دادگاهی در هلند به دو سازمان غیرانتفاعی اجازه داده تا شکایت خود را از فیس بوک به علت عدم اطلاع رسانی دقیق به کاربران در مورد نحوه استفاده از داده های آنها مطرح کنند.نمایندگان این سازمانها میگویند فیس بوک حق ندارد هیچ داده ای را از کاربران اروپایی خود ذخیره و پردازش کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از یونایتد بیزینس جورنال، پیش از این فیس بوک به شدت تلاش کرده بود تا جلوی طرح این دو شکایت را بگیرد، اما مقامات قضایی هلند این درخواست را رد کرده و از رسیدگی به آن حمایت کرده اند.
یکی از این دو سازمان غیرانتفاعی Consumentenbond نام دارد که نماینده کاربران هلندی فیس بوک است و مدعی شده که این شبکه اجتماعی قوانین مربوط به حریم شخصی را که توسط اتحادیه اروپا وضع شده، نقض کرده است. بر همین اساس فیس بوک به درستی به کاربران خود توضیح نداده که چه داده هایی را در مورد آنها جمع آوری می کند. نمایندگان این سازمان میگویند فیس بوک حق ندارد هیچ داده ای را از کاربران اروپایی خود ذخیره و پردازش کند.
شاکی دیگر فیس بوک بنیاد حفاظت از حریم خصوصی اطلاعات است که ادعاهای مشابهی را بر علیه این شبکه اجتماعی مطرح کرده است. فیس بوک ابتدا مدعی شده بود دادگاه هلندی صلاحیت رسیدگی به شکایات مرتبط با کسب و کار خود را در اروپا ندارد، زیرا کسب و کارهای این شرکت بر مبنای قوانین ایرلند تنظیم شده است. اما مقامات قضایی هلند با رد این ادعا تصریح کردند حق دارند به ادعای کاربران هلندی فیس بوک در مورد اینکه شبکه اجتماعی مذکور چگونه حریم خصوصی کاربران خود را نقض کرده، رسیدگی کنند. فیس بوک هم در واکنش از حضور در دادگاه و دفاع از خود خبر داده است.