مشکل اینجاست که برخی از مسئولان اصلا اعتقادی به راه‌اندازی این شبکه ندارند و برخی دیگر تنها در حرف از آن حمایت می‌کنند و عملا کار خاصی انجام نداده‌اند.

این نماینده مجلس گفت: چرا باید کاربر ما برای یک جستجو ساده مجبور باشد به موتورهای جستجو خارجی رجوع کند و آن‌ها بتوانند به‌راحتی کاربرهای ما را مدیریت کنند. اگر شبکه ملی اطلاعات کامل می‌شد در این بخش خودکفا بودیم.

وی درباره دستورات رهبر معظم انقلاب در خصوص برخورد با ولنگاری در فضای مجازی نیز گفت: در گذشته حفاظت از مرزهای فیزیکی بسیار راحت‌تر از امروز بود اما این روزها با وجود فضای مجازی، گستره حفاظت از مرزهای کشور بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. دشمن به‌راحتی می‌تواند از طریق فضای مجازی به ما ضربه بزنید پس باید هوشیار‌تر باشیم. درنتیجه تمام مسئولین باید همه تلاش خود را بکنند تا با برنامه‌ریزی و تکیه‌بر توان داخلی، فضای مجازی را طوری مدیریت کنند که خواسته‌های رهبری معظم انقلاب نیز به‌صورت کامل عملیاتی شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر