۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۵۰۸۲
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید حوزه زیست فناوری ناظر به اقتصاد مورد توجه قرار بگیرد زیرا نخستین اولویت کشور اقتصاد و امنیت غذایی است و زیست فناوری در این حوزه می تواند نقش آفرینی جددی داشته باشد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم تقدیر از برگزیدگان این همایش با بیان این‌که زیست‌فناوری یکی از اولویت‌های توسعه اقتصاد و تامین امنیت غذایی است، ادامه داد: در میان حوزه‌های گوناگون زیست‌فناوری، حوزه زیست‌فناوری دارو زیست فناوری دارو در جایگاه هشتم قرار دارد، در حالی که رتبه نخست زیست فناوری غذا است و این امر ننشان دهنده اهمیت بالای زیست‌فناوری در تامین غذا و رونق اقتصادی کشورها است.

وی با بیان این‌که عقب‌ماندگی‌های حوزه کشاورزی و غذا باید به کمک معرفی و ترویج ظرفیت‌های زیست‌فناوری برطرف می‌شود، افزود: ما در کشاورزی ضعف و عقب ماندگی هایی داریم و این کمبود خود را در اختصاص رتبه نخست واردات ایران به این حوزه نشان داده است. در ابتدای راه تصور می شد راهکاری برای رفع نیازهای وارداتی کشور وجود ندارد، اما به کمک شرکت های دانش بنیان این نگاه تغییر کرد و با فراخوان طرح های نوآورانه، بسیاری از شرکتت ها آمادگی و توانمندی خود را نشان دادند.

قانعی با تاکید بر این‌که باید با تغییر رویکرد از اقتصاد نفت و توجه به فناوریی‌های چون زیست‌فناوری نقش این حوزه را در پیشرفت کشور نمایان کنیم، ادامه داد: باید زمینه ها و بسترهای توانمندی زیست فناوری معرفی شود و این همایش درهای جدیدی را به روی متخصصان و علاقمندان این حوزه می گشاید و باید با استفاده از رسانه، این ظرفیت های کم تر شناخته شده بهتر معرفی شود

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری با اشاره به این‌که باید وزن بیش‌تری را به حوزه‌های اولویت‌دار و کم‌تر شناخته شده زیست‌فناوری اختصاص دهیم، ادامه داد: یک نقطه مثبت این رویداد، تاب آوری بالا و انسجام علیرغم دوران کرونا بود که امیدواریم بعد از این دوران کنگره ها و رویدادهای علمی با رویکرد اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

قانعی تاکید کرد: باید حوزه زیست فناوری ناظر به اقتصاد مورد توجه قرار بگیرد زیرا نخستین اولویت کشور اقتصاد و امنیت غذایی است و زیست فناوری در این حوزه می تواند نقش آفرینی جددی داشته باشد.

شناخت ظرفیت‌های کم‌تر شناخته شده حوزه زیست‌فناوری

نخستین همایش ملی و بین‌المللی زیست فناوری و توسعه جهانی با هدف معرفی جدید ترین دستاوردهای پژوهشی در حوزه علوم و فناوری‌های زیستی، 10 اردیبهشت ماه سال جاری به صورت غیرحضوری برگزار شد. نخستین دوره این همایش که از سال جاری آغاز شده است، با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همکاری دانشگاه های آسیایی و با همکاری انستیتو پاستور ایران برگزارشد.

این همایش در مدت زمان 7 روز برگزار شد که هر روز به یک پانل اختصاص داشت. 1372 نفر در همایش شرکت کردند که 435 مقاله اراسال که 170 مقاله پذیرفته شد.

افراد شاخص در تمامی حوزه‌ها به عنوان سخنران حضور داشتند و به حوزه‌های کمتر معرفی و ترویج شده زیست فناوری از جمله حوزه زیست فناوری محیط زیست پرداختند.

در این مراسم با حضور دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری از مهرداد آذین، مجتبی حمیدی فرد، محمدرضا آقاصادقی، داریوش نوروزیان، محمد مسگر طهرانی به عنوان برگزیدگان همایش قدردانی شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر