۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۶۵۱۸۰
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی بعد از ۱۰ سال در این شورا خبر داد و گفت: اجرای این سند را به نیروهای مسلح دادیم که نتایج خوبی داشت.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در نشست کمیته تخصصی تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت ضمن بیان این مطلب گفت: سالگرد رحلت امام خمینی(ره) و سالگرد شروع رهبری مقام معظم رهبری را گرامی می‌داریم. لازم است روی الگوی رهبری، امام خمینی و رهبری حکیم انقلاب کار کارشناسی همه جانبه‌ای صورت بگیرد و مراکز پژوهشی توجه ویژه‌ای روی تبیین الگوی رهبری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه برخی کشورهای کوچک و ضعیف راجع به رهبران خود کتاب‌ها می‌نویسند، خاطر نشان کرد: به فاخرترین عناصر رهبری در الگوی رهبری مقام معظم رهبری در این ۳۰ سال رسیده‌ایم. رهبری معظم له در تاریخ رهبری‌های جهان بی‌نظیر است و بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به این امر مهم که آموزه‌ای اثرگذار در حوزه حکمرانی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، توجه کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم این اقدام با همکاری جامعه دانشگاهی کشور انجام شود، بیان کرد: ۴۳ سند در نقشه مهندسی فرهنگی مطرح شده و در ستاد مهندسی فرهنگی تصویب شد که در مرحله اول ۸ سند اولویت‌دار توسط دستگاه‌های ذینفع تدوین شود. ۳ سند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال تدوین بوده که پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و اقداماتی صورت گرفته است و ساختار آن باید تابع آئین نامه تدوین اسناد باشد. در سایر حوزه‌ها نیز پیشرفت‌هایی شاهد بوده‌ایم، سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی بعد از ۱۰ سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و اجرای آن را به نیروهای مسلح دادیم که نتایج خوبی داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند ملی فرهنگ دفاع، مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت، خاطرنشان کرد: برای تدوین سند ملی فرهنگ دفاع، مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت از رئیس بنیاد شهید تشکر می‌کنیم. در محتوای این سند از تجربه متراکم این سال‌ها استفاده شده و جای تشکر دارد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: درباره تدوین اسناد، رویکرد این بوده که کسی که خودش ذی‌نفع است، سند را تدوین کند. اگر بخواهیم سند ایثار و شهادت را بنویسیم، قطعاً خیلی از کسانی که دست علمیاتی در این کار دارند، باید در تدوین آن سهیم باشند؛ لذا از ابتدا تدوین اسناد توسط ذی‌نفعان را اصل قرار دادیم و مداخله شورا، برای نظارت بر استانداردها و کیفیت کار است.

دکتر عاملی ادامه داد: برای اجرای سند هم باید ببینیم وزن کار در کجا قرار می‌گیرد و اجرا را هم به همان نهاد بدهیم. براساس توافق و تفاهمی که وجود دارد، اصل را باید بر این بگذاریم که کار در بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس متمرکز شود. با سپردن کار به بنیاد حفظ و نشر آثار، هم ساختار جدیدی ایجاد نشده و هم تامین کننده مشارکت همه کارگزاران است و امکان اجرایی‌سازی سند در آن فراهم می‌شود. باید توافق کنیم با توجه به اینکه بنیاد حفظ و آثار هم در وظیفه‌اش و هم ظرفیتی که در این نهاد وجود دارد و سازوکار اجرای این سند را دارد، به بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس واگذار شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی ۱۲ هزار قانون دارد و تنقیح قوانین بحث جدی مجلس است و مواردی هست که بحث تعارض قوانین را داریم. رئیس مجلس در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی قول دادند اصلاحاتی که در قوانین مدنظر است را ظرف مدت کوتاهی عملیاتی کنند؛ لذا اگر لازم باشد اصلاحیه‌ای در ماده ۶۳ قانون جامع خدمات ایثارگری صورت بگیرد، پیشنهاد آن را به مجلس می‌دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر