۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۴۱۷۲
یک پزشک عمومی گفت: نشانه‌های آلرژی یا همان حساسیت فصلی، خارش یا آبریزش چشم و گاها بینی و عطسه کردن است اما علائم شایع کووید ۱۹ تب و لرز، از دست دادن حس بویایی و چشایی، درد عضلانی ، حالت تهوع و استفراغ، اسهال و تنگی نفس است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا،دکتر «یزدان رحیم‌بیگی» ، اظهار کرد: ویروس کرونا طیف وسیعی از علائم را از آغاز شیوع داشته که در موج‌های مختلف یک‌سری علائم با درصد شیوع بالا را به همراه داشته است که شایع‌ترین آن سرفه، تنگی نفس، تب، خستگی و ضعف عضلانی به همراه علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است.

این پزشک عمومی با بیان اینکه در موج چهارم کرونا، شخص مبتلا درگیری تنفسی فوقانی نیز دارد که علائم آن شبیه  حساسیت فصلی و سرماخوردگی مانند عطسه و آبریزش بینی است، تصریح کرد: قدرت شیوع و قدرت انتقال  بالا تفاوت اصلی ویروس جهش یافته با کووید ۱۹ است.

رحیم‌بیگی  ادامه داد:ماهیت ویروس در این است که قابلیت جهش‌های مختلف را ایجاد می‌کند به گونه‌ای که از زمان شیوع بیماری در جهان، جهش‌های مربوط به کشور چین، انگلیس، آفریقایی و برزیلی را داشته‌ایم که یکی از دلایل مهم آن ماهیت قدرت جهش یافتگی ویروس است که منجر به ایجاد موج‌های مختلف شده است که هر موج نیز ویژگی‌های ذاتی خود را داشته است. علاوه بر این، عدم رعایت پرتکل‌های بهداشتی و قدرت سرایت کووید ۱۹ توسط مردم در بازه‌های زمانی مختلف مزید علت است.

این پزشک گفت : زمانی که ویروس در حالت کُمون است عدم رعایت پرتکل‌های بهداشتی بویژه فاصله گذاری اجتماعی باعث تقویت سرایت و به طبع افزایش میزان مرگ و میر می‌شود و به دنبال آن موج‌های مختلف با شیوع و سرایت بالا پدیدار می‌شود.

پزشک بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام در خصوص تفاوت‌های بیماری کرونا با حساسیت فصلی به موارد اختصاصی و مشابه آنها اشاره و خاطر نشان کرد: نشانه‌های آلرژی یا همان حساسیت فصلی، خارش یا آبریزش چشم و گاها بینی و عطسه کردن است اما علائم شایع کووید ۱۹ در کنار موارد مذکور باید به تب و لرز، از دست دادن حس بویایی و چشایی، درد عضلانی و بدن درد، حالت تهوع و استفراغ، اسهال و تنگی نفس اشاره کرد.

وی در مورد وجه‌های افتراق این دو بیماری گفت: حساسیت فصلی امکان ابتلای یک یا دو نفر از خانواده بیمار را ایجاد می‌کند در حالی که ماهیت ویروس کرونا و قدرت مسری بودن آن، شرایط را برای ابتلای تمام خانواده فراهم می‌کند.

رحیم‌بیگی تاکید و توصیه کرد: در صورت مشاهده علائم ذکر شده باید به پزشک مراجعه شود تا معاینه بالینی مشخص کننده‌ی حساسیت فصلی یا کرونا ویروس باشد. اما اگر تشخیص بر حساست داده شد ولی پس از چند روز علائم گسترش پیدا کرد و به سمت نشانه‌های بیماری کرونا رفت باید مجدد به پزشک مراجعه و ویزیت صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با مشاهده برخی علائم حتما  نیاز به آزمایش وجود دارد، اظهار کرد: میزان و تعدد علائم مشخص کننده است اما پس از تشخیص به حساسیت، آلرژی، آنفولانزا یا کرونا و چند روز قرنطینه خانگی، پزشک می‌تواند بر اساس چگونگی روند بیماری یعنی بهبود یا پیشرفت آن آزمایش تجویز نماید. آزمایش نشان دهنده‌ی میزان و پیشرفت بیماری است و در بیماری‌های مشکوک این آزمایشات جهت تشخیص درست‌تر پزشک تکرار می‌شود.

این پزشک با اشاره به اینکه کرونای انگلیسی به افراد جوان‌تر و نوجوانان نیز سرایت می‌کند، افزود: از مهمترین نشانه‌های کرونای انگلیسی و وجه تمایز با موج‌های قبلی پایین آمدن سن مبتلایان به کووید ۱۹ است که با توجه به میزان سرایت و درصد مرگ و میر بالا، ضرورت پرتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و نحوه صحیح استفاده از ماسک امری بدیهی است.

رحیم‌بیگی در رابطه با روزه‌داری در زمان کرونا گفت: توصیه اکید این است که در فاصله افطار تا سحر نوشیدن حداقل ۱۰ لیوان آب را در برنامه داشته باشیم و نگذاریم بدن کم‌آبی بکشد. همچنین توصیه مهم تهیه غذاهایی حاوی گوشت قرمز بدون چربی زیاد، گوشت مرغ بدون پوست و استفاده از فیبرها و میوه‌جات در کنار این موارد است.

وی بر عدم مصرف فست فودها و سرخ کردنی‌ها در ماه رمضان تاکید کرد و گفت: روزه‌داران باید به مصرف مایعات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر