۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۶۳۸۶۴
رییس انجمن آموزش پزشکی ایران گفت:‌ ساختار جوان جمعیتی کشورمان کمک بزرگی در پائین نگه‌داشتن مرگ‌ و میرهای ناشی از کرونا است؛ کشورهایی که جمعیت پیر دارند، مرگ‌های زیادی از این ناحیه متحمل شدند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا،پروفسور محمد اسماعیل اکبری روز یکشنبه ایرنا اظهار داشت: ویروس کووید ۱۹ در ابتدا بیشتر افراد مسن را درگیر می کرد و چون جمعیت ایران جوان بود، کمتر قربانی گرفت.

وی با اشاره به مشاهده موارد زیادی از ویروس کرونای جهش‌یافته یا اصطلاحا کرونای انگلیسی در کشور، گفت: سرعت انتشار این‌گونه جدید افزایش ‌یافته و مردم باید با دقت بیشتری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؛ این ویروس همچنان پیرها را گرفتار می‌کند اما گرفتاری جوانان و کودکان در مقایسه با قبل از جهش ویروس، بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه کرونای انگلیسی افرادی با سنین پایین‌تر را هم درگیر بیماری می‌کند، گفت: مهمترین موضوع سن بیماران نیست بلکه کاهش مرگ و میر از طریق قطع زنجیره انتقال ویروس است.

مشاور عالی وزیر بهداشت تاکید کرد: فارغ از نقش دولت و وزارت بهداشت، همچنان رعایت توصیه‌های بهداشتی مؤثرترین راهکار از سوی مردم برای قطع زنجیره کرونای جهش‌یافته مشهور به کرونا انگلیسی است.

اکبری ادامه داد: مردم با رعایت اصولی مانند استفاده صحیح از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، حضور نیافتن در تجمعات و مکان‌های شلوغ و جلوگیری از سفرهای غیرضروری، می‌توانند زنجیره انتقال کرونای جهش یافته را قطع کنند.
وی با اشاره به اینکه اگر ویروس جهش‌یافته کنترل نشود چرخش ویروس قطع نمی‌شود، اظهار داشت: جهش ویروس در هر کشوری ممکن است بروز پیدا کند، مهم آن است که مراقبت ژنومیک از سوی مسئولین امر صورت بپذیرد. چرخش ویروس انگلیسی می‌تواند گرفتارهای بیش از پیش برای مردم فراهم کند و سلامت آنان را به خطر جدی بیاندازد.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران سهل‌انگاری در مورد ویروس جهش‌یافته از جمله نسخه انگلیسی را خطرآفرین دانست و گفت: سهل‌انگاری در این شرایط چه از سوی مسئولان و چه از سوی مردم، می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را فراهم آورد که از جمله آنان از دست دادن عزیزانمان است.

اکبری ادامه داد: برای جلوگیری از این مصائب باید هم مردم و هم وزارت بهداشت به وظایف خود به ‌دقت عمل کنند؛ همان‌طور که از ابتدای این اپیدمی، تذکرات متعدد کتبی و شفاهی   به وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا داده شد و پس از فشارها، جبران نواقص علمی در کنترل این اپیدمی تا حدود زیادی در طرح شهید سلیمانی متجلی گردید.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد جهش‌های ویروس کرونا گفت که جهش در ذات این ویروس قرار دارد که برای زنده و فعال ماندن خود تغییر شکل می دهد و در هر کشوری می‌تواند بروز پیدا کند ما باید مراقب باشیم تا به دام این ویروس نیافتیم.

اکبری افزود: اغلب جهش‌های فعلی، چندان مهم نیستند، اما برخی از آن‌ها مانند نوع انگلیسی یا برزیلی از قدرت مضاعف انتقال بیماری برخوردار هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر