۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۶۵۷۱۰
گزارش عملکرد کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دبیرخانه این کمیته منتشر شد.
به گزارش پایداری ملی، براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخشی از مقدمه این گزارش آمده است: مسئله پدافند غیرعامل، ارتکازی و عقلانی است و امری نیست که به صورت تازه و روی توافقاتی بین دولت ها، گروه ها و اشخاص به وجود آمده باشد. امروز مهمترین وظیفه پدافند غیرعامل، حفظ و ارتقای کارکردها و خدمات زیرساخت های حیاتی با استفاده از دانش نوین و به روز است.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش به ماموریت های پدافند غیرعامل اشاره شده که از آن جمله می توان به فرهنگ سازی و آموزش عمومی و تخصصی، آمادگی و ارتقای مقاومت ملی، پایش نهدیدات، طبقه بندی و سطح بندی مراکز و حوزه ها، کاهش آسیب پذیری ها، نهادینه سازی اصول، الزامات و ملاحظات فنی مهندسی پدافند غیرعامل در ذات طرح ها و پروژه های ملی و استانی فرهنگی، تسهیل مدیریت بحران و تداوم کارکردهای ضروری کشور، صیانت و کمک به اداره مردم در راستای مصون سازی کشور در برابر انواع تهدیدات دشمن در مقوله جنگ نرم و سخت اشاره کرد.

در بخش دیگری از این گزارش به اشاره به تشکیل این کمیته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آمده است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر در کشور و دارا بودن ظرفیت های متنوع قانونی در اختیار در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در موضوع جنگ نرم و پرداختن به مقوله مصون سازی فرهنگی و تبیین واژه پدافند غیرعامل از منظر فرهنگ در بین کارکنان، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه اقدام به تشکیل کمیته پدافند غیرعامل کرده است.

از جمله راهبردهای دفاع غیرعامل در حوزه فرهنگی کشور که در این گزارش به آن اشاره شده است می توان به توسعه فرهنگ و نهادینه سازی باور عمومی نسبت به تاثیر اقدامات دفاع غیرعامل در کاهش آسیب پذیری ها، ارتقای توان دفاع فرهنگی در آستانه مقاومت مردم در برابر تهدیدات خارجی، ایمن سازی زیرساخت های حیاتی و حساس در بخش فرهنگی و تبلیغاتی کشور، استحکام بخشی ساختارها و زیرساخت های فرهنگی کشور، ایجاد سامانه مدیریت بحران مقابله با عملیات فرهنگی و روانی تهدید نرم دشمن، رصد فعالیت های دشمن و دشمن شناسی تخصصی در زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی کشور و ... اشاره کرد.

در این گزارش به اهم اقدامات، چالش ها و برنامه های کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از سال 98 در دستور کار این کمیته قرار گرفته است، اشاره شده که برگزاری دوره های آموزشی در حوزه های مختلف پدافند غیرعامل در سطح مدیران و کارکنان وزارتخانه، اجرای برنامه های هفته پدافند غیرعامل، حمایت از پژوهش در حوزه پدافند غیرعامل و تدوین سند راهبردی پدافند غیرعامل فرهنگی کشور، تولید فیلم کوتاه، مستند، انیمیشن، موشن گرافی و نماهنگ در حوزه پدافند غیرعامل فرهنگی و انتشار در فضای مجازی، اجرای برنامه های آموزش عموم مردم ازطریق کانون های فرهنگی هنری مساجد و انتشار در فضای مجازی، سازمان های تابعه،مراکز ستادی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، رزمایش پدافند غیرعامل سایبری در ستاد وزارت متبوع، تدوین سند راهبردی پدافندغیرعامل فرهنگی کشور و ... اشاره کرد.

در این گزارش به اقدامات این کمیته هم اشاره شده که برخی از آن شامل تهیه و تدوین سیاست های اجرایی پدافند غیر عامل فرهنگی کشور برای نخستین بار در حوزه های فرهنگی و هنری و ابلاغ به سازمان ها ، نهاد ها و مراکز فرهنگی و هدایت برنامه ها در آن چارچوب، اجرای مقدمات تهیه و تدوین سند راهبردی پدافند غیر عامل فرهنگی کشور، اعطای دبیری کارگروه فرهنگی پدافند غیرعامل به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها با هماهنگی وزیر محترم کشور و ریاست سازمان پدافندغیرعامل، انعقاد تفاهم نامه همکاری  با سازمان پدافندغیرعامل کشور و سایر سازمان ها و نهادها و برگزاری دوره های آگاهسازی، آموزشی و نهادینه سازی فرهنگ پدافندغیرعامل در بین مدیران می شود.

چالش ها و مشکلات موجود از دیگر موضوعات مورد توجه در این گزارش است که مهمترین این چالش ها کمبود منابع انسانی، ساختار سازمانی، عدم توزیع و تخصیص منابع مالی برای مصون سازی زیرساخت ها  و اولویت گذاری در فعالیت ها، اهداف و ماموریت های پدافند غیر عامل فرهنگی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر