۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۴۵
یک معارض عربستانی گفت که با پایان جنگ یمن باید منتظر تغییرات زیادی در منطقه بود و این رخداد آغاز تضعیف جدی دولت سعودی در منطقه است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، «حمزه الحسن» معارض عربستانی و عضو هیأت رهبری جنبش «خلاص» در صفحه توئیتر خود به تأثیرات پایان جنگ یمن بر منطقه و عربستان سعودی پرداخت.

به گفته او با پایان جنگ یمن رخدادها به سرعت پیش خواهد آمد و اختلافات سیاسی خود را نشان خواهد داد و شرایط کلی یمن نیز تغییر خواهد کرد.

حمزه الحسن نوشت: «تجاوز دولت سعودی به یمن همچون زلزله‌ای در منطقه بود و تغییرات زیادی را موجب شد و از این رو پایان این جنگ، تأثیرات بزرگ‌تری در پی خواهد داشت و این تأثیر را در چندین موضوع خواهیم دید که اولین تأثیر آن ممکن است در تیره شدن روابط میان ریاض و ابوظبی خود را نشان دهد.»

او همچنین پیش‌بینی کرد که با پایان جنگ یمن باید شاهد کاهش روابط عربستان سعودی و امارات با مصر بود و ممکن است قاهره بتواند خود را از سیطره ریاض نجات دهد که این مسأله موجب تضعیف سعودی‌ها در منطقه می‌شود.

این معارض عربستانی افزود: «شکست سعودی در یمن موجب نزدیکی بیشتر ریاض و تل آویو می‌شود و در حالی که موقعیت دو رژیم تضعیف شده، نقش ایران و ترکیه افزایش می‌یابد و بعید نیست که با این شکست، دولت سعودی از نقش‌آفرینی در منطقه بازمانده و درگیر مسائل داخلی خود شود.»

«حمزه الحسن» در ادامه از دولت منصور هادی با عنوان «دولت هتل‌ها» یاد کرد، از این رو که منصور هادی و وزرای وی در طول سال‌های گذشته در هتل‌های ریاض مستقر هستند. به نوشته وی دولت مستعفی یمن هیچ کارایی برای ریاض جز بهانه‌ای برای طولانی کردن جنگ ندارد و با پایان جنگ باید عمر این دولت را نیز تمام شده حساب کرد.

او همچنین نوشت که پایان جنگ موجب نابودی حزب اخوانی «التجمع الایمنی للاصلاح» خواهد شد. چرا که هم شمال را از دست داده و هم جنوب در کنترل شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) قرار دارد. از این رو آینده سیاسی برای خود باقی نگذاشته است.

به نوشته وی با پایان جنگ یمن، مسأله جدایی جنوب از شمال نیز به پایان خواهد رسید و همپیمانان امارات به آرزوی خود دست نخواهند یافت. چرا که تجزیه یمن جایی در مذاکرات نخواهد داشت و کشورهای متجاوز به یمن نیز قدرتی برای تحمیل گزینه تجزیه یمن ندارند و همزمان این گزینه حامی بین‌المللی نیز ندارد.

«حمزه الحسن» پیش‌بینی کرد که حکومت فدرالی بیش از دیگر گزینه‌ها در آینده سیاسی یمن ممکن به نظر می‌رسد.

او در انتها، پایان جنگ یمن را دارای تأثیرات مثبت برای مخالفان دولت سعودی دانست و نوشت که پایان جنگ، فرصت عمل بیشتری به مخالفان خواهد داد و از شدت اقدامات امنیتی خواهد کاست. به عقیده وی اقدامات سرکوبگرانه آل سعود در سال‌های گذشته بیشتر به بهانه شرایط جنگی رخ می‌داد.

سخن از پایان جنگ یمن پس از آن صورت می‌گیرد که دولت «جو بایدن» مدعی شده قصد دارد حمایت آمریکا از عملیات ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان سعودی به یمن را متوقف و تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در تروریستی خواندن گروه انصارالله را لغو کند.

انصارالله یمن گفته که منتظر اقدامات عملی از سوی دولت آمریکا برای تحقق بخشیدن به این وعده است. 

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر