۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۶۱۹۱
پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با استفاده از فناوری نانو و ضایعات محصولات کشاورزی موفق به کاهش 94 درصدی شوری آب شدند.
با توجه به نیاز فزاینده بهره برداری از آب با کیفیت پایین برای مصارف مختلف شرب، صنعت و کشاورزی در مناطقی که مصارف آب شیرین کمیاب است، بهره گیری از فناوری‌های نوین در تصفیه آب‌های نامتعارف ضروری است.

در این مناطق لازم است تا نسبت به تصفیه آب‌های نامتعارف از قبیل زه آب‌‌های کشاورزی، آب‌های شور، پساب شهری و پسماندهای صنعتی برای مصارف بعدی با استفاده از فناوری‌های نوین اقدام شود.

در این راستا محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه طرحی امکان تصفیه منابع آب نامتعارف با بهره گیری از فناوری نانو و با استفاده از بقایای کشاورزی فراهم کردند.

این پژوهشگران در این تحقیق به منظور کاهش شوری یا هدایت الکتریکی آب آبیاری از خاکستر بقایای گیاهی پوسته شلتوک و پوسته بادام در دو انداره میلی ذرات و نانو ذرات با دو سطح حجم ذرات 10 و 20 درصد در فیلتر شنی سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده کردند.

با استفاده از این روش این محققان موفق به کاهش شوری آب به میزان 94 درصد و کاهش بیشتر کاتیون‌ها و آنیون‌های موجود در آب شدند.

استفاده از جاذب‌های ارزان قیمت حاصل از مواد زاید فعالیت‌های صنعتی و به ویژه کشاورزی در ارتقای فیلتر شنی سیستم آبیاری قطره‌ای از نتایج این پژوهش است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر