۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۶۶۸۵
وزیر مشاور در امور آشتی ملی سوریه، ایران را دوست و هم پیمان ملت و دولت کشورش خواند و گفت که حضور ایران در اجلاس ژنو 2 درباره سوریه، اساسی و تعیین کننده است.

علی حیدر در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری العالم در سوریه، درباره نقش جمهوری اسلامی ایران و روابط بین تهران و دمشق اظهار داشت: ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی پیش از آنکه دوست نظام سوریه باشد؛ دوست و هم پیمان ملت سوریه بوده است.

وی افزود: ایران دوست همه ملت هایی است که در جستجوی آزادی و نهضت خود هستند و در نتیجه، نقش ایران در اجلاس ژنو 2 اساسی و تعیین کننده است.

علی حیدر درباره اجلاس ژنو 2 درباره سوریه اظهار داشت: اگر اجلاس ژنو 2، اجلاسی برای تقسیم نفوذ در داخل سوریه و مبادله منافع در خاک این کشور باشد، نه تنها یک اجلاس بین المللی برای آغاز فرایند سیاسی و حل بحران سوریه نخواهد بود، بلکه بحران را تشدید خواهد کرد.

وی تاکید کرد: جامعه بین المللی باید بستر فرایند سیاسی واقعی را برای نجات سوریه آماده کند، بنابراین از آغاز گفته ام که موضع ما درخصوص اجلاس ژنو 2، بستگی به این موضوع دارد.

وزیر مشاور در امور آشتی ملی سوریه همچنین سال 2014 میلادی را سال برون رفت کشورش از بحران توصیف کرد.

وزیر مشاور در امور آشتی ملی سوریه تاکید کرد: گروهها و احزابی نظیر "ائتلاف تغییر مسالمت آمیز" که در برگیرنده حزب مخالف قومی- اجتماعی سوریه و "حزب اداره مردمی" متعلق به "قدری جمیل" و دیگر احزاب ملی مخالف، در چارچوب "ائتلاف ملی مخالفان"، در نشست ژنو 2 شرکت نخواهند کرد.

علی حیدر در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار العالم در دمشق اظهار داشت: ائتلاف مخالفان خارج نشین، در تشخیص، توصیف و حل مسائل سوریه مغایر با طرح و برنامه های مخالفان داخل، راه خود را دنبال می کند.

وی افزود: گروه هایی که مدعی اند از ائتلاف مخالفان خارج نشین تبعیت می کنند در واقع گروه های پراکنده و متفرقی هستند که در بسیاری از امور با ائتلاف مخالفت می کنند، بنابراین، ائتلاف مخالفان خارج نشین در واقع مانند کاریکاتور و کارتونی است که نمایندگی هیچ کسی را در سوریه ندارد و فقط در ذهن و کشورهایی قرار دارد که برای رسیدن به اهداف و اجرایی کردن طرح هایشان به دنبال بهره برداری از آن هستند.

حیدر با تاکید بر اینکه، ائتلاف مخالفان سوری خارج نشین نماینده مردم سوریه نیست، اظهار داشت: ما ابزاری برای تحقق و اجرای طرح هیچ کسی نخواهیم بود و به نمایندگی از هیچ فردی سخن نخواهیم گفت و فقط به نمایندگی از مردم سوریه سخن می گوییم، از این رو، موضع ما باید به دور از هر ساختار و ترکیب مستقلی باشد.

این وزیر سوری همچنین درباره ادعای برخی کشورها درباره اینکه ائتلاف مخالفان خارج نشین تنها نماینده قانونی مردم سوریه است، گفت: این سخن مضحکی است، زیرا این ائتلاف قبول نکرده که بگوید تنها نماینده مخالفان سوریه است چه برسد به اینکه نماینده مردم سوریه باشد. از این رو، نمی دانیم که ائتلاف چگونه می خواهد نظامی را با برخورداری از جایگاه و محبوبیت زیادی که نماینده این مردم است و از آن حمایت می کنند، سرنگون کند. اگر فراتر از این نگاه کنیم و بگوییم که آنها عقب نشینی تاکتیکی را پذیرفته اند و گفته اند که فقط نماینده مخالفان هستند حتی این سخن آنها نیز مضحک است زیرا ائتلاف، نماینده کسی جز خودش نیست.

وی افزود: بر اساس نظرسنجی که کمیته هماهنگی (مخالفان داخلی) مخالفان که در گذشته اجرا کرد - و من درباره نتایج آن ملاحظاتی دارم- اعلام کردند که ائتلاف مخالفان خارجی فقط نمایندگی 5 درصد از مردم سوریه را در مرحله اول دارد و در مرحله دوم نیز نمایندگی 3 درصد؛ بنابراین، چگونه کسی با این نسبت می خواهد بر سوریه و به نام مردم سوریه حکومت کند.

وزیر مشاور در امور آشتی ملی سوریه درباره دیدارهایی که بین ائتلاف گروههای "تغییر مسالمت آمیز" و "کمیته هماهنگی ملی" روی داده است نیز گفت: پس از اینکه کمیته هماهنگی اعلام کرد که این دیدارها جنبه پروتکلی دارد و در چارچوب هماهنگی سازی نیست ما نیز همکاری خود را با آنها معلق اعلام کردیم.

وی افزود: بی گمان، گروه های ائتلاف "تغییر مسالمت آمیز" ممکن است با کمیته هماهنگی یا دیگر گروه ها برای تشکیل پایه و اساسی مشترک برای مشارکت در ژنو -2 به توافق برسند، اما نه با ائتلاف مخالفان دوحه.

علی حیدر درباره درخواست مخالفان خارجی برای کناره گیری بشار اسد نیز گفت: روزی که مسئله کناره گیری رئیس جمهور سوریه مطرح شد باید بگویم که این درخواست از سوی ائتلاف خارجی مطرح نشد بلکه "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه سابق آمریکا این خواسته را مطرح کرد و گفت که "کناره گیری بشار اسد اجتناب ناپذیر است"، همان زمان من در واکنش به او گفتم که کلینتون تابعیت سوری ندارد که چنین سخنی ایراد می کند. بنابراین، درخواست برای کناره گیری رئیس جمهور سوریه در واقع درخواست خارجی است و ائتلاف مخالفان نیز به منظور تامین منافع دیگران و در جهت اهداف آنها چنین شعاری را مطرح می کند.

وزیر آشتی ملی  سوریه ادامه داد: ما از ابتدای بحران سوریه اعلام کردیم که طرح شعارهای زیاد و در سطح بالاتر ممکن است مانع از تغییرات لازم شود، از سوی دیگر، طرح هرگونه پیش شرط از جمله شرط کناره گیری رئیس جمهور را مانع از هرگونه گفت‌وگو بین گروه های موجود می دانیم و بی گمان، اساس تغییر را یک طرف مشخص نمی کند بلکه مردم سوریه مشخص می کنند؛ ما همیشه گفته ایم که اجازه بدهید وارد فرایند سیاسی شویم و فضا را برای برگزاری انتخابات فراهم کنیم زیرا مردم سوریه هستند که تعیین کننده می باشند.

** آمریکا حامی تروریسم در سوریه

حیدر درباره فعالیت تروریست ها در سوریه و تبدیل شدن خاک این کشور به عرصه فعالیت تروریست ها نیز، گفت: بی گمان تروریسم در واقع تروریسم جهانی است نه داخلی. همه جهان مدعی مبارزه با تروریسم هستند آمریکا در سوریه از تروریسم حمایت می کند و ما در حال مبارزه با تروریسم هستیم و هیچ راهی جز نابود کردن آن نداریم.

وی افزود: جامعه بین الملل اکنون فرصت دارد که از تلاش های سوریه در این خصوص حمایت کند تا مبادا شراره های آتش تروریسم به دیگر کشورها نیز سرایت کند، امری که در گذشته نشانه های آن آشکار شد.

این وزیر سوری درباره سخنان برخی مقامات غربی از جمله "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس درباره اینکه سوریه در آستانه فروپاشی قرار دارد، گفت: این موضوع یکی از سناریوهای مطرح شده غرب است، اما ما نیازمند فضای واقع بینانه داخلی هستیم، فضایی که وجود ندارد و وجود نخواهد داشت. برای همه مشخص شده که این سناریو قابل اجرا شدن نیست از این رو به سناریوی حمایت از تروریسم روی آوردند.

علی حیدر درباره نگرانی برخی ها در خصوص اینکه نشست ژنو 2 به نشست "سان ریمو" (کنفرانس تقسیم نفوذ و سهم خواهی بین  کشورهای بزرگ منطقه) تبدیل شود، نیز گفت: من گفته ام که اگر نشست ژنو 2 به نشست تقسیم نفوذ در داخل سوریه و تبادل منافع تبدیل شود در واقع کنفرانس بین المللی درباره فرایند سیاسی و حل بحران در سوریه نیست بلکه بحران را تشدید خواهد کرد و لازم است جامعه بین الملل زمینه را برای فرایند سیاسی واقعی و برای نجات سوریه فراهم کند و از این رو من از ابتدا گفته ام که موضع ما درباره نشست ژنو 2 به این مسئله مربوط است.

** برخی طرف ها به بحران سوریه دامن می زنند

وزیر مشاور در امور آشتی ملی سوریه همچنین درباره دخالت برخی کشورهای منطقه در بحران سوریه نیز گفت: دخالت بیگانه بحران سوریه را بسیار تشدید کرده و این مسئله از ماه ها پیش مشخص است؛ این دخالت ها مشخص می کند که به این بحران باید از طریق سیاسی پایان داد و بی شک چنین دخالت هایی عامل اساسی تشدید بحران در سوریه است.

** نقش وزارت آشتی ملی در سوریه درباره برگزاری نشست ژنو

وی درباره نقش ائتلاف مسالمت آمیز درباره برگزاری نشست ژنو 2 نیز گفت: ائتلاف گروه های تغییر مسالمت آمیز مجموعه ای از گروه های موجود در خاک سوریه هستند که پیش از وجود بحران در سوریه و مشخصا بیش از 10 سال است که برای ایجاد تغییر مسالمت آمیز و عمیق در کشور تلاش می کنند، اما با آغاز بحران مسیر ما نیز تغییر کرد، با این وجود این گروه ها و دیگر گروه ها و احزاب بر شعار حل و فصل سیاسی و در فضای آرام برای ایجاد کشوری مدنی که رویای آن را داشته ایم، تاکید می کنند.

حیدر افزود: نشست ژنو 2 اگر سرفصلی درباره فرایند سیاسی در کشور باشد، برای ائتلاف مسالمت آمیز به عنوان گروهی مخالف در داخل سوریه لازم است در این نشست شرکت کند، اما اگر مشارکت ما به این معنا باشد که ما تماشاچی توافق های بین المللی باشیم، باید بگویم که ما شرکت نخواهیم کرد.

وی درباره نقش حزب مخالف قوی سوریه که وی ریاست آن را برعهده دارد، نیز گفت: حزب متبوع من با وجود اینکه در دولت مشارکت کرده، اما حزب مخالف است. ما از ابتدا اعلام کرده ایم که موضع مخالف خود را تغییر نخواهیم داد و بخشی از بدنه نظام نخواهیم بود. ما در چارچوب رویکرد خود برای توسعه دایره مشارکت در فرایند سیاسی در دولت شرکت کرده ایم.

حیدر افزود: پسرم اسماعیل و فادی دوست وی و دوستان دیگر و فرزندان آنها در راه دفاع از مواضع حزب شهید شدند. ابتدای بحران پسرم و دوستش در مسیر حمص- مصایف به شهادت رسیدند و تروریست ها تصور می کردند که من در داخل خودرو هستم، اما پسرم داخل خودرو بود.

** وزارت آشتی ملی در بسیاری از مسائل وارد شده است

وی درباره وزارت آشتی ملی سوریه نیز گفت: وزارت آشتی ملی بر اساس دستور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تشکیل شد و در واقع حاکی از اراده سیاسی مسئولان عالی رتبه کشور بوده و مبنی بر این است که حل و فصل بحران سوریه باید از طریق فرایند سیاسی و برای تامین منافع ملی  صورت گیرد؛ بسیاری از مردم سوریه در ابتدای تشکیل این وزارتخانه تصور کردند که همه مسائل را این وزارتخانه انجام خواهد داد و در نتیجه سوریه را از بحران خارج خواهد کرد بدون اینکه به ذهن آنها خطور کند که راه حل، ایجاد تیم کاری کاملی است که تیم دولتی یکی از پایه ها و محوری های آن باشد و در نتیجه راه حل و موفقیت مبتنی بر تلاش گروهی است.

حیدر افزود: وزارت آشتی ملی در بسیاری از مسائل مانند مسئله ربوده شدگان، بازداشت شدگان، مفقودشدگان، افرادی که سلاح حمل می کنند وارد شده است و این وزارتخانه همگام با دیگر وزارتخانه های ذی ربط در بسیاری از امور وارد شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر