۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۴۴۹۰
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: گونه هندی ویروس کرونا در بیش از 17 کشور جهان پیدا شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: گونه‌ای از ویروس که باعث کووید ۱۹ می‌شود و احتمال دارد در افزایش موارد ویروس کرونا در هند نقش داشته باشد، در بیش از ۱۷ کشور جهان پیدا شده است.

آژانس بهداشتی سازمان ملل متحد گفت که نوع B.۱.۶۱۷ که برای اولین بار در هند پیدا شد تا کنون دو نوع تغییر ژنتیکی در پروتئین سطح ویروس داشته است: E۴۸۴Q و L۴۵۲R. جهش اول E۴۸۴Q مدتی است که شناخته شده و در گونه‌های بریتانیایی، آفریقای جنوبی و برزیلی ویروس کرونا نیز وجود داشت. جهش دوم L۴۵۲R نیز در ویروس کالیفرنیایی دیده شده بود.

سازمان جهانی بهداشت در به روزرسانی اپیدمیولوژیک هفتگی خود در مورد همه گیری اعلام کرد: بیشتر جهش‌ها مربوط به هند، انگلیس و ایالات متحده آمریکا می‌شود.

با توجه به اوضاع اسف‌باری که هم اکنون در هند حاکم است، سازمان جهانی بهداشت گونه هندی ویروس کرونا B.۱.۶۱۷ را به عنوان «گونه نگران‌کننده» (Variant of Concern) رده بندی کرده است.

این برچسب نشان می‌دهد که این  جهش خطرناک‌تر از نسخه اصلی ویروس است، به عنوان مثال  بیشتر قابل انتقال است، کشنده است و یا اثربخشی واکسن را کاهش می‌دهد.

هند با افزایش موارد جدید و مرگ و میرها در همه گیری روبرو است و نگرانی‌ها از اینکه این جهش می‌تواند در فاجعه موثر باشد در حال افزایش است.

سازمان جهانی بهداشت اذعان کرد که مدل سازی اولیه آن بر اساس توالی‌های ارسالی به «GISAID» نشان می‌دهد «B.۱.۶۱۷» دارای سرعت رشد بالاتری نسبت به سایر نمونه‌های در گردش در هند است، که نشان دهنده افزایش احتمال انتقال است.

این گزارش تأکید کرد که انواع دیگری که به طور همزمان در گردش هستند نیز انتقال پذیری بیشتری نشان می‌دهند و این ترکیب ممکن است در بروز فاجعه در این کشور نقش داشته باشد.

WHO گفت: در واقع، مطالعات نشان داده است که گسترش موج دوم بسیار سریعتر از موج اول بوده است؛ ضمن اینکه مطالعات قوی و بیشتری در مورد مشخصات B.۱.۶۱۷ و سایر انواع، از جمله تأثیرات قابل انتقال، شدت و خطر عفونت مجدد «فوراً» مورد نیاز است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر