۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۶۶۳۱
فرمانده عملیات ستاد مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: در حال حاضر فایزر به جز آمریکا در 8 پلتفرم دیگر تولید می‌شود و کشورهای اتریش، بلژیک و... واکسن فایزر را تولید می‌کنند بنابراین واردات فایزر از این کشورها به ایران هیچ محدودیت و منعی ندارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایلنا، علیرضا زالی در بازدید از مرکز واکسیناسیون کارکنان بازار سرمایه با بیان اینکه امروز شاهد الگوی جدیدی از واکسیناسیون در کشور بودیم، اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار الگوی جدیدی برای واکسیناسیون نیروی انسانی مشغول به کار در این صنعت به وجود آورده است که می‌تواند الگوی خوبی برای سایر صنوف و گروه‌های شغلی باشد.
 
وی ادامه داد: در این مرکز تجمعی واکسیناسیون، کارکنان بازار سرمایه شاهد نظم در پذیرش افراد هستیم که نیروی انسانی به کار گرفته شده به خوبی توانستند جلوی ازدحام را بگیرند و صفوف واکسیناسیون مدیریت شده است. همچنین در این مرکز قبل از واکسینه کردن افراد در باجه‌هایی مشاوره‌های لازم توسط نیروی انسانی متخصص به افراد داده می‌شود و افراد قبل از واکسینه شدن، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.
 
فرمانده عملیات ستاد مقابله با بیماری کرونا با اشاره به مشارکت بخش خصوصی برای واردات واکسن گفت: خوشبختانه طبق آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا تمام فعالان اقتصادی، بازرگانان و تجار خوشنام کشور می‌توانند از مسیرهای تعریف شده در واردات واکسن مشارکت داشته باشند و بخش خصوصی که در این حوزه ورود کند مورد حمایت ستاد ملی کرونا قرار می‌گیرد.
 
زالی با تاکید بر اینکه در واردات واکسن توسط بخش خصوصی مهمترین موضوع این است که واکسن‌های مورد نظر مورد تایید وزارت بهداشت باشند و اصالت واکسن تایید شده باشد، تاکید کرد: از دیگر موضوعات حائز اهمیت برای واردات واکسن از سوی بخش خصوصی، رعایت استانداردهای زنجیره ترابری است. واکسن‌ها محموله‌های بیولوژیک هستند که حمل و نگهداشت و انتقال آنها با سایر کالاها متفاوت است و بخش خصوصی برای واردات واکسن باید تمام این موضوعات را مد نظر داشته باشد و استانداردها را بتواند رعایت کند.
 
وی افزود: نکته دیگر این است که در عرصه جهانی تبادلات واکسیناسیون تحت مدیریت دولت‌ها است در توزیع، بازاریابی و صادرات واکسن نهادهای دولتی و کشورها حضور دارند و این شاید چالش‌هایی را برای بخش خصوصی ایجاد کند اما با افزایش تیراژ تولید واکسن در سراسر جهان، این چالش‌ها هم برطرف می‌شوند.
 
فرمانده عملیات ستاد مقابله با بیماری کرونا با تاکید بر تایید اصالت واکسن‌هایی که توسط بخش خصوصی وارد می‌شوند، تصریح کرد: رعایت پروتکل‌های تایید اصالت، انتقال و نگاهداشت واکسن‌های وارداتی بسیار حائز اهمیت است چرا که سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش خود اعلام کرده 300 میلیون دوز واکسن تقلبی در برخی از کشورها کشف شده است.
 
زالی درباره مراکز شبانه روزی واکسیناسیون در کشور یادآور شد: در حال حاضر در تهران حدود 12 مرکز واکسیناسیون 24 ساعته راه‌اندازی شده که در طول شبانه روز به افراد خدمات ارائه می‌دهند اما موضوع بسیار مهم در این باره توزیع واکسن بین این مراکز است.
 
وی با اشاره به ازدحام جمعیت در چند روز گذشته در برخی از مراکز واکسیناسیون در تهران بیان داشت: متاسفانه با انتشار اخباری مبنی بر اینکه محدودیت گروه سنی برای تزریق واکسن برداشته شده، در دو سه روز گذشته شاهد ازدحام‌هایی در مراکز واکسیناسیون بودیم و با این انتشار خبر نادرست در شبکه‌های اجتماعی، افراد با تصور اینکه محدودیت سنی برداشته شده، اقدام به مراجعه به سایت‌های واکسیناسیون کردند و ازدحام‌های غیرضرور ایجاد شد.
 
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا تاکید کرد: همانطور که اعلام کردیم کماکان واکسیناسیون بر اساس اولویت سنی است و هرگونه تغییری که در این برنامه‌ریزی‌ها انجام و اعمال شود متولیان واکسیناسیون آن را به طور رسمی اعلام خواهند کرد.
 
زالی ادامه داد: بیش از 50 درصد از ازدحام‌های مراکز واکسیناسیون غیرضروری بوده است که بیشترین ازدحام‌ها هم برای شمال و شرق تهران بوده است.
 
وی درباره پرتی‌ها و دوزهای اضافه ویال‌های واکسن و استفاده آنها گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی به تمام مراکز واکسیناسیون اعلام کردیم که از دوز اکسترا یا پرتی استفاده نکنند. در تمام دنیا این گمان به وجود آمده که انتهای هر ویالی که واکسنی باقی می‌ماند را می‌توان استفاده کرد اما بهداشت جهانی اعلام کرده دوز اکسترا برای استفاده نیست و پرتی‌ها نباید استفاده شوند چرا که شرکت تولیدکننده واکسن دوز اکسترا را برای پوشش احتمال آسیب دیدن ویال در نظر گرفته است و نسبت به استفاده آن به تمام دنیا تذکر داده شده است.
 
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در پاسخ به اینکه چرا در برخی از مراکز واکسیناسیون شاهد تنوع انواع واکسن نیستیم، گفت: به دنبال آن هستیم تا سبد متنوع‌تری از انواع واکسن داشته باشیم اما قطعا بهترین واکسن اولین واکسن در دسترس است. طبق آخرین گزارش‌ها در عرصه جهانی که مطالعات بسیار سنگینی در این حوزه انجام شده اثبات شده که واکسن می‌تواند تا 11 برابر احتمال مرگ و میر برای افراد را کاهش دهد.
 
زالی در پاسخ به اینکه آیا بخش خصوصی امکان و اجازه واردات واکسن فایزر را دارد، خاطرنشان کرد: در بحث واردات واکسن از سوی بخش خصوصی، نسخه بسیار مهم این است که تاجران و فعالان اقتصادی قبل از اینکه فرایند تجاری و بازاریابی برای واردات واکسن را انجام بدهند، در مورد برند آن واکسن از وزارت بهداشت تاییدیه بگیرند اما با توجه به تاکیدات رئیس جمهوری و معاون اول، فرایند واردات واکسن برای بخش خصوصی بسیار تسهیل شده است.
 
وی ادامه داد: بخش خصوصی تنها می‌تواند از مبادی که کمیته وزارت بهداشت آن را تایید کرده نسبت به واردات واکسن اقدام کنند.
 
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در پاسخ به اینکه واردات واکسن برای بخش خصوصی با چه ارزی انجام می‌شود، اظهار داشت: واکسیناسیون در کشور رایگان است و بخش خصوصی که نسبت به واردات واکسن اقدام می‌کند باید شامل حمایت‌های ارزی دولت شود و تامین ارز برای این افراد رایگان باشد.
 
زالی همچنین در پاسخ به اینکه آیا منعی برای واردات واکسن فایزر در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر فایزر به جز آمریکا در 8 پلتفرم دیگر تولید می‌شود و کشورهای اتریش، بلژیک و... واکسن فایزر را تولید می‌کنند بنابراین واردات فایزر از این کشورها به ایران هیچ محدودیت و منعی ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر