۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۶۸۴۴۴
مدیر کل پدافند غیرعامل اصفهان گفت: بر اساس الزام پدافندی پایداری و تداوم آب شرب اصفهان، مجوز احداث سامانه دوم انتقال آب گلاب ۲ صادر شده و اکنون در مرحله پایانی است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، سازمان پدافند غیر عامل در استان‌ها در بخش‌های مختلف با ابلاغیه‌های پدافندی در مصون‌سازی زیرساخت‌ها نقش پررنگی دارد که البته این دستورالعمل‌ها به شرط اجرایی شدن در دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی مانند یک سپر دفاعی عمل خواهند کرد. ضرورت پدافند غیر عامل به حدی است که کمیته‌ای تحت این عنوان در همه دستگاه‌های اجرایی نیز تشکیل می‌شود تا متناسب با وظایف آن دستگاه مأموریت‌های پدافند غیرعامل را پیگیری و اجرا کنند. برای روشن شدن وظایف پدافند غیر عامل در برهه‌های حساس گفت‌وگویی را با عبدالرسول صفری، مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری اصفهان انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید؛

پدافند غیرعامل چه ارتباطی با طرح صیانت از فضای مجازی و سایبری دارد؟

پدافند غیرعامل در حوزه پدافند سایبری وظیفه مصون سازی زیرساخت‌های الکترونیکی و سیستم‌های سایبری دستگاه‌ها و ادارات و مراکز مهم کشور را در برابر تهاجمات، خراب‌کاری و نفوذ سایبری دشمنان بر عهده دارد اما اینکه تا چه حد طرح صیانت از فضای مجازی با این مأموریت ارتباط داشته باشد بنده اطلاعی ندارم و این موضوع باید از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی سوال شود.

کمبود دانش فنی بومی یکی از ضعف‌های پدافند غیرعامل در کشور ما عنوان شده است، چگونه می‌توان این مهم را جبران کرد؟

امروزه تولیدات علمی خوبی در حوزه‌های مختلف تخصصی پدافند غیرعامل تألیف و منتشر شده است که نسبت به اوایل شروع کار خیلی پیشرفت داشته اما به هر حال چون سابقه علمی بعضی از کشورهای دیگر طولانی‌تر از ما بوده است، بنابراین گاهی آثاری که منتشر شده ترجمه یا اقتباس از دانش پدافند غیرعامل دیگر کشورها است اما در زمینه تولیدات علمی بومی در کشور خودمان در قالب پایان‌نامه‌های دانشگاهی یا توسط اساتید دانشگاه‌های وابسته به مراکز نظامی مثل دانشگاه امام حسین، مالک اشتر یا دانشگاه دفاع ملی کارهای خوبی صورت پذیرفته است و اخیراً نیز تفاهمات و مذاکراتی با دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های دولتی از طریق سازمان پدافند غیرعامل انجام شده تا رشته‌های تخصصی دانش پدافند غیرعامل در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

در خصوص تشکیل کمیته پدافند غیرعامل در آموزش و پرورش آیا اقدامی صورت گرفته است؟

کمیته پدافند غیرعامل در همه دستگاه‌های اداری از جمله آموزش و پرورش استان تشکیل شده است و متناسب با وظایف آن دستگاه مأموریت‌های پدافند غیرعامل را پیگیری و اجرا می‌کنند.

در طی اعتراضات اجتماعی سال‌های اخیر اصفهان، برای جلوگیری از این امر به عنوان یک مشکل اجتماعی پدافند غیرعامل چه تمهیداتی و اقداماتی انجام داده است؟

البته در بحث رسیدگی به اعتراضات اجتماعی پدافند غیرعامل مسئولیتی ندارد و این موضوعات بر عهده دفتر سیاسی استانداری است، اما در رابطه با اینکه در خلال تجمعات صنفی ممکن است افراد ناراضی تعرضاتی به زیرساخت‌های مدیریت شهری داشته باشند، ضرورت دارد متولیان امر مدیریت شهری مطابق با الگوهای پدافند غیرعامل نسبت به مصون‌سازی زیرساخت‌های شهری اقدام کنند تا آسیب کمتری در این گونه حوادث به آن وارد شود.

یکی از اهداف پدافند غیرعامل توزیع ثروت، جمعیت و سرمایه‌های ملی در کل فضای سرزمینی کشور از طریق اعمال سیاست تمرکز زدایی، آمایش سرزمین و پراکندگی زیرساخت‌های کلیدی، مراکز حیاتی و حساس است، شما در این زمینه چه اقداماتی به ویژه در بحث شهرستان‌های استان انجام داده‌اید؟

در بحث توزیع ثروت، جمعیت و سرمایه‌های ملی در سطح استان بر اساس سند آمایش سرزمینی استان که متولی آن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است صورت می‌پذیرد و ارتباطی با وظایف پدافند غیرعامل ندارد البته از سال ۹۸ به بعد در بحث احداث و استقرار صنایع و اجرای پروژه‌های عمرانی، خدماتی، کشاورزی و صنعتی قبل از اجرا از ادارات مختلفی از جمله اداره کل پدافند غیرعامل استعلام وکارشناسان ذی ربط هم الزامات و ملاحظات پدافندی در بحث مکان‌یابی و ساخت و ساز را به متولیان این پروژه‌ها ابلاغ می‌کنند.

در اصل پنجاهم قانون اساسی آمده است که فعالیت‌های اقتصادی و غیر آنکه با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن همراه باشد ممنوع است، با توجه به اهمیت دفاع غیرعامل در این زمینه و بحران آبی، خشکسالی رودخانه و باتلاق گاوخونی در اصفهان چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

نظارت بر اینکه فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی نباید به محیط زیست آسیبی وارد کند در حیطه وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست استان است و پدافند غیرعامل در این زمینه‌ها مسئولیتی ندارد و در مواردی هم که به بهداشت و سلامت عمومی این نوع فعالیت‌ها ارتباط پیدا کند دانشگاه علوم پزشکی متولی آن است. در بحث خشکسالی و بحران آب در استان نیز مربوط به وظایف شرکت آب منطقه‌ای است. البته در بحث پایداری و تداوم آب شرب اصفهان سازمان پدافند غیرعامل کشور مجوز احداث سامانه انتقال آب گلاب ۲ را چند سال قبل صادر کرد و بر اساس همین الزام پدافندی این سامانه احداث و اکنون در مراحل پایانی آن است که به عنوان مکمل تصفیه خانه آب اصفهان بزرگ وارد مدار خواهد شد و در رابطه با موضوعات سلامت آب شرب استان الزامات و اقدامات پدافندی به شرکت آبفای استان منعکس و سال‌ها قبل این ملاحظات در زیرساخت‌های تأمین آب استان لحاظ و اجرا شده است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

با توجه به اینکه یکی از وظایف پدافند غیرعامل در اتخاذ تصمیمات سازگار جهت محرومیت زدایی و رفع عدم تعادل‌های منطقه‌ای در برنامه‌های آمایش سرزمین، در حاشیه شهر اصفهان و منطقه حصه چه اقداماتی را تاکنون انجام داده اید؟

در مباحث محرومیت زدایی و تعادل بخشی در مناطق حاشیه‌ای این گونه موضوعات مربوط به وظایف پدافند غیرعامل نیست و در وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی مدیریت شهری اصفهان قراردارد.

در جنگ الکترونیک و جلوگیری از هک شدن چه تدابیری را اتخاذ می‌کنید؟

در بحث مقابله با جنگ‌های الکترونیکی و حملات سایبری، الزامات و تدابیر پدافند سایبری و الگوهای امنیتی و پدافندی که توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور و همچنین مرکز مدیریت راهبردی افتا کشور به خوبی در تمامی زیرساخت‌ها اجرا شده و الگوهای لازم به تمامی دستگاه‌ها و صنایع و زیرساخت‌های مهم کشور ارائه و ابلاغ شده است. اما در بعضی از موارد که حملات سایبری آسیبی وارد کرده علت آن کوتاهی متولیان آن دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه و بی توجهی به تدابیر و الگوهای پدافندی و امنیتی ابلاغی است و اگر همه دستگاه‌ها و مسئولین مربوطه به الگوها و الزامات پدافندی که از سوی دستگاه‌های ذی ربط به آنان ابلاغ می‌شود توجه کافی و وافی داشته باشند هیچ حمله و هک سایبری موفق به عبور از سپر دفاع سایبری کشور نخواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر