۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۴۲
اندیشکده «شورای آتلانتیک»
اندیشکده «شورای آتلانتیک» نوشت:‌ سرقت بی‌حد و اندازه از دارایی‌های معنوی، حفظ حریم خصوصی داده‌ در اینترنت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی و امنیتی در قرن حاضر ظهور می‌کند.

به گزارش پايداري ملي، اندیشکده «شورای آتلانتیک» در مقاله‌ای به قلم ژنرال «جیمز ال جونز»، و «توماس جی دونوهو»، رئیس و مدیرعامل اتاق بازرگانی آمریکا می نویسد: بهار گذشته، رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در شیکاگو گرد هم آمدند تا بار دیگر تعهد خود را برای همکاری کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس، اعلام کنند و راهبردهای نوینی را برای رویارویی با تهدیداتی که امنیت جمعی ما با آن‌ها روبروست، برنامه‌ریزی کنند.

 

* چالش‌هایی که پیمان آتلانتیک شمالی با آن‌ها روبه رو است

 یک مسئله روشن است –چالش‌هایی که این پیمان با آن‌ها روبه رو است، بسیار بزرگ هستند تا جایی که ما بیش‌تر از همیشه، به همبستگی و مشارکت نیاز داریم. تهدیدات امنیتی، از جمله گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، تروریسم بین المللی، درگیری منطقه‌ای و جرایم اینترنتی و جنگ الکترونیکی، در قرن 21، ریسک‌های بزرگی را به صلح و رفاه، تحمیل کرده‌اند.

 

* بدون داشتن اقتصادهای قوی‌تر و سالم‌تر، قادر نخواهیم بود نیازهای امنیتی خود را برآورده کنیم

در میان شرکای ناتو، یک آگاهی در حال رشد و خشنود کننده به چشم می‌خورد، مبنی بر اینکه ما بدون داشتن اقتصادهای قوی‌تر و سالم‌تر، قادر نخواهیم بود نیازهای امنیتی خود را برآورده کنیم. رقابت ضعیف، هزینه اعتبار ناپایدار و صدای تیک تیک بمب ساعتی بدهی بیش از اندازه، توانایی ما را در مقابله با تهدیدات امنیتی ناگهانی، تهدید می‌کند و بزرگترین چالش از زمان جنگ سرد را به آینده جامعه کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس، تحمیل می‌کند.

 

* وقت آن رسیده تا هدف مهم سیاست اقتصادی کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس را در عمل نیز نشان دهیم

خطراتی که رونق و شکوفایی کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس را تهدید می‌کند، به طور بالقوه بحران فاجعه آمیز منطقه یورو را ادامه می‌دهند. در پایان سال، در آمریکا، یک پرتگاه مالی در حال ظهور، ‌- که موجب افزایش شدید مالیات و کسری شدید در بودجه دفاعی آمریکا می‌شود- می‌تواند اقتصاد آمریکا را به رکود بکشاند.

این چالش‌های بی‌درنگ، به مشکل اساسی‌تری باز می‌گردند که سالهاست اقتصاد کشورهای دوسوی اقیانوس اطلس را مختل کرده است و آن، سطوح ناچیز رشدی است که دائما با از بین رفتن رقابت جهانی ایجاد می‌شود. وقت آن رسیده تا هدف مهم سیاست اقتصادی کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس را نه تنها در حرف، بلکه در عمل نیز نشان دهیم.

 

* رشد به تنهایی قادر به حل تمام مشکلات نیست

 برای اطمینان باید گفت که رشد به تنهایی قادر به حل تمام مشکلات نیست. اما بدون آن نیز، ما قادر به حل هیچ یک از آنها نخواهیم بود. بدون رشد بیشتر در کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس، هم‌پیمانان ناتو –موفق‌ترین مشارکت وهمکاری، برای امنیت، رشد و شکوفایی و انسانیت در تاریخ – ناگزیر سقوط خواهند کرد. رشد پایدار تنها از یک مکان حاصل می شود و آن بخش خصوصی است.

 

* مسئولیت دولت در کمک به توسعه اقتصادی بخش خصوصی

مسئولیت دولت، ایجاد شرایطی است که درآن، بخش خصوصی بتواند به توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و ایجاد شغل وادار گردد. این بدان معناست که کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس باید بازارهای بیشتری را باز کنند، قوانین غیرضروری را دور بریزند، مالیات‌ها را اصلاح کنند، نیروی کار را از طریق آموزش بهتر و سیاست‌های مهاجرتی بهبود ببخشند، و به بازار اجازه دهند تا به جای دولت، برندگان و بازندگان را انتخاب کند.

 

* کاهش هزینه‌ها با حذف تعرفه‌های گمرکی

یک راه مهم برای افزایش ایجاد شغل و رشد در این اتحاد، از طریق یک پیمان اقتصادی و تجاری بلندپروازانه در میان کشورهای دوسوی اقیانوس اطلس حاصل می‌شود که با حذف تعرفه‌های گمرکی، خدمات تجاری آزاد، به حداقل رساندن تفاوت‌های نظارتی غیرضروری، تسهیل سرمایه‌گذاری و گسترش فرصت‌های تحصیلی، هزینه‌ها را کاهش خواهد داد. درصورتیکه ما به جز حذف تعرفه‌های گمرکی برکالاها، کار دیگری انجام ندهیم، یک پیمان می‌تواند به توسعه اقتصادی ما، با 170میلیارد دلار در طول 5 سال، کمک کند.

 

* مسئله فقط کمبود زمان است

ما به یک مفهوم مبهم با عناوین بیش از حد بلندپروازانه که به معنای همه چیز برای همه کس است، و همچنین آغاز سال‌های ملالت‌بار مهاجرات‌های طولانی تحصیل،‌ گردهم‌آیی‌ها و مذاکرات در مورد مذاکرات، نیازی نداریم. رهبران دولتی و صنعتی، در سراسر اقیانوس اطلس، می‌دانند که چه چیزی به نفع آنهاست و چه چیز به نفعشان نیست. آنها می‌دانند که کدام مسئله آسان و کدام‌یک برایشان دشوار خواهد بود. مسئله فقط کمبود زمان است.

 

* رقابت با قدرت‌های نوظهور در جهان، مستلزم مشارکت اقتصادی قدرتمندتر و سالم‌تر است

به علاوه، یک مشارکت اقتصادی قدرتمند‌تر و سالم‌تر به ما کمک می‌کند تا در میان رقبای در حال افزایش ازجمله چین، هند و سایر قدرت‌های اقتصادی نوظهور در جهان، به رقابت بپردازیم. رونق و شکوفایی در حال افزایش و قدرت خرید آنها، شاید به معنای رقابت سخت‌تر برای سرمایه، استعداد و بازارها باشد اما، این می‌تواند به مفهوم دنیایی از مشتریان جدید باشد که مشتاق دریافت کالاها،‌ خدمات و فن‌آوری‌های ما هستند. به جای آشفتگی در برابر تغییرات، ما باید از فرصت‌ها به درستی استفاده کنیم.

 

* آیا شرکای اروپایی آمادگی حرکت قطعی به سمت سطح دیگری از همبستگی اقتصادی را دارند؟

اکنون که انتخابات آمریکا به پایان رسیده است، آنها می‌خواهند هر چه سریع‌تر بدانند که آیا شرکای اروپایی آمادگی حرکت قطعی به سمت سطح دیگری از همبستگی اقتصادی را دارند یا خیر. در غیر این صورت، اروپا نباید با مشاهده تغییر جهت سیاست‌گذاران آمریکایی که توجه خود را به غرب و جنوب کرده و به سرعت به توافقات تجاری جدید با شرکای نوظهور در آسیا و آمریکای لاتین، سرعت می‌بخشند، متعجب شوند.

 

* هنوز هم نیمی از تولید ناخالص داخلی دنیا متعلق به جامعه کشورهای دوسوی اقیانوس اطلس است

هنوز هم نیمی از تولید ناخالص داخلی دنیا متعلق به جامعه کشورهای دوسوی اقیانوس اطلس است و ما نزدیک به 40 درصد از قرادادهای تجاری جهان را انجام می‌دهیم. حتی دلایل قانع کننده‌تر استانداردهایی است که ما تعیین کردیم و ارزش‌هایی که جایگزین کردیم. اگر ما بخواهیم از اصول یک نظام تجاری مبتنی بر قوانین را از طریق سازمان تجارت جهانی و سایر ابزار حمایت کرده و منافع مشترک خود را توسعه دهیم، در این میان، مشارکت فعال بین آمریکا و اروپا، ضروری خواهد بود.

 

* امنیت سایبری، بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی و امنیتی در قرن حاضر

 این منافع عبارتند از مهار کردن سرقت بی حد و اندازه از دارایی‌های معنوی، حفظ حریم خصوصی داده‌ها، در حالی که از اینترنت آزادانه استفاده می‌شود و یافتن روش‌های رایج برای آنچه که می‌تواند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی و امنیتی در قرن حاضر-امنیت سایبری-، ظهور کند. در قرن اخیر، جامعه کشورهای دوسوی اقیانوس اطلس، با کار و فداکاری همزمان، بشر را نجات دادند. اکنون زمان آن فرارسیده است که با تامین آینده‌ای بهتر از طریق اتحاد قدرتمندتر ناتو و مشارکت اقتصادی پویا برای دستیابی به موفقیت، تاریخ را دوباره بسازیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر