۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۶۸۵۴۴
معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل:
معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: نظام عملیاتی پدافند زیستی کشور ابلاغ شده و همه دستگاه های مرتبط موظف به اجرای آن هستند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، علی محمد لطیفی روز دوشنبه در چهارمین جلسه پدافند غیرعامل سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در سنندج اظهار داشت: فعالیت جهاد کشاورزی از سه جهت ایمنی، امنیت و اقتدار غذایی، عبادت و جهاد به معنای واقعی است.

وی بر آموزش به کشاورزان تاکید کرد و افزود: هر حمایتی که لازم باشد سازمان پدافند غیرعامل در راستای ارائه آموزش‌ها در راستای اطلاع رسانی بیشتر در حوزه پدافندغیرعامل انجام می‌دهد.

 معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه مهاجمین زیستی یا طبیعی یا عامدانه هستند، گفت: بعضی مواقع هم به دلیل انجام روش‌های غلط مبارزه و استفاده بیش از حد از سموم شیمیایی شاهد خودمهندسی طبیعی حشرات و آفات هستیم.

لطیفی با بیان اینکه نظام عملیاتی پدافند زیستی کشور به وزارتخانه های جهاد کشاورزی، بهداشت و سازمان محیط زیست ابلاغ شده است، اظهار داشت: اجرای این نظام عملیاتی که دارای چندین آیتم بوده و تهدیدات هر حوزه در آن ترسیم شده لازم الاجرا است.

وی اضافه کرد: براساس این نظام عملیاتی وزارت جهاد کشاورزی موظف به اجرای اقدامات لازم در زیرساخت های پدافند در حوزه دام، نباتات و آبزیان است.

تولید محصولات آب بر به نفع کشور نیست 

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: یکی از مشکلات بخش کشاورزی به ورود محصولات باغی و صیفی و همچنین نظارت اندک بر روی توزیع سم و کود و مصرف بیش از حد مجاز آنها بر می گردد.

احمد محمدرضایی اضافه کرد: می طلبد برای محصولات کشاورزی کد اختصاصی درنظر گرفته شود به عبارتی شناسنامه دار شوند تا در بازار مشخص باشد که هر محصول در کدام نقطه از کشور تولید شده است.

وی رعایت الگوی کشت را از موارد ضروری در بخش کشاورزی خواند و افزود: با توجه به تنش های آبی کشور واردات محصولات آب بر بسیار مقرون به صرفه تر از تولید آنها است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کردستان یادآور شد: در فضای مجازی مباحثی در خصوص بالا بودن میزان باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی مطرح شده که موجب نگرانی شهروندان شده است و انتظار می رود جهاد کشاورزی در این زمینه اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

غلات و  تولیدات باغی کردستان جزو محصولات سالم هستند

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه سلامت محصولات کشاورزی بحث پیچیده ای بوده و انتظارات جامعه هم نسبت به این بخش بسیار بالا است، گفت: آزمایش هر محصولی ۴۰ میلیون ریال هزینه لازم دارد و تامین آن برای همه محصولات کشاورزی نه برای دولت و نه کشاورز امکان پذیر نیست.

محمد غفوری با اشاره به اینکه در هیچ کشوری در دنیا هم تمام محصولات کشاورزی مورد آزمایش قرار نمی گیرند، اضافه کرد: با کمترین هزینه اقدام به اجرای طرح نمونه برداری تصادفی از مزارعی که احساس خطر بیشتری در تولید آنها وجود دارد، کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه خیار، سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز از جمله محصولاتی هستند که در استان مورد آزمایش قرار می گیرند، گفت: غلات که بیشترین سهم را در سلامت مردم ما دارند در نتیجه آزمایش های انجام شده از تولید سالم آن اطمینان داریم.

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه ۹۹ درصد محصولات باغی استان هم سالم هستند، افزود: احساس خطر بیشتری در مورد محصولات سبزی و صیفی چون آفات و بیماری زیادی دارند و اندام های رویشی آنها که بیشترین جذب سموم را دارند، مورد مصرف قرار می گیرند وجود دارد.

غفوری اضافه کرد: بیشتزین تمرکز هم روی محصولات مذکور است و هر محصولی هم که ناسالم باشد به کشاورز اخطار لازم داده می شود و ۵۰ درصد سهم کود او هم حذف خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر