۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۶۲۳۳۶
با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مهاجر تالاب میقان خطر در کمین تالاب و در کمین مرغداری‌ها و روستاها است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، تالاب میقان از جمله تالاب‌های کویری کشور با وسعت 25 هزار هکتار در استان مرکزی در هشت کیلومتری شهر اراک است که به دنبال بارندگی‌ها دارای آب قابل توجه است و در سالهای کم آبی عموماً سطح تالاب خشک شده و به حالت کویری در می‌آید.

این تالاب دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است، از جمله اینکه سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در خود جای می‌دهد که در میان آن‌ها بعضی از گونه‌های نادر و حمایت شده دیده می‌شوند. به علت جمعیت بالای درنا در تالاب نسبت به زیستگاه‌های دیگر کشور، این تالاب اهمیت بیشتری پیدا کرده‌است.

تالاب از نظر گردشگری، یکی از مراکز مهم طبیعت گردی و پرنده نگری کشور محسوب می‌شود، روز پانزدهم آبان به دلیل تجمع درناها در تالاب میقان، روز درنا نامگذاری شده‌است.

آغاز بحران از پایان آبان در تالاب میقان

مدیرکل بحران استانداری مرکزی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اظهار داشت: از اواخر آبان‌ماه سازمان محیط زیست به صورت مداوم به تالاب میقان مراجعه می‌کند و در صورت مشاهده لاشه پرنده آنها را به صورت بهداشتی دفن می‌کنند که قدردان زحمات دستگاه‌های مربوطه هستیم.

حمید غیاثی بیان کرد: در حاشیه تالاب محل دفن بهداشتی ایجاد و پیگیری‌های لازم و هماهنگی توسط سازمان مدیریت بحران انجام و یک دستگاه قایق آبی خاکی برای پایش و رصد مطلوب‌تر به تالاب میقان آورده شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی  نیز با اشاره به آخرین وضعیت تالاب میقان اظهارداشت: خوشبختانه تلفات پرندگان مهاجر ناشی از آنفلوآنزا فوقحاد پرندگان در تالاب میقان حدود 12 روز که قطع شده و تلفاتی در پایش‌ها مشاهده نشده است.

محسن شانقی افزود: هزار و 258 قطعه لاشه پرنده ناشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از تالاب جمع‌آوری و دفن بهداشتی شده و خوشبختانه طی پایش‌ها در طیور روستایی و صنعتی نشانه‌هایی از این بیماری یافت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: پایش و مراقبت در سدها، آبگیرها، تالاب‌ها، آب‌بندهای سایر شهرستان‌ها و غیره درحال انجام است و هیچ گونه تلفاتی از پرندگان در این امکان مشاهده نشده است.

اعمال ممنوعیت تردد در تالاب میقان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه تردد به محوطه تالاب میقانِ اراک با توجه به شیوع آنفلوآنزای پرندگان ممنوع شده است، اظهار داشت: تا اطلاع ثانوی هیچ رفت و آمدی به این زیستگاه انجام نمی‌شود و این وضعیت فعلا تمدید شده است.

رضا میرزایی تصریح کرد: آنفلوآنزای حاد پرندگان از ابتدای آذر امسال در تالاب میقانِ اراک شیوع پیدا کرد که با تشخیص به‌موقع، لاشه بیش ازهزار و 250 پرنده وحشی که بر اثر این بیماری تلف شده بودند، از سطح تالاب جمع‌آوری شد.

وی با تأکید بر اینکه طی 2 هفته گذشته هیچ گزارشی مبنی بر آنفلوآنزای حاد پرندگان در سطح تالاب میقان وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در تالاب میقان، اما این بیماری به خوبی در سطح تالاب مهار شد و به دیگر نقاط استان نیز سرایت نکرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر