۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۶۳۸۵۴
کرونا آرام و بی صدا در گوشه و کنار مازندران رو به افزایش است و مسافرانی که آن را سوغات می‌دهند و به دیارشان می‌برند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، کرونای انگلیسی روز به روز در مازندران جهش می‌گیرد و همچنان موج سفرها و مسافرت به این استان در سایه بی توجهی و عادی انگاری رو به افزایش و رکورد شکنی است.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دورهمی، برپایی مراسم‌های عروسی و ترحیم و دید وبازدیدهای نوروزی سبب شده تا هفت شهر مازندران درگیر بیماری جهش یافته انگلیسی باشد و با این وضعیت، همچنان رخ مازندران زرد و آبی است.

شلوغی بازارها و معابر و گشت زنی کرونا در سواحل و اماکن تفریحی و توریستی، مازندران را با سرعت به سمت موج چهارم پیش می‌برد و در این بین کوچ بیماران غریبه و مسافر به استان، اپیدمی کرونا را در استان تشدید کرده است.

روستاها میزبان مسافران ناخوانده

روستاهای مازندران بیش از دیگر ماه‌های سال محل حضور مسافران و مهمانانی است که برای اقامت در ویلاهایشان به استان عزیمت کرده‌اند و بی توجهی آنان به شیوه نامه‌های بهداشتی، دغدغه اهالی بومی است.

یک مسافر که به همراه خانواده اش در مسیر جاده حمزده – ملکار به گردش و تفریح مشغول بودند، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اعتقادی به زدن ماسک برای پیشگیری از کرونا ندارم، می‌گوید: در هوای آزاد نیازی به زدن ماسک نیست و فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها بهترین روش جلوگیری از انتقال بیماری است.



وی با بیان اینکه بیشتر مسافرانی که به استان آمدند در واقع صاحبخانه هستند و قصدشان اقامت در ویلاهایشان است، افزود: ما از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر کوچ کردیم و نباید محدودیت‌های سفر شامل حال ما شود.

شهرستان‌های ساری، قائمشهر، بابلسر، نور، رامسر آمل و بابل از جمله مناطقی است که بیماری جهش یافته انگلیسی ۶۷ نفر را به دام انداخته است و به رغم هشدارهای صورت گرفته، موج بی توجهی‌ها نسبت به این بیماری ادامه دارد.

از سوی دیگر آمارهای راهداری مازندران نشان می‌دهد در هفته اول سفرهای نوروزی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در مازندران اقامت کردند که نسبت به نوروز سال قبل رشد بی سابقه‌ای داشته است. به تاکید کارشناسان، خروج مازندران از محدودیت سفرهای نوروزی سبب شده تا روند مسافرت‌ها به استان افزایشی شود و پایش های آماری نشان می‌دهد، شمار بیماران بستری شده غیربومی نیز در استان روبه افزایش است.

بی توجهی به هشدارهای بهداشتی همه گیری بیماری را شتاب می بخشد

قاسم اویس معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، بی توجهی به هشدارهای بهداشتی و درمانی را دلیل افزایش شمار بیماران بیان کرد و گفت: اواخر فروردین و اردیبهشت همه گیری بیماری در استان پیش بینی شد و عادی انگاری بیماری این روند را شتاب می بخشد.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر با رفع محدودیت‌های سفر، شمار بیماران غیربومی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی افزایش یافته است، افزود: بخشی از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی توسط بیماران غیربومی و مسافران اشغال شده است.

وی مهمترین عامل برای مهار و کنترل بیماری را رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شیوه نامه‌ها دانست و از مردم خواست تا از سفرها، دید وبازدیدها و ترددهای غیرضرور پرهیز کنند.

روند رو به رشد بیماری کرونا سبب شده تا وضعیت مازندران همانند آتشی زیرخاکستر باشد و تداوم این روند، احتمال بازگشت محدودیت‌ها و تشدید آن را در مناطق مختلف استان دور از ذهن نخواهد بود.



علاوه براین ورود شمار زیادی از مسافران به استان، وضعیت شیوع کرونا را در روزهای آینده در استان تغییر خواهد داد، سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علموم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر شمار بیماران مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی را ۶۷ نفر ذکر کرد و گفت: این بیماران در هفت شهرستان استان شناسایی شدند.

کاهش شدید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نگران کننده است

وی با اظهار اینکه از مجموع بیماران شناسایی شده ۵۱ بیمار در حوزه علوم پزشکی مازندران و بقیه در حوزه علوم پزشکی بابل هستند، از کاهش بسیار شدید رعایت شیوه‌نامه ها و پروتکل‌های بهداشتی در استان انتقاد کرد.

وی وضعیت مناطق مختلف استان را از نظر شیوع کرونا زرد و آبی اعلام و نسبت به خطر ورود پیک چهارم کرونا در استان اظهار نگرانی کرد و از مردم خواست تا با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای مهار بیماری به کادر درمان کمک کنند.

موسوی با بیان اینکه روند بستری و ابتلای به بیماری کرونا در استان افزایشی است، افزود: همچنین میزان تست‌های مثبت در استان افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اظهار اینکه روند ثبات و پایداری مازندران در حوزه بیماری کرونا متوقف شده است، ادامه داد: میزان مسافران در غرب استان بیشتر است درحالی که میزان سرپایی و بستری بیماران در شرق استان بیشتر از مناطق است.

وی نقل و انتقالات و دید وبازدیدها در ییلاقات و مناطق کوهستانی و مسافرت‌ها را از جمله دلایل روند افزایش بیماری کرونا در استان ذکر کرد.

رنگ بندی زرد به معنای بی خطربودن مازندران نیست

همچنین احمد حسین زادگان استاندار مازندارن در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با ابراز نگرانی از شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در هفت شهرستان مازندران ادامه سفرهای نوروزی در هفته دوم سال را تشدید کننده مشکلات هم برای هم استانی‌ها و هم مسافرانی دانست که به مازندران سفر می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اعلام رنگ بندی آبی و زرد کرونایی به معنای بی خطر بودن مازندران از کرونا ویروس نیست از هم میهنان خواست در سال جدید کرونا ویروس را نه سوغات بیاورند و نه به سوغات ببرند.

استاندار مازندران همچنین از مصوبه جدید ستاد ملی کرونا خبر داد که به موجب آن از این پس در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی، به دلیل تغییر ساعت رسمی کشور، محدودیت ترددهای شبانه از ساعت ۹ شب به ساعت ۱۰ شب تغییر پیدا کرد.

این روزها با افزایش موج سفرها، کرونا به سوغات نوروزی در مازندران تبدیل شده است درحالی که کادر درمان خسته بوده و طی یکسال گذشته سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند و همواره بر پرهیز از سفر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده‌اند.

بررسی گزارش‌های روزانه علوم پزشکی مازندران حکایت از افزایش شمار بیماران شناسایی شده همزمان با اوج گرفتن سفرهای نوروزی را نشان می دهدد و تبعات این سفرهای بی برنامه در روزهای پساعید در استان‌های شمالی از جمله مازندران هویدا خواهد شد.

همچنین افزایش تست‌های مثبت کرونایی به دلیل رشد دید وبازدیدهای نوروزی و موج سفرها در شرق و غرب مازندران، نشان از اوج گرفتن هیولای انگلیسی را دارد و ورود این مهمان ناخوانده، مازندران را بیش از پیش به موج چهارم بیماری نزدیک کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر