۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۷۰۲۹
یک چرخه معیوب که کاهش منابع طبیعی را با درگیری های خشونت بار ارتباط می دهد، ممکن است در بخش هایی از جهان از نقطه غیرقابل بازگشت گذشته باشد و احتمالا با تغییرات اقلیمی تشدید می شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، اندیشکده ای موسوم به «موسسه علم اقتصاد و صلح» در گزارشی اعلام کرد ناامنی غذایی، نبود آب و تاثیر بلایای طبیعی توام با رشد بالای جمعیت به درگیری ها و بی خانمانی افراد در مناطق آسیب پذیر دامن می زند.

این اندیشکده از داده های سازمان ملل و منابع دیگر استفاده کرد تا پیش بینی کند کدام کشورها و مناطق به بیشترین میزان در معرض ثبت تهدیدهای زیست محیطی قرار دارند.

«سرگی استروبانتس» مدیر این اندیشکده برای اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا گفت که در این گزارش، ۳۰ کشور با یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت با بیشترین خطرات پیش رو شناسایی شده اند.

این گزارش مبتنی بر سه معیار مرتبط با کمبود منابع و پنج معیار متمرکز بر بلایایی چون سیل، خشکسالی و افزایش دما است.

استروبانتس گفت: ما حتی به تغییرات آب و هوایی برای مشاهده فروپاشی بالقوه سیستم نیاز نداریم، بلکه تاثیر این تهدیدهای زیست محیطی می تواند منجر به این مساله شود که البته تغییرات اقلیمی آن را تقویت می کند.

افغانستان بدترین امتیاز را در این گزارش به دست آورده به طوری که درگیری های این کشور به توان آن برای مقابله با خطرات مربوط به منابع آب و غذا، تغییرات اقلیمی و سیلاب های متناوب و خشکسالی آسیب زده است.

براساس این یافته ها، درگیری و تعارض به نوبه خود منجر به تخریب بیشتر منابع می شود.

این اندیشکده یادآور شده است که شش سمینار شامل دولت ها، موسسات نظامی و گروه های توسعه ای سال گذشته این پیام را منعکس کردند که بعید است جامعه جهانی، این چرخه معیوب را در بخش هایی از جهان معکوس کند.

این مساله به طور ویژه در مناطق ساحل و شاخ آفریقا مشهود است، مناطقی که طی دهه گذشته شاهد درگیری های بیشتر و بدتری بوده است.

در این گزارش آمده است: با تشدید تنش ها، تنها می توان انتظار داشت که تغییرات اقلیمی بر بسیاری از این مسائل تاثیر تقویت کننده ای داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر