۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۶۱۴۴۷
گفتگو با رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 معتقد است در صورتی‌که مفاهیم و ضوابط پدافند غیرعامل در حوزه‌های حساس جدی گرفته شود نگرانی برای آینده کشور وجود نخواهد داشت چون تاب‌آوری ملی با مفاهیم پدافند غیرعامل ارتباط مستقیمی دارد.
نکات مهم: 
 
•بکارگیری ظرفیت‌های پدافند غیرعامل، امکان آسیب به زیرساخت‌های حیاتی کشور را به حداقل می‌رساند
•تاب‌آوری فرهنگی همان ارتقای گفتمانی است که کشور در سخت‌ترین شرایط باید در برابر تهاجمات خارجی حفظ کند
•ظرفیت فرهنگی بزرگترین سرمایه‌ای است که در هر کشوری وجود دارد و باید از آن مراقبت جدی شود
•خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه و توصیه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، موفقیت‌هایی برای کشور در زمینه ارتقای تاب‌آوری به دست آمده است

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس و رئیس کمیسیون اصل 90 معتقد است در صورتی‌که مفاهیم و ضوابط پدافند غیرعامل در حوزه‌های حساس جدی گرفته شود نگرانی برای آینده کشور وجود نخواهد داشت چون تاب‌آوری ملی با مفاهیم پدافند غیرعامل ارتباط مستقیمی دارد. در ادامه مشروح گفتگوی خبرنگار ما ایشان را مرور می‌کنید:


در شرایط فعلی که کشور درگیر یک جنگ تمام عیار و فشار فزاینده دشمن است، به نظر شما نقش پدافند غیرعامل در ارتقای تاب‌آوری ملی تا چه میزان هست؟

پدافند غیرعامل یکی از مهم‌ترین راهبردهاست که اگر ظرفیت آن به درستی در کشور به کار گرفته شود، امکان آسیب به زیرساخت‌های حساس و حیاتی کشور از سوی دشمنان به حداقل خواهد رسید. خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه و توصیه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، موفقیت‌هایی برای کشور در زمینه ارتقای تاب‌آوری به دست آمده است. این در حالیست که عدم پیش‌بینی‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها و حوزه سایبری می‌توانست برای کشور ما چالش‌های بسیار به همراه داشته باشد. پس ما اگر به مفاهیم و ضوابط پدافند غیرعامل در حوزه‌های حساس توجه کنیم نگرانی برای آینده کشور وجود نخواهد داشت. به عبارتی دیگر تاب‌آوری ملی با مفاهیم پدافند غیرعامل ارتباط مستقیم دارد.

یکی از مفاهیمی که اخیرا در موضوع پدافند غیرعامل مطرح شده، موضوع تاب‌آوری فرهنگی است. تعریف شما از این تعبیر چیست و چگونه می‌توان تاب‌آوری فرهنگی جامعه را ارتقا داد؟

به اعتقاد من تاب‌آوری فرهنگی همان ارتقای گفتمانی است که کشور در سخت‌ترین شرایط باید در برابر تهاجمات خارجی حفظ کند. برای مثال شرایط کشور در ابتدای انقلاب و دوران دفاع مقدس بسیار سخت بود و کشوری که فقط 1 سال و 7 ماه از انقلاب آن گذشته بود، جنگ به آن تحمیل شد و تهدیدهای فراوانی در دوران ابتدای انقلاب وجود داشت اما آنچه تهدیدات را در جامعه به فرصت تبدیل کرد همان ظرفیت یا تاب‌آوری فرهنگی است که در جامعه ما حکمفرماست.

ظرفیت فرهنگی بزرگترین سرمایه‌ای است که در هر کشوری وجود دارد و باید از آن مراقبت جدی شود. این موضوع در جامعه ما هم بسیار ارزشمند است که با اتکا به ظرفیت‌های فرهنگی و شناخت تهدیدهای حساس در حوزه فرهنگ توانستیم در این چهار دهه مشکلات متعددی را پشت سر بگذاریم که توجه به داشته‌ها و اعتماد به توان و ظرفیت‌های داخلی در این میان نقش اساسی داشته است.

در واقع باورهای ما در جامعه‌ای شکل گرفت که با درایت امام خمینی (ره) و پس از آن رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری هدایت می‎شد. رویکرد آنان از همان ابتدا اعتماد به جوانان حزب‌اللهی بود که به دنبال آن بسیاری از تهدیدات فرهنگی به فرصت تبدیل شد و توانستیم مشکلات را حل کنیم. تقویت خودباروی و اعتماد به نفس باعث شد جوانان ما در عرصه‌های مختلف اتفاقات خوبی را رقم بزنند پس اگر گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی در کشور پیاده شود و مسئولان فرهنگی با فرصت‎ها و تهدیدات این حوزه آشنا شوند، می‌توانیم جامعه را با حساسیت‌های حوزه فرهنگ آشنا کنیم که خود به خود باعث افزایش تاب‌آوری فرهنگی خواهد شد.

در موضوع کرونا وجهه حماسی و انقلابی مقابله با این چالش بسیار مورد توجه قرار گرفت. به نظر شما موضوع مقابله با کرونا چگونه به یک امر فرهنگی و اجتماعی تبدیل شد و مفهوم مدافعان سلامت چگونه توانست بار ارزشی و فرهنگی بر اقدامات کادر درمانی ایجاد کند؟

این حماسه از یک رویداد مبتنی بر باور و اعتقاد نشأت گرفت که مقابله با کرونا از یک جریان عادی به یک جریان فعال و حماسی تبدیل شد. مثلا افراد در برابر حوادث ناگوار تلاش می‌کنند جان خود را حفظ کنند اما وقتی موضوع دفاع و شهادت مطرح می شود؛ همان جانی که برای همه بسیار عزیز است برای رسیدن به آرمان‌ها فدا می‌شود. امروزه مقابله با ویروس منحوس کرونا و سلامت جامعه برای کادر درمان به مسئله‌ای برای مراقبت از جان دیگران تبدیل شد و کادر درمان با یک باور قلبی و اعتقادی در این مسیر حاضر شده و جان فشانی می‌کنند.

نگاه ویژه و بیانات مقام معظم رهبری در شکل‌گیری این حماسه بسیار حائز اهمیت است و نگاه حماسی و توجه به باورهای دینی که مورد تأکید رهبری نیز هست باعث شده کادر درمان با تمام سختی‌ها با اشتیاق و روحیه جهادی برای ریشه کن شدن ویروس تلاش کنند و در شرایطی که شاید خیلی‌ها از رویارویی با این شرایط فرار کنند؛ کادر درمانی کشور همچون مجاهدانی فداکار توانستند با امکانات کم اما روحیه حماسی، بالاترین سطح امنیت سلامتی را در جامعه ایجاد کنند.

مقام معظم رهبری در سال 97 و در دیدار با مسئولان سازمان پدافند غیرعامل تأکید کردند، در مقابل شیوه های پیچیده تهاجم دشمنان، پدافند هم باید بسیار هوشیار باشد و به صورت دقیق با هر گونه نفوذی مقابله کند. ارزیابی و تحلیل شما از این بیانات رهبری چیست؟

این موضوع نگاه راهبردی و پیشگیرانه رهبر معظم انقلاب را نشان می‌دهد و روشن است که وقتی دشمنان به شکل‌های گوناگون و در عرصه‌های مختلف به فکر تهاجم علیه ملت ایران است، ما هم باید در مقابل یک دفاع منطقی و هوشمند داشته باشیم و همین نگاه راهبردی باعث شده که در مقابل تهاجمات پیچیده دشمنان، مسئولان پدافند غیرهامل کشور ما با دقت شرایط را زیرنظر بگیرند و شرایط را به نفع و پیروزی ملت ایران رقم بزنند.

ارزیابی و تحلیل شما از موضوع جنگ شناختی که از طریق ابزار فرهنگ و رسانه علیه ملت ایران تحمیل شده چیست؟

دشمنان در تلاش هستند با بمباران رسانه‌ای یک فضای غیرواقعی برای ملت ما ایجاد کنند که مردم واقعیت‌ها و پیشرفت‌های موجود را کم کنند و در فضایی غبارآلود نتوانند به درستی تصمیم بگیرند و گاهی با عدم شناخت از راه اصلی در بیراهه‌ها حرکت کنند که این یک تهدید جدی است و طبیعتا باید با هوشمندی و هوشیاری و نگاه مسئولانه به توصیه ها و نصایح رهبر معظم انقلاب، در مسیری که ایشان مشخص می کنند حرکت کنیم تا در این جنگ شناختی مسیر درست را پیدا کرده و به انحراف کشیده نشویم. 

با تشکر از اینکه در این گفتگو شرکت داشتید
من هم متشکرم


منبع: ویژه نامه عماد 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر