۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۶۷۴۹
سرپرست معاونت سلامت دامپزشکی استان سمنان:
خالقیان با بیان اینکه یکی از تهدیدات کشور بیوتروریسم است، تصریح کرد: باید در بخش پدافند غیرعامل به این بیماری به صورت جدی‌تری نگاه شود.

دکتر"رحیم خالقیان"، سرپرست معاونت سلامت دامپزشکی استان سمنان در این خصوص افزود: بیشتر تک سم‌ها(اسب، الاغ و قاطر) به این بیماری مبتلا می‌شوند اما بندرت این بیماری در حیواناتی نظیر بز، گوسفند و گوشت‌خوارانی مثل شیر نیز دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: سابقه این بیماری به سالیان بسیار دور بازمی‌گردد و در حال حاضر در کشورهای آسیایی و شمال آفریقا این بیماری دیده می‌شود.

خالقیان با بیان اینکه این بیماری در کشورهای همسایه مثل عراق، ترکیه و پاکستان نیز وجود دارد،‌ افزود: در حال حاضر این بیماری در برخی از استان‌های مرزی ما نظیر استان ایلام، کرمانشاه و استان آذرباییجان‌غربی رؤیت شده اما خوشبختانه در استان سمنان این بیماری وجود ندارد.

سرپرست معاونت سلامت اداره دامپزشکی استان، بیماری مشمشه را از بیماریهای عفونی برشمرد و گفت: این بیماری دارای اشکال مختلفی است و یکی از آنها مجاری تنفسی ورودی هوا را درگیر می‌کند و سبب آبریزش بینی و "ندول‌هایی" در سطح مجاری تنفسی حیوان می‌شود و نوع شدیدتر آن ریه‌های حیوان را درگیر می‌کند.

وی همچنین گفت: این بیماری زخم‌هایی را در سطح پوست و اندام‌های حرکتی حیوان ایجاد می‌کند و کم کم این زخم‌ها ترشحاتی ایجاد می‌کنند و این ترشحات سبب انتقال بیماری می‌شوند.

خالقیان با بیان اینکه مشمشه بیماری مشترک دام و انسان است، تصریح کرد: این بیماری از طریق وسایل آلوده، زخم و حتی بلع به انسان منتقل شود و سبب علائمی نظیر تب، لرز، سردرد، بیقراری، درد‌های عضلانی، اسهال، استفراغ، تنفس سریع و تعریق شده و در اطراف بینی و دهان "ندول"هایی ایجاد می‌کند.

سرپرست معاونت سلامت اداره دامپزشکی استان با بیان اینکه این بیماری بین 10 تا 15 درصد از مبتلایان را به کام مرگ می‌کشاند، تصریح کرد: اگر این بیماری در انسان سیستم تنفسی را درگیر کند بیشتر احتمال مرگ وجود دارد.

وی اظهار کرد: آخرین مورد بروز این بیماری در انسان در سال 1352 بوده و بعد از آن این بیماری در جمعیت انسانی دیده نشده است.

خالقیان خاطرنشان کرد: آمار قابل توجه تک سم‌ها در کشور، وجود باشگاه‌های اسب سورای، نبود ایستگاه‌های قرنطینه مرزی و به تبع آن قاچاق دام، عدم دریافت مجوز حمل بین استانی دام بدون هماهنگی با دامپزشکی و...، از جمله مخاطرات موجود در خصوص این بیماری است.

سرپرست معاونت سلامت اداره دامپزشکی استان از اجرای تست مشمشه برای 120 رأس از اسب‌های اصیل مراکز و مجتمع‌های پرورش اسب و 20 رأس از تک سمان پراکنده در سطح روستاها در سال جاری خبرداد و گفت: ضرورت دارد صاحبان و پرورش دهندگان اسب برای صدور گواهی سلامت به این اداراه کل مراجعه کنند.

وی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از بروز این بیماری در استان، گفت: رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای، ضدعفونی کردن مزارع و آغل‌ها، تشخیص به موقع بیماری و معدوم‌سازی حیوانات آلوده و همچنین اجرایی کردن سیستم مراقبت برای تک سمان از جمله این اقدامات است.

خالقیان گفت: این بیماری درمان ندارد و حیوان آلوده حتی پس از بهبود ناقل این بیماری می‌ماند.

وی اظهار کرد: این بیماری برای شیوع فصل خاصی ندارد اما فقر غذایی، تراکم دام و استرس‌های وارده به دام می‌تواند باعث این بیماری در تک سم‌ها شود.

سرپرست معاونت سلامت اداره دامپزشکی استان با بیان اینکه یکی از تهدیدات کشور بیوتروریسم است، تصریح کرد: باید در بخش پدافند غیرعامل به این بیماری به صورت جدی‌تری نگاه شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر