۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۶۴۵۴۵
نیویورک تایمز:
در خبر روزنامه آمریکایی آمده مقامات ایرانی به دنبال راه حلی برای نزاع در یمن هستند به شرطی که حوثی ها نقشی در تقسیم قدرت داشته باشند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از عصرایران، نیویورک تایمز خبر داد که دیدار بعدی نمایندگان ایران و سعودی احتمالا در ماه جاری میلادی و در سطح سفیر در بغداد برگزار می شود.

روزنامه نیویورک تایمز گفته است برای تهیه این خبر اختصاصی از اطلاعات دریافتی از مقامات عراقی، یک مقام ایرانی و یک مشاور در دولت ایران استفاده کرده است.

روابط میان ایران و عربستان سعودی به طور کامل قطع است. به دنبال حمله 6 سال قبل معترضان به ساختمان سفارت سعودی در تهران، ریاض روابط با ایران را قطع کرد. 

روابط میان دو کشور تنش آمیز است اما در روزهای اخیر نشانه هایی از کاهش تنش از سوی دو طرف دیده شده است.

نیویورک تایمز
قبل از این روزنامه فایننشینال تایمز چاپ لندن گفته بود که مذاکرات محرمانه ای میان مقامات ایران و سعودی در بغداد برگزار شده و در آن، نقاط اختلاف آمیز میان دو طرف از جمله جنگ در یمن و گروه های مورد حمایت ایران در عراق بررسی شده اند.

نیویورک تایمز افزود: یک مشاور در دولت ایران که به شرط مخفی ماندن هویتش صحبت کرده گفته است که در این مذاکرات، خالد الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت سعودی و از طرف ایران سعید ایروانی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی مشارکت داشتند.

در خبر روزنامه آمریکایی آمده مقامات ایرانی به دنبال راه حلی برای نزاع در یمن هستند به شرطی که حوثی ها نقشی در تقسیم قدرت داشته باشند.

علاوه بر این، ایران از عربستان سعودی می خواهد از تلاش هایش علیه گروه های نزدیک به ایران در عراق و سوریه دست بردارد. همچنین خواست ایران از عربستان سعودی این است که فشار برای اعمال تحریم ها علیه ایران را متوقف و از عادی سازی روابط با اسرائیل نیز خودداری کند.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع آگاه گفته است که ایران و سعودی به دنبال ادامه مذاکرات دو جانبه هستند.

یکی از منابع هم گفته است که تهران وعده داده از نفوذ خود برای توقف حملات حوثی ها علیه عربستان سعودی استفاده کند اما این موضوع در مقابل حمایت ریاض از مذاکرات هسته ای ایران است. یک منبع مطلع دیگر نیز این موضوع را تایید کرد.

یک منبع دیپلماتیک هم گفت که دست یابی به توافق در شرایط فعلی میان تهران و ریاض، بعید است اما احتمال بسیار، این مذاکرات در کاهش تنش ها و بحران میان دو طرف نقش مهمی دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر