۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۶۷۰۲۶
رییس سازمان دامپزشکی کشور کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دام، طیور و آبزیان را از اولویت برنامه‌ها برشمرد و گفت: امسال ۱۰۰ درصد نیاز واکسن کشور برای مقابله با بیماری تب برفکی از تولیدات داخلی تامین شده و در این زمینه به خودکفایی رسیده‌ایم.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، «علی‌صفر ماکنعلی» در نشست خبری به مناسبت  ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: بیماری تب برفکی از مهمترین بیماری های ۱۴ گانه فرامرزی در دنیاست و ما رکورددار کانون این بیماری بوده ایم که با برنامه های تدوین شده توانستیم کانون این بیماری را در کشور کاهش بدهیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: در گذشته تعداد کانون های تب برفکی در کشور ۱۲ هزار و ۸۰۰ مورد ثبت شده بود، اما در سال ۹۹ تعداد کانون های استانی به کمتر از سه مورد رسیده است.

وی با  بیان اینکه اکنون ماده موثره و بذر واکسن درداخل تولید می شود تصریح کرد: در کل کشور واکسن تب برفکی در مراحل پنجگانه  تزریق می شود.

آمادگی ایران برای صادرات واکسن تب برفکی به کشورهای همسایه

ماکنعلی گفت: اکنون علاوه بر تامین نیاز داخلی به میزان  ۲۲ میلیون دز واکسن تب برفکی با مازاد تولید روبرو هستیم که آمادگی صادرات این محصول به کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، پاکستان و ترکیه را داریم.

وی اظهارداشت: با خودکفایی در تولید واکسن تب برفکی، قیمت هر دز واکسن بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته که باعث رقابتی شدن بازار داخلی نیز شده است.

علل تلفات فک خزری در دست بررسی است
رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: اکنون طرح اقدام در حیات وحش میانکاله در دست انجام است به طوری که شرایط در این منطقه بهبود یابد در همین راستا علل تلفات فک خزری نیز در دست بررسی  است که بزودی اعلام می شود.

سه شرکت در ایران واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تولید می کنند

وی گفت: در سال ۹۹ ما برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طرح اقدام در نسخه‌های مختلف شامل نسخه شمال کشور، نسخه مناطق با تراکم بالا، نسخه مناطق خاص و نسخه سایر مناطق تدوین و اجرایی شد که حاصل آن کاهش بیماری و خسارت بود.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور، سال گذشته ۶۶ نقطه مورد حمله بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قرار گرفت اما با این وجود اختلالی در تولید ایجاد نشد.

ماکنعلی با بیان اینکه در طرح اقدام نه تنها موفق به تولید آنتی ژن بیماری در داخل کشور شدیم، بلکه بذر واکسن را نیز تولید کردیم، افزود: اکنون سه شرکت تولیدکننده واکسن موفق به کسب پروانه برای تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شدند.

کاهش ابتلا به بیماری برسلوز

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به واکسیناسیون جمعیت دامی کشور علیه بیماری بروسلوز اظهارداشت: بیش از ۱۲ میلیون رأس بز و بزغاله تحت پوشش واکسیناسیون  قرار گرفتند و براساس آمار وزارت بهداشت موارد ابتلاء انسانی به این بیماری نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وی از افتتاح  آزمایشگاه مرجع ملی بروسلوز در یکی از استان‌های کشور خبر داد و گفت: سازمان دامپزشکی کشور طرح کنترل بهداشتی و پایش بیماری‌های آبزیان و کنترل بیماری لکه سفید میگو را در اولویت برنامه ها دارد تا جایی که در سال ۱۴۰۰ صادرات یک میلیارد دلار آبزیان پیش بینی می شود.

ماکنعلی درباره قاچاق دام زنده از کشور افزود: طی سال‌های اخیر با کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، کویت، قطر، عراق و ارمنستان پروتکل‌های تخصصی برای جلوگیری از قاچاق دام به امضا رسیده که پس از این صادرات دام از محل ترانزیت طراحی شده تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور قرار گیرد که می تواند موجب کاهش قاچاق دام زنده شود.

به گفته وی، اکنون روزانه ۳۰ تا ۴۰ تریلی دام از این مسیر ترانزیتی جابجا می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره اصطلاح شیر فله ای یا باز گفت: اصطلاح رایج شیر فله ای در کشور اشتباه است زیرا واحدهای گاوداری صنعتی که دارای شناسنامه بهداشتی هستند مطابق پروتکل‌های تخصصی دامپزشکی می‌توانند شیر تولیدی خود را بسته بندی و در یک سیستم بهداشتی توزیع کنند که این شیرها دارای برچسب تولید و گواهی سلامت هستند.

سازمان دامپزشکی مجوز طلایی صادر نمی‌کند

ماکنعلی افزود: آنچه که توسط سازمان دامپزشکی کشور صادر می شود گواهی سلامت برای تولید فراورده های خام دامی است و هیچ مجوزی تحت عنوان امضای طلایی صادر نمی شود که باید اصلاح صدور مجوز دامپزشکی نیز به صدور گواهی سلامت تغییر یابد.

به گفته وی، طی سال‌های اخیر با اقدامات انجام شده تعداد مراجعین برای دریافت مجوز به سازمان دامپزشکی کشور کاهش یافته است و در آینده نزدیک نیز دیگر ارباب رجوعی به سازمان و ادارات کل مراجعه نمی کند.

پیشنهاد مدیریت واحد تولید فراورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره مباحثی مبنی بر اختلال در صادرات فرآورده‌های لبنی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: با پیگیری های سازمان دامپزشکی کشور و اجرای پروتکل های صادرات اتحادیه اقتصادی اوراسیا موفق شد کارخانه های بیشتری را به لیست صادر کنندگان این کشورها اضافه کند و بر این اساس صادرات نیز انجام گرفت.

ماکنعلی از تشدید اجرای برنامه ملی پایش فرآورده‌ های خام دامی برای کنترل باقیمانده‌ ها خبرداد و گفت: اجرای این برنامه را برای شرکت‌هایی که صادرات آنها با اختلال روبرو شده در دستور کار داریم به طور مثال یکی از شرکت‌ ها پروتکل‌ های بهداشتی را در مسیر حمل و نقل در بحث سرمایش محصولات رعایت نکرده یعنی سرمایش به جای اینکه -۱۸ درجه باشد، ۸ درجه سانتیگراد اعمال شده بود که همین باعث شد صادرات برخی شرکت های ایرانی تعلیق شود.

به گفته وی، همچنین در یکی از واحدهای گاوداری‌ به دلیل وجود آنتی بیوتیکی همچون سولفامتازین، محصولش تعلیق شد زیرا چنین شیری نباید وارد کارخانه و فرآیند تولید و فراوری شود.

وی اظهارداشت: اکنون مجموع مدیریت مزرعه تا سفره جزو وظایف سازمان دامپزشکی کشور نیست زیرا با فراوری محصول، نظارت بر آن جزو وظایف وزارت بهداشت، آموزش و پزشکی و سازمان غذا و دارو قرار می گیرد بنابراین ما طی مکاتباتی که داشتیم خواستار محول شدن مجموع این وظایف به سازمان دامپزشکی تحت یک مدیریت واحد شدیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر