۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۶۵۴۰
محمود مظفر ، اظهار داشت: برخي تنها سازمان‌ها را مسئول مديريت بحران مي‌دانند غافل از اينکه دو ضلع ديگر در مديريت بحران مردم و رسانه‌ها هستند. ...
محمود مظفر ، اظهار داشت: برخي تنها سازمان‌ها را مسئول مديريت بحران مي‌دانند غافل از اينکه دو ضلع ديگر در مديريت بحران مردم و رسانه‌ها هستند.

وي به ضرورت اطلاع‌رساني از طريق رسانه‌ها به ويژه هنگام بروز حوادث غيرمترقبه اشاره کرد و گفت: ‌بايد نام بلاياي طبيعي را فرصت خطرناک گذاشت چرا که مي‌توان از اين ظرفيت استفاده کرده و با برطرف کردن اشکالات نقاط ضعف را برطرف کنيم. به عنوان مثال هنگام زلزله رسانه‌ها مي‌توانند دلايل تخريب ساختمان‌ها و يا دلايل آسيب نديدن ساختمان‌هايي که طبق اصول ساخته شده‌اند را براي مردم پررنگ کنند.

مظفر تربيت و آموزش خبرنگاران بحران را يکي از بايدها و ضرورت‌هاي اين حوزه دانست و گفت:‌ تنها نبايد به آموزش امدادي به خبرنگاران اکتفا کرد بلکه خبرنگاران بايد بياموزند که مطابق با فرهنگ هر منطقه اطلاع‌رساني تا بحراني به بحران اضافه نشود.

به عنوان مثال در حادثه زلزله در يکي از مناطق جنوبي خبرنگاري مشغول گرفتن عکس از مادر و بچه‌اي بود که به دليل فرهنگ خاص آن منطقه مشکل‌ساز شد.

رئيس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: گاهي اوقات اعلام يکسري اخبار پيش از موعد نه تنها دردي را دعوا نمي‌کند بلکه سبب ايجاد تنش در يک منطقه مي‌شود.

وي در پاسخ به اينکه چرا مسئولان هنگام بروز حادثه آمارهاي متناقض اعلام مي‌کنند، گفت: قرار گرفتن در شرايط بحران و در بطن حوادث سبب مي‌شود تا در ساعات اوليه نتوان آمار دقيقي ارائه کرد اما پس از چند ساعت از بروز بحران اين مسائل اصلاح مي‌شود و نبايد صرفاَ براي اطلاع‌رساني سريع به هر قيمتي هر آماري را ارائه کرد.

مظفر در مورد کارکردهاي رسانه در مواقع بحران گفت: هنوز که هنوز است وقتي آمبولانس و تيم امدادي وارد منطقه بحران‌زده مي‌شوند هيچ کس راه را باز نمي‌کند و کنار نمي‌رود و اين نشان مي‌دهد که مردم در اين زمينه آموزش نديده‌اند.

وي افزود: از طرفي رسانه‌ها مي‌توانند در اين مواقع به مردم توضيح بدهند که کمک‌هاي نقدي يا غير نقدي از چه طريقي ارسال کنند يا در يک منطقه چه تعداد کشته شده و چه آسيب‌هاي وارد شده است و آخرين اخبار از وضعيت منطقه چيست.

رئيس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر بر اين نکته تأکيد کرد: آموزش‌پذيري مردم هنگام بروز حادثه چندين برابر حالت عادي و بهترين فرصت براي ارائه نکات آموزشي و برطرف کردن نقاط ضعف است.

وي ايجاد شبکه تلويزيوني بحران را يکي از راهکارهاي مناسب براي آموزش به مردم برشمرد و گفت: سالانه 20 هزار نفر در جاده‌هاي کشور کشته و 300 تا 400 هزار نفر مجروح مي‌شوند و اين رقم صرف‌نظر از سيل، زلزله و حوادث ديگر است که مي‌تواند از طريق شبکه‌هاي اجتماعي و تلويزيون به مردم آموزش داده شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر