۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۶۲۸
مسئول ستاد نماز جمعه تهران:
شیرمردی گفت: مصلای تهران پایگاه مردم و جزو پدافند غیرعامل است. مسئولان گفته‌اند برای طبقه دوم پل صدر بیش از هزار میلیارد تومان احتیاج است و عمر این پل صد سال خواهد بود، در حالی که عمر مفید مصلی برای چند قرن خواهد بود و همانطور که گفتم، جزو پدافند غیرعامل است. بنابراین مسئولان باید توجه ویژه‌ای برای تکمیل این پروژه داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین یدالله شیرمردی در یک نشست خبری با بیان اینکه "تمام خدمات و امکاناتی که در دانشگاه تهران به نمازگزاران جمعه ارائه می‌شد، در مصلای تهران نیز ارائه خواهد شد"، گفت: در سال گذشته طی دو هفته بصورت آزمایشی نماز جمعه در مصلای تهران برگزار شد ولی به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، از جمله در زمینه رفت و آمد و حمل و نقل، این موضوع ادامه نیافت.

وی با بیان اینکه "این بار با هماهنگی‌هایی که با نهادهای مسئول انجام شده، سعی کردیم این مشکلات را برطرف کنیم"، ادامه داد: اتوبوس‌هایی از میادین اصلی شهر، نمازگزاران را به داخل مصلی منتقل می‌کنند و درهای شمالی نیز برای خودروهای شخصی باز است. با هماهنگی با رئیس پلیس راهور تهران، در خیابان‌های اطراف مصلی مانعی برای پارک خودروهای شخصی ایجاد نخواهد شد.

مسئول ستاد نماز جمعه تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با تدابیری اندیشیده شده، ترافیکی در منطقه ایجاد نخواهد شد، افزود: امیدواریم در آینده شهرداری تهران پلی را برای عابران پیاده از پارکینگ بیهقی به مصلای تهران احداث کند و این دو مکان به یکدیگر وصل شوند تا شهروندان و نمازگزاران تهران بتوانند از پارکنیگ بیهقی نیز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه "شبستان بزرگ مصلای امام خمینی(ره) می‌تواند پذیرای ده‌ها هزار نفر از نمازگزاران تهران باشد"، گفت: در زمستان و تابستان برای برگزاری نماز جمعه در دانشگاه تهران با مشکلاتی از جمله سرما و گرمای شدید روبرو بودیم و این موضوع مردم را اذیت می‌کرد و این مسائل در مصلای تهران وجود ندارد و تمام امکانات لازم در این زمینه فراهم است.

مسئول ستاد نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت همکاری شهرداری تهران برای برگزاری نماز جمعه در مصلی و نیز با تشکر از مسئولان شهرداری به خاطر همکاری‌هایی که انجام داده‌اند، افزود: ما باید مردم را تشویق کنیم که برای آمدن به مصلی از وسائل حمل و نقل عمومی از جمله مترو استفاده کنند و این مسأله در جلوگیری از ایجاد ترافیک در آن منطقه بسیار مؤثر است.

شیرمردی همچنین با تشکر از سپاه پاسداران بویژه سپاه انصار که تأمین امنیت مصلی را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: در مصلای تهران علاوه بر اینکه در روزهای جمعه، نماز جمعه برگزار خواهد شد، با همکاری بخش فرهنگی ستاد نماز جمعه تهران و مصلی، برنامه‌های فرهنگی و تجمعات مردم به مناسبت‌های مختلف در روزهای هفته در آنجا برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه "ساختمان عظیم مصلی مربوط به تمام مردم تهران است و باید تبدیل به پایگاهی برای نشر معارف دینی و حقه اهل بیت(ع) شود"، گفت: در لایحه بودجه 18 میلیارد تومان برای تکمیل مصلای تهران در نظر گرفته شده است، در حالی که برای تکمیل فاز اول این پروژه به 200 میلیارد تومان نیاز است.

مسئول ستاد نماز جمعه تهران، به رایزنی‌هایی که این ستاد با دولت و مجلس در ارتباط با تأمین اعتبار برای تکمیل پروژه مصلی نیاز دارد، اشاره کرد و افزود: روز گذشته آقای نوبخت معاون رئیس‌جمهور سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بودند و در آنجا گفت‌وگو‌هایی با ایشان در ارتباط با تأمین اعتبار لازم برای تکمیل فاز اول مصلای تهران داشتیم و قرار است ایشان این هفته از مصلی بازدید کنند.

شیرمردی با اشاره به مساحت مصلای تهران و طرح جامع آن اظهار کرد: ما از دولت می‌خواهیم که بودجه لازم را برای تکمیل مصلای تهران اختصاص دهد تا زمینه‌ای فراهم شود که نماز جمعه به صورت مستمر و دائم در مکان خود برگزار شود.

وی همچنین با بیان اینکه "با توجه به وضعیت کنونی، در فصل بهار و پاییز نماز جمعه همچنان در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد"، ادامه داد: در این مدت که نماز جمعه در مصلی برگزار می‌شود، مشکلاتی را که مصلای دانشگاه تهران دارد، از جمله بحث تعمیرات و کارهای جدیدی که باید در آن انجام شود، پیگیری می‌کنیم.

مسئول ستاد نماز جمعه تهران با بیان اینکه "بر اساس نظرسنجی‌ها، ترکیب جمعیتی نمازگزاران جمعه تهران در هر جمعه متفاوت است"، گفت: سال گذشته مدتی که نماز جمعه به مصلی انتقال پیدا کرد، درصد حضور مردم در نماز جمعه به سه تا چهار برابر افزایش پیدا کرد، در صورتی که مشکلاتی در زمینه حمل و نقل داشتیم و امسال تلاش کردیم که این مشکلات را برطرف کنیم.

شیرمردی با تاکید بر اینکه "نهادهای مختلفی از جمله هلال‌احمر، اورژانس،‌ پلیس راهور و ... در برگزاری نماز جمعه به ستاد نماز جمعه در مصلی کمک خواهند کرد"، اظهار کرد: از ساعت 10 صبح جمعه، درهای مصلی بر روی نمازگزاران باز خواهد بود.

وی همچنین در برابر این پرسش که "آیا نمایشگاهی در این مدت در مصلی برگزار خواهد شد؟" پاسخ داد: هیچ نمایشگاهی در مصلای تهران برگزار نمی‌شود، مگر نمایشگاه‌های فرهنگی که واقعاً جنبه فرهنگی و دینی داشته باشند و ما برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی آمادگی لازم را داریم.

مسئول ستاد نماز جمعه تهران با بیان اینکه "نباید مسئولان بصورت قطره‌چکانی برای تکمیل مصلی بودجه تزریق کنند"، به مقایسه پروژه مصلای تهران با برج میلاد اشاره کرد و افزود: برج میلاد نسبت به مصلای تهران خاصیت کمتری برای تهران دارد ولی می‌بینیم که بودجه زیادی برای تکمیل آن در نظر گرفته می‌شود ولی برای مصلی که دارای کاربردهای مختلفی است، قطره‌چکانی بودجه تزریق می‌شود در حالی که در مصلی می‌توان بهترین سالن کنفرانس را ایجاد کرد و در کنار آن، محل اسکان نیز بوجود آورد.

شیرمردی با گلایه از مسئولان برای تأمین نشدن بودجه تکمیل پروژه مصلای تهران اظهار کرد: در حال حاضر پروژه‌های عظیمی در تهران در حال کلید خوردن است که به بودجه‌های زیادی احتیاج دارد ولی چرا مسئولان به یکباره بودجه لازم را برای تکمیل مصلی در نظر نمی‌گیرند تا اتمام این پروژه تسریع شود.

وی همچنین با بیان اینکه "در دولت قبل 100 میلیارد تومان برای تکمیل مصلای تهران در نظر گرفته شده بود"، تصریح کرد: متأسفانه این مبلغ در حال حاضر با آنکه اختصاص داده شده و مصوبه هیأت وزیران است، توسط وزارت راه و شهرسازی در دولت جدید بلوکه شده و آنها گفته‌اند که باید در این ارتباط بررسی‌هایی انجام دهند. این در حالی است که مصلی ده‌ها میلیارد تومان به پیمانکاران خود بدهکار است و باید پول جدید برای تکمیل مصلی، تزریق شود.

مسئول ستاد نماز جمعه تهران همچنین با بیان اینکه "خوب است یکبار وزیر مسکن در فصل زمستان در خیابان طالقانی در نماز جمعه حضور پیدا کند و ببیند که مردم چگونه در این سرما نماز می‌خوانند"، اضافه کرد: امیدواریم با توجه به انتقال محل برگزاری نماز جمعه تهران از دانشگاه تهران به مصلی، زمینه‌ای فراهم شود تا مسئولان توجه جدی‌تری برای تکمیل این پروژه داشته باشند.

شیرمردی ادامه داد: مصلای تهران پایگاه مردم و جزو پدافند غیرعامل است. مسئولان گفته‌اند برای طبقه دوم پل صدر بیش از هزار میلیارد تومان احتیاج است و عمر این پل صد سال خواهد بود، در حالی که عمر مفید مصلی برای چند قرن خواهد بود و همانطور که گفتم، جزو پدافند غیرعامل است. بنابراین مسئولان باید توجه ویژه‌ای برای تکمیل این پروژه داشته باشند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر