۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۶۸۳۲
استان قزوین :
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: برگزاری دوره های آموزشی مهندسی پدافند غیر عامل در صنعت آب و برق بهترین راهکار حفاظت از منابع و تاسیسات آبی در مواقع بحران است.
دوره آموزشی پدافند غیرعامل روز چهارشنبه به منظور آشنایی معاونان، مدیران و کارشناسان فنی دستگاههای اجرایی حوزه صنعت آب و برق استان با راههای کاهش آسیب ها در حوادث احنمالی در شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد.

حمید قزوینی در این مراسم گفت: وزارت نیرو به منظور ارائه آموزشهای کاربردی در زمینه پدافند غیرعامل ویژه کارکنان دولت، در صنعت آب کشور اقدام به برگزاری دوره های آموزشی با عنوان طرح هادی کرده است.


وی افزود:  طرح هادی یک به صورت مانور در 15 استان مرزی به اتمام رسیده و طرح هادی دو ویژه استانهای غیرمرزی است که امروز شاهد برگزاری این دوره در استان قزوین، همزمان با چهار استان دیگر کشور از جمله زنجان، مرکزی، یزد و کرمان هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصریح کرد: با توجه به اهمیت حفاظت و صیانت همه جانبه از منابع آبی و تاسیسات زیربنایی بعنوان مهمترین وظیفه کمیته پدافند غیرعامل در شرکت آب منطقه ای برگزار شده است.

وی تصر یح کرد: دسترسی به آب آشاميدنی سالم، يكی از نيازهای حياتی جوامع است و تامين امنيت آبرسانی و شبكه توزيع آب كه همچون دستگاه گردش خون در بدن، امكان حيات و ادامه فعاليت را درجامعه ميسر می کند بخشی از مديريت حوزه آب است.

قزوینی گفت: با توجه به اهميت تاسيسات آبرسانی، گاهی درعمليات تخريبی و خرابكاری دشمن، اين تاسيسات به عنوان مراكز استراتژيك مورد هدف قرار می گيرند كه ممكن است منجر به آسيب جدی به جامعه و گاهی ايجاد بحرانهای امنيتی شود.

این مسئول بیان کرد: اگر دشمن از طريق حملات فيزيكی قادر به آسيب رساندن نباشد، ممكن است با عمليات تخريبی يا آلوده کردن منابع، تاسيسات آبی را مورد حمله قرار دهد كه جبران خسارات وارده يا جايگزين كردن آنها بسيار سخت و زمان بر خواهد بود که آشنایی با مهندسی پدافند غیرعامل زمینه آمادگی برای مقابله با این مسائل را بیشتر می کند.

قزوینی یادآورشد: این دوره آموزشی در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت و ضرورت پدافند غیر عامل و با توجه به سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی با هدف حفظ و صیانت همه جانبه از تأسیسات و دارائیهای کشور و هوشیاری در برابر دشمنان ایران اسلامی وهمچنین براساس نظام نامه پدافند غیرعامل ابلاغی از طریق وزارت نیرو برگزار شده است.


این مسئول اظهارداشت: ویژگی و اهمیت آب و تأسیسات وابسته به آن و نقش حیاتی این منابع در بین مردم در زمینه های مختلف از جمله تامین آب شرب سالم، نیازهای بهداشتی و صنعتی و کشاورزی و  ضرورت حفاظت و صیانت از این منابع  از اهمیت خاصی برخوردار است لذا شرکت آب منطقه ای قزوین تمام تلاش خود را جهت پیشگیری از هرگونه آسیب دیدن این منابع حیاتی بکار خواهد بست تا در مواقع بحرانی خسارتها کاهش یابد.

وی بیان کرد: اصولی ترین شیوه در حال حاضر استفاده از طرحهای پدافند غیر عامل درجهت پیشگیری از بروز هرگونه حادثه و کاهش آسیب های احتمالی در حوزه آب است.

در ادامه صفرنژاد، مدرس این دوره آموزشی گفت: شناسایی تهدیدها و پیش بینی آینده یکی از اهداف برگزاری این دوره آموزشی است که با هماهنگی و برنامه ریزی مستمر می توان با ارائه خدمات مفید در هنگام بروز هرگونه تهدید و یا وقوع حوادث غیر مترقبه جلوگیری کرده و به کاهش آسییب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها، تأسیسات و تجهیزات و اسناد و شریان های حیاتی کمک کر د.

صفرنژاد یادآورشد: مهندسی پدافند غيرعامل يك نياز معماری، مهندسی و استراتژيك، برای كاهش تاثير عمليات دشمن و تامين امنيت پايدار سيستم های تامين آب مانند سدها، چاه های آب، خطوط انتقال، ايستگاههای پمپاژ، تصفيه خانه، مخازن ذخيره و شبكه های توزيع آب است.

وی افزود: مهندسي پدافند غيرعامل موضوعی است كه با توجه به تحولات بين المللی، اهميت آن در سالهای اخير بيشتر روشن شده و در این موضوع در زمینه سدها و نيروگاههای آبی كشور مطالعات پراكنده ای انجام شده اما در مورد خطوط انتقال و تاسيسات آبرسانی پايين دست سدها مطالعات گزارش شده بسيار محدود است.
 
این مدرس یادآورشد: با توجه به اينكه شبكه های آبرسانی پايين دست سدها محل تحويل مستقيم آب به مصرف كننده هستند در موضوع مهندسی پدافندغيرعامل اهميت زیادی دارند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی اظهارداشت: ملاحظات مهندسی پدافند غير عامل برای تاسيسات آبرسانی شامل سد و نيروگاه، خطوط انتقال، تصفيه خانه، مخازن ذخيره و شبكه های آبرسانی را مورد بررسی قرار داده و راه كارهای مناسب برای ملاحظات طراحی و اجرایی اين تاسيسات را ارائه می کند.

صفرنژاد آشنایی کارشناسان دستگاههای اجرایی با راهکارهای مقابله با تهدیدات در پدافند غیرعامل را بهترین روش برای مقابله با حوادث احتمالی و کاهش خسارت ها در مواقع بحران ذکر کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر