۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۴۴۰۳
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن مشترک تولید ایران- کوبا این هفته وارد فاز سوم بالینی می‌شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا بیگلری در یک برنامه تلویزیونی با اعلام خبرهایی از واکسن کرونای ایران و کوبا، گفت: اولین واکسن کرونای تولید ایران دوشنبه این هفته (ششم اردیبهشت) وارد فاز سوم بالینی می‌شود و این نخستین واکسن در دنیاست که دوز یادآور آن هم طراحی شده است.

بیگلری گفت: این واکسن در عین نوترکیب بودن کونژوگه شده یعنی روی یک پروتئین حامل بزرگ‌تر سوار شده که این سوار شدن پروتئین باعث می‌شود که سیستم ایمنی را بالاتر برد.

وی با اشاره به اینکه آزمایشات فازهای اول و دوم انسانی این واکسن در کوبا انجام شد، عنوان کرد: فاز سوم قرار است در هر دو کشور انجام شود، فازهای قبلی با حضور ۴۴ هزار نفر در کوبا انجام شده و در ایران از همین دوشنبه در هفت استان و هشت دانشگاه علوم پزشکی آغاز خواهد شد که در مجموع ۲۴ هزار نفر وارد مطالعات بالینی می‌شوند که خودم هم در این طرح حضور خواهم داشت.

بیگلری با تأکید بر اینکه از همان اول قرار شد که واکسن‌های تولید انستیتو پاستور نوترکیب باشند، اظهار کرد: این واکسن تنها واکسن نوترکیب است که کونژوگه هم شده و این هنری است که برخی از کشورها در دنیا دارند و کوبا کشوری است که این فناوری را دارد و طبق مطالعاتی که انجام شده بیش از ۸۵ درصد ایمنی‌زایی ایجاد کرده است.

وی افزود: این تنها واکسن دنیاست که دوز یادآور آن نیز در کنارش طراحی شده و از ماه یک تا ۹ می‌توان آن را تزریق کرد؛ همچنین این واکسن، دو دوز است اما در دو استان دوز یادآور را هم تزریق خواهیم کرد تا میزان بالا بردن سیستم ایمنی را رصد کنیم؛ یادآور هم باعث بالا رفتن سطح تحریک سیستم ایمنی شده و ماندگاری واکسن در سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد، اما ایمنی‌زایی همه واکسن‌ها را باید ۹ تا ۱۰ ماه مورد بررسی قرار دهیم.

بیگلری با اشاره به اینکه این هفته واکسن ایران و کوبا وارد فاز سوم بالینی می‌شود و اولین واکسن کشور است که وارد فاز سوم بالینی خواهد شد، گفت: البته واکسن برکت هم وارد فاز دو و سه شده اما آن را با هم انجام داده، از دوشنبه سه گروه مستقل این آزمایش را انجام می‌دهند و از حدود ۱۰ نفر از هشت نفر واکسن‌نما می‌گیرند تا بتوانیم به مقایسه اثرات آن بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه آن چیزی که تا کنون تصمیم‌گیری شده این بوده که واکسیناسیون رایگان باشد، تصریح کرد: عدالت در سلامت حکم می‌کند که واکسیناسیون رایگان در اختیار قوی و غنی قرار گیرد، اگر به سند ملی باور داشته باشیم همه باید آن را رعایت کنیم.

این پزشک متخصص در خصوص مراحل تولید اضافه کرد: برنامه تولید در هر دو کشور طراحی شده و بلافاصله پس از بررسی نتایج آزمایشات بالینی وارد تولید می‌شود.

وی افزود: یکی از نکات انتخاب این واکسن علاوه بر طراحی منحصر به فرد آن این است که زیرساخت‌های آن هم مشابه دیگر واکسن‌های ما است. در هر صورت به دلیل کمبود واکسن در دنیا کار عاقلانه‌ای بود که خودمان وارد تولید واکسن شویم.

وی افزود: قرار است تولید ایران و کوبا به اندازه نیاز کشور باشد و بعد از آن وارد عرصه صادرات شویم.

رئیس انستیتو پاستور با اشاره به اینکه تحریم یکی از مواردی بود که سرعت ساخت واکسن را کند کرد، یادآور شد: اما امیدواریم با تغییری که در سیاستگذاری‌های دنیا به وجود آمده اوضاع بهتر شود.

بیگلری عنوان کرد: بر اساس قولی که به دولت و مجلس دادیم قرار بود در خردادماه حدود یک میلیون در ماه را آماده کنیم که این آماده نشد؛ اما از تیرماه هر یک ماه بر این ظرفیت اضافه کنیم و مهر و آبان به جایی برسیم که در ماه شش، هفت میلیون واکسن در ماه تولید کنیم.

وی در خصوص دوز یادآور این واکسن مشترک ایران-کوبا گفت: برای افرادی که کرونا گرفته‌اند از دوز یادآور استفاده می‌کنیم تا سیستم ایمنی تقویت شود و به این شکل افراد بیشتری را با هزینه کمتری واکسینه کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر