۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۶۳۷۶۱
معاون وزیر صمت با بیان اینکه به دنبال مدل نوین تامین مالی هستیم، گفت: چاره ای جز استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه نداریم و به طور جدی در پی هدایت سرمایه های سرگردان به سمت تولید هستیم.
به گزارش پایداری ملی سعید زرندی در گفت و گو با مهر در مورد استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تقویت تولید، اظهار داشت: به طور کلی مدل سرمایه گذاری ما بر اساس استفاده از سرمایه گذاری‌های بازار سرمایه است. سال ۹۹ تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ صنعتی را دعوت کردیم تا با استفاده از طرفیت بورس فعالیت کنند.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت افزود: علاوه بر دعوت از شرکت‌ها، ما مدل‌های جدیدی همچون تأسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه را در دستور کار داریم که در بهمن ماه سال ۹۹ نیز دستورالعمل تأسیس در سازمان بورس تصویب شد؛ بر این اساس شرکت پروژه‌ها پس از اخذ موافقت سازمان بورس نسبت به جمع آوری منابع مالی از طریق پذیره نویسی عمومی و انجام پروژه اقدام می‌کنند. در واقع هدف ما این است که از این طریق هم طرح‌های بزرگی را اجرا و هم با استفاده از ظرفیت مردم طرح‌ها را تکمیل کنیم.

انتشار ۸,۲۰۰ میلیارد تومان اوراق

وی با بیان اینکه باید از این جهت گیری یعنی استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه حمایت کنیم و چاره‌ای جز این هم نداریم، ادامه داد: همچنین یک رویکرد نوین را پیگیری می‌کنیم که در همین راستا حدود ۲۴۰ شرکت وارد فرایند بازار سرمایه شدند و توانستند با نهاد مالی قراداد ببندند و پذیرفته شوند که از این طریق می‌توانند از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کنند.

زرندی گفت: نکته بعدی اینکه برای تأمین نقدینگی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در سال ۹۹، توانستیم ۸,۲۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر کنیم.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت با بیان اینکه در سال ۹۸ دفتر تأمین مالی را در وزارت صمت شکل دادیم، اظهار داشت: به طور کلی جهت گیری وزارت صمت مدل نوین تأمین مالی است که این مدل را با تمام توان جلو می بریم چرا که اعتقاد داریم سرمایه سرگردان مردم زیاد است و باید این سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت کنیم. از سویی دیگر نیز تنها راه نجات کشور نیز تولید آن هم با فناوری‌های بالاست.

آموزش شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه

وی تصریح کرد: از سال ۹۸ فرایند آموزشی بازار سرمایه را برای شرکت‌ها برگزار کردیم و اسفند ماه سال ۹۹ نیز جلسه‌ای را با محوریت دوره‌های آموزشی و ترویجی برای ۱۲۰ شرکت فعال تشکیل دادیم؛ در واقع از اواسط سال ۹۸ تا امروز بالغ بر ۷۰ جلسه ترویجی برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای شرکت‌های فعال برگزار کرده ایم.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت افزود: بنابراین طی دو سال ۹۸ و ۹۹ مقدمات کار فراهم شده و فعالیت‌های خود را در حوزه بورس کالا شروع کرده ایم و معتقدیم سال ۱۴۰۰ فرصت ویژه ای است تا بر تعامل با بورس تمرکز داشته باشیم.

زرندی با تاکید بر اینکه وزارت صمت در موضوع استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه جدی است، گفت: هم در بورس اوراق و بهادار و هم در بورس کالا با تمام توان وارد شده ایم؛ در بورس اوراق بهادار حضور ملموس‌تری داریم و و در بورس کالا نیز سیاست جدی ما این است که محصولات بیشتری را به این بازار معرفی کنیم.

وی یادآور شد: تلاش زیادی برای پیوند بخش صنعت و معدن به بازار سرمایه چه در عرضه اولیه، انتشار اوراق و… انجام داده شده که البته در بخش معادن باید شرایط را بیشتر تسهیل کنیم. همچنین نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگر بورس در خدمت تولید و بخش واقعی اقتصاد قرار نگیرد نمی‌تواند در مسیر هدفی که برای آن تعیین شده است نقش آفرینی کند.

زرندی تاکید کرد: سهم صنعت و معدن ۵۳ درصد و پتروشیمی ۲۷ درصد از معاملات بورس کالاست؛ به عبارتی ۸۰ درصد معاملات بورس کالا مربوط به خانواده صنعت و معدن است و باید از این ظرفیت بالا نهایت بهره را برد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر