۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۶۷۳۴۶
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در آستانه 8 آبان، به مناسبت نکوداشت «هفته پدافند غیرعامل»، پیامی صادر کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام علیرضا کاظمی به شرح زیر است:

پدافند غیرعامل، ایران پایدار

از نگاه سند تحول بنیادین، مأموریت آموزش و پرورش، دست‌یابی متربیان به مراتبی از حیات طیبه است. پرورش تربیت‌یافتگانی خلاق، متدین، متعهد، بانشاط، جستجوگر و سالم. به نظر می‌رسد پدافند غیرعامل به طور مستقیم و بنیادین می تواند به سهم خود زمینه‌ساز تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد، زیرا توفیق در اقدامات پیشگیرانه، پیگیرانه و راهبردی مورد توجه سند راهبردی پدافند غیرعامل آموزش و پرورش و دست‌یابی به زیرساخت‌های استاندارد، مستلزم دو نکته اساسی است: اول، افرادی که آن را یاد بگیرند و دوم این که آگاه و متعهد به رعایت آن باشند.

در فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز تأکید شده است که اگر اهمیت پدافند غیر عامل برای مسئولین شناخته شده باشد باعث پیشرفت کار خواهد شد.

رویدادهای غیرمنتظره به مثابه یک خنجر دولبه، فرصت‌ها و تهدیدهایی هستند که هوشیاری و پیش‌بینی آنها از یک سو و به کارگیری روش‌‌های مناسب و علمی از سوی دیگر، می‌تواند به پیشرفت کشور منجر شود.

تجربه کشورهای موفق در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد با وجود همه مشکلات، می‌توان به گونه ای پژوهش، هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و عمل نمود که در فراسوی تهدیدات و بحران‌ها، روشنای توسعه، پیشرفت و فرصت‌سازی را نظاره‌گر باشیم.

اما اگر دست روی دست بگذاریم و منفعلانه به تماشا بنشینیم، تهدیدات نه تنها از پس هم هجوم خواهند آورد، بلکه هر یک از آنها تبعات اقتصادی، اجتماعی و روانی مضاعف و غیرقابل جبرانی را نیز به همراه خواهند آورد.

شیوع ویروس کوید19 در دو سال اخیر فقط جسم و جان دانش‌آموزان را تهدید نکرده است، بلکه در سبک زندگی آنان نیز به طور چشمگیری تأثیر گذاشته است: وضعیت مطالعه، الگوی تغذیه، میزان خواب، وضع جسمانی، شرایط روحی و روانی، دوری از موقعیت‌های اجتماعی و همسالان، الگوی گذران اوقات فراغت و احتمالاً از دست دادن یک عضو خانواده، چیزی نیست که بتوان (آن هم در گستره‌ای ملی) به راحتی از کنار آن گذشت.

آن‌چه مسلم است این است که دانش‌آموزان در ایام کرونا هم از لحاظ جسمی و روانی و هم از لحاظ تحصیلی، آسیب‌پذیرتر و شکننده‌تر شده‌اند که این ظرفیت آسیب‌پذیری در مقیاس کل کشور، فرصت/تهدید دیگری است که می‌توان با هوشیاری از فراز این چالش بزرگ به چشم‌اندازهای مقتدرانه و امیدبخش چشم دوخت.

پیش شرط امیدواری به گذر موفقیت‌آمیز از تمام تبعات چندگانه‌ی کرونا، تغییر نگرشی متناسب با این تغییر بزرگ است. اگر بخواهیم دانش‌آموزان را با نگاه، آگاهی و امکانات قبل از کرونا آموزش دهیم، تهدیدی دیگر به لیست تهدیدات افزوده می‌شود. اما اگر با رویکردی خوش‌بینانه، علمی، انعطاف‌پذیر و آگاهانه و با درک درستی از شرایط، جست‌و‌جوگر راهی بهتر باشیم، بی‌شک این روش را خواهیم یافت. بی شک یافتن طرق مقابله با تهدیدات نامحسوس اجتماعی و روانی برای دانش‌آموزان مصداق بارزی از  شیوه های پدافند غیرعامل است.

اینجانب با توجه  به تقارن اولین روز هفته ی مذکور با روز نوجوان و بسیج دانش آموزی، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل، یاد و خاطره تمامی شهدای اسلام و انقلاب اسلامی، شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای جبهه مقاومت و مدافعان حرم  و به ویژه شهدای فرهنگی و  دانش آموز؛ شهید حسین فهمیده و شهید علی لندی را گرامی می دارم.

از خداوند منان، توفیق روز افزون تمامی دانش آموزان عزیز و فرهنگیان گرامی را آرزومندم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر