۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۶۶۲۷۴
اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اعلام دلایل مخالفت با طرح صیانت فضای مجازی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، پیشنهادات خود را در راستای بهبود طرح اعلام کردند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، رضا قربانی، عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به پیگیری‌های نصر تهران در مورد طرح صیانت گفت: با همراهی برخی از دوستان در کمیسیون اصل ۹۰ صریح و بی‌پرده مخالفت خودمان را با طرح صیانت اعلام کردیم. اعلام کردیم با تنظیم‌گری موافقیم اما این طرح طراحان و نهاد تنظیم‌گر را به اهداف مدنظرش نمی‌رساند.

وی ادامه داد: خواهش کردیم که طرح به چند طرح کوچک‌تر شکسته شود و در مورد موضوعاتی مثل حریم خصوصی، حفاظت از اطلاعات اشخاص و امنیت سایبری به‌صورت جداگانه و در قالب لایحه جلو برود. این در حالی است که نمایندگان مجلس مصر هستند این موضوع را به‌صورت طرح و در قالب اصل ۸۵ پیش ببرند.

قربانی افزود: به نظر نمی‌رسد مجلس راضی به خروج طرح از دستور کار شود. ما جلساتمان را با کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون صنایع، امنیت ملی و کمیسیون فرهنگی ادامه خواهیم داد و دست یاری به سوی دوستانی که فکر می‌کنند می‌توانند تغییراتی ایجاد کنند، دراز می‎‌کنیم.

وی تاکید کرد: درست است که کمیسیون فرهنگی پیشنهاد دهنده اصلی است، اما افراد دیگری در کمیسیون‌های امنیت ملی و صنایع با این طرح مرتبط هستند و این اطمینان را داده‌اند که صحبت‌های اصناف و کسب‌وکارها را می‌شنوند، اما نگفته‌اند که هرچه صنف گفت قبول می‌کنیم! به هرحال ما سعی می‌کنیم نظراتمان را با استدلال به دوستان منتقل کنیم و امیدواریم اشکالات این طرح کمتر شود.

قربانی همچنین با اشاره به موضوع کمیسیون‌های نصر تهران اعلام کرد: همانگونه که قبلاً اعلام شده، تاکنون هزار و سیصد نفر از ۶۵۶ کسب کار برای عضویت در برای ۲۲ کمیسیون در قالب سه رسته درخواست عضویت داده‌اند. ما در بخش خصوصی تمام تلاشمان را می‌کنیم تا واسطه‌ی میان رگولاتورها و کسب و کارها باشیم.

به کمیسیون تخصصی فضای مجازی نیاز داریم

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر نصر تهران نیز در سخنانی گفت: همانطور که دو سال پیش هم گفتیم، ما کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس نداریم. برای همین است که طرح صیانت در کمسیون‌های متفاوت بررسی می‌شود و تمامی ابعاد آن به صورت جامع دیده نمی‌شود.

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران افزود: البته در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات تعامل با مجلس برای ایجاد کمیسیون ICT دیده شده است و امیدوارم یک بار برای همیشه از این چند پارگی خارج شویم.

حسین اسلامی، رئیس این سازمان نیز با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برنامه‌های آقای زارع‌پور را بررسی کردیم و در همین رابطه، کمیسیون اینترنت با هماهنگی هیأت مدیره بیانیه‌ای صادر کرد. برنامه‌ها و رزومه‌ی ایشان را بررسی کردیم و به زودی بیانیه‌ای در این زمینه منتشر می‌کنیم.

او افزود: ما با دقت و نگاه مطالبه‌گرانه برنامه‌های وزیر پیشنهادی را بررسی کردیم. جدا از شخص وزیر ارتباطات، نیازمند نگاه هیأت دولت به وزارتخانه‌ای هستیم که می‌تواند منشأ تحول باشد. در تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، نیاز است تا مدیران ارشد فناوری در بالاترین سطوح مدیریتی حضور داشته باشند تا بتوانیم اختلال موجود در مورد فناوری‌های نوظهور را پشت سر بگذاریم.

اسلامی تاکید کرد: اگر نگاه کلی به وزیر پیشنهادی ارتباطات مثبت است، بهتر است رأی اعتماد به ایشان در مجلس با حداکثر آرا اخذ شود تا در عملکرد ایشان هم تأثیرگذار باشد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با بیان اینکه در دولت سیزدهم ارتباطات ما تنها محدود به وزارت ارتباطات نخواهد بود، گفت: با بسیاری از نهادهای دیگر مانند وزارت صمت، بانک مرکزی و حتی وزارتخانه‌هایی که تاکنون ارتباط کمتری با آنها داشته‌ایم به صورت متشکل در ارتباط خواهیم بود و نگاه تحول دیجیتال را با کمک صنف و متخصصان در دولت دنبال می‌کنیم.

وی افزود: بر این باوریم که دولت نباید این حوزه را به یک معاونت علمی و فناوری و وزارت ارتباطات محدود کند و باید در کل دستگاه دولتی اتفاقات متناسبی رخ دهد و برای تحقق این موضوع، اعلام آمادگی می‌کنیم و طبیعتاً بسیار فعالانه عمل خواهیم کرد.

اصلاح طرح صیانت به معنی تأیید آن نیست

رئیس هیأت مدیره نصر تهران با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بیان کرد: نصر تهران چندین نفر از اعضای خود را به همراه مشاور حقوقی سازمان مأمور کرد تا در جلسات متعددی با نمایندگان مجلس موضوع را تبیین کنند؛ با کمیسیون صنعت که الان در غیاب کمیسیون فناوری متولی این حوزه است، با کمیسیون فرهنگی که پیشنهاددهنده بود و همچنین با مجموعه‌هایی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس و حتی مرکز ملی فضای مجازی تعامل‌هایی برقرار کردیم.

وی گفت: تمام کسانی که در چهارچوب قانون از مطالبه‌گری‌ها حمایت می‌کنند، باید مورد حمایت واقع شوند، ما نظر خود را در بیانیه‌های قبلی خطاب به نمایندگان مجلس مطرح کردیم و نامه‌ای سرگشاده نیز خطاب به ریاست محترم جمهور منتشر کردیم. در حال حاضر هم علی‌رغم تمام انتقادات، به دنبال حفظ منافع صنف هستیم.

اسلامی تاکید کرد: تصویب چنین قانونی مورد تأیید صنف نیست و اگر ما برای اصلاح آن همراهی می‌کنیم، به معنای تأیید کلیات نیست. ضمن انتقاد به کلیات وظیفه خودمان می‌دانیم که در راستای منافع اعضای صنف بهبودهایی را در روند تصویب نهایی ایجاد کنیم.

وی به رویکرد وزیر پیشنهادی دولت جدید درباره‌ی طرح صیانت اشاره کرد و افزود: وزیری که در مظان رأی اعتماد است، بعید است با طرح صیانت از فضای مجازی مخالفت جدی داشته باشد. آن هم در حالی که اکثریت نمایندگان مجلس با این طرح موافقت کرده‌اند.

اسلامی ادامه داد: آنچه تابه‌حال ما از مشی عیسی زارع‌پور متوجه شده‌ایم این است که او اعتقاد دارد بعد از استقرار در جایگاه وزارت لایحه‌ای در اینباره تبیین کند. چنانچه ما نیز قبلاً این پیشنهاد را مطرح کرده بودیم. تاکنون جلسه‌ای با وزیر پیشنهادی نداشتیم، بنابراین بهتر است خودشان مورد طرح صیانت اعلام موضع کنند.

وی به دغدغه‌های موجود در رابطه با طرح صیانت نیز اشاره کرد: دغدغه‌های طرح صیانت را می‌فهمیم و مخالف همه‌ آن نیستیم، اما این طرح با شکل فعلی دغدغه‌ها را رفع نمی‌کند و موجب اعتبار دولت هم نمی‌شود. معتقدیم هرکس جای وزیر ارتباطات بنشیند نمی‌تواند اقدامات لازم و متناسب درباره‌ی این طرح را به شیوه‌ای که اکنون مطرح شده انجام دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر