۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۶۱۳۷۴
سردار جلالی در نشست ویدئوکنفرانسی شهرداران و مدیران پدافند غیرعامل استانها تاکید کرد
سردار دکتر غلامرضا جلالی سند جامع پدافند شهری را الگوی نوین و مدرن از توسعه امینت افزا دانست و گفت: این سند برنامه‌ریزی شهری ما را، مبتنی بر رویکردهای پدافندی ارتقا می‌دهد.
به گزارش پایداری ملی و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور، نشست مشترک شهرداران، روسای شوراهای اسلامی و مدیران کل پدافند غیرعامل استانها با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیارهای وزارت کشور، حسین قاسمی مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور و مسئولان لشکری و کشوری به صورت ویدیو کنفرانسی با میزبانی وزارت کشور برگزار شد.

تداوم حفظ کارزار فشار حداکثری برای آمریکا بسیار پرهزینه است

سردار دکتر جلالی در این نشست با تقدیر و تشکر از اقدامات و همراهی‌های وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای برگزاری این مراسم در بخش نخست از سخنان خود، اظهار داشت: در تحلیل شرایط امروز کشور باید این نکته مهم را مدنظر داشته باشیم که تداوم حفظ کارزار فشار حداکثری برای آمریکا بسیار پرهزینه است و همین امر سبب شده تا آمریکایی‌ها با بی‌هدفی در تحریم ها روبه رو شوند که شاهد آن تحریم های چند باره افراد و نهادهای مختلف است.

وی ادامه داد: آمریکا در شرایط فعلی اقدام به تحریم دارو و اقلام بهداشتی و درمانی کرده است و کرونا را دستاویز فشار علیه ملت ما قرار داده است و این نشانه خباثت و شرارت این دولت و دروغین بودن تمام شعارهای حقوقی بشری آنهاست.

ضرورت مصون‌سازی زیرساخت‌ها در برابر اقدامات دشمن 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در برابر جنگ زیرساختی که آمریکا بدنبال راه انداختن آن است باید ارتقای آمادگی‌ها و مصون‌سازی زیرساخت ها را در دستور کار قرار دهیم، گفت: متاسفانه توسعه نامتوازن شهری در دهه‌های اخیر منجر به افزایش برخی آسیب‌پذیری‌ها شده است. 

به گفته سردار جلالی حفظ تداوم کارکرد زیرساخت‌های شهری مهم ترین هدف پدافند غیرعمل در جغرافیای شهری است که این اقدام نتیجه مستقیمی در حفظ و ارتقای کیفیت زیست مردم دارد. 

اندرکنش قریب به 80 سیستم در جغرافیای شهری

وی با بیان اینکه زیرساخت های شهری با توجه به رشد فناوری در حال دگرگونی هستند و ضرورت دارد الزامات پدافند غیرعامل مخصوصا برای این شهرها در نظر گرفته شود، گفت: قریب به 80 سیستم در جغرافیای شهری در حال اندرکنش هستند و با یکدیگر وابستگی متقابل دارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه زیرساخت های شهری نباید تا ، دچار وابستگی متقابل حداکثری باشند، گفت: در سند پدافند شهری تلاش داریم نظام ایمنی، امنیت و دفاع را مبتنی بر نیازهای نوین شهرها و با رویکرد حفاظت از مردم ساماندهی کنیم. 

محورهای مهم سند پدافند شهری

وی توسعه امنیت افزا را محور سند پدافند شهری دانست و تصریح کرد: ساماندهی مراکز پرخطر در این سند یکی از اولویت‌هاست. 

سردار دکتر جلالی همچنین بر لزوم ساماندهی مراکز اسکان موقت به صورت چندمنظوره در شهرها برای شرایط بحران در قالب سامانه به نحوی که در هر شهر امکان انتقال 30 درصد جمعیت در شرایط بحران وجود داشته باشد، تاکید کرد.

وی همچنین از برنامه سازمان پدافند غیرعامل برای تاسیس مرکز رصد و پایش حوادث شهری و مرکز فرماندهی و کنترل زیرساخت های شهری با محوریت دستگاه های اجرایی خبر داد و تصریح کرد: هوشمندی در هوشمند سازی شهرها و ایجاد یک فرماندهی واحد در مدیریت شهری و استانی برای مهار و مدیریت تهدیدات از جمله موضوعات مورد توجه سند پدافند شهری است.

جمالی نژاد: هم افزایی مدیران استانی و شهری برای رعایت الزامات پدافند غیرعامل  ضرورت است

مهدی جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز در این نشست با تاکید بر نقش کلیدی و محوری مدیریت شهری در مقابله و مدیریت بحران ها گفت: نقش و جایگاه شهرداری‌ها در مقابله با کرونا باید ارتقا یابد. 

وی ادامه داد: این مهم با توجه به راه اندازی قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا می تواند جدی تر دنبال شود. 

جمالی نژاد ادامه داد: مدیران شهری می‌توانند سیاست های کلان مقابله با بحران را در سطح محلات اعمال و اجرا کنند.

به گفته رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سطح همکاری های استانداری ها و شهرداری‌ها در سطح ملی و محلی باید ارتقا یابد تا امکان اجرای سیاست ها و الزامات پدافند غیرعامل میسر شود.

قاسمی: اجرای طرح های جامع پدافند غیرعامل، اولویت وزارت کشور است

حسین قاسمی مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور نیز در این نشست با بیان اینکه خوشبختانه فعالیت‌های پدافند غیرعامل به شکل ساختارمند و با مشارکت همه بخش ها به صورت مستمر پیگیری می شود، گفت: اجرای الزامات پدافند غیرعامل از اصلی‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری در سال های اخیر است. 

وی ادامه داد: تجربه تاریخی ما ضرورت ارتقا آمادگی ملی در برابر تهدیدات را دو چندان می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه در اغلب استان ها طرح جامع پدافند غیرعامل تدوین شده است این طرح را نقشه راه پدافند غیرعامل در استان ها دانست.

معاون امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور با تاکید بر اولویت اجرایی شدن طرح های جامع در سطح ملی گفت: برای تحقق این اقدام نیازمند یک مکانیزم نظارتی به ویژه در حوزه شهری هستیم.

وی همچنین بر افزایش هماهنگی ها و هم افزایی ها بین مدیران شهری و مدیران پدافند غیرعامل استان ها تاکید کرد.

امضای تفاهم نامه سازمان پدافند غیرعامل کشور و شهرداری دزفول برای اجرای طرح پایلوت شهر مقاوم

همچنین در ادامه این مراسم سازمان پدافند غیرعامل کشور و شهرداری دزفول تفاهم نامه همکاری برای اجرای طرح پایلوت شهر مقاوم امضا کردند.گفتنی است مردم دزفول در مدت هشت سال دفاع مقدس با وجود اصابت موشک بر شهر، همزمان بخش های تخریب شده را بازسازی می کردند و اراده رژیم بعثی در خالی کردن شهر و درهم کوبیدن آن را به یکی از آرزوهای دست نیافتنی متجاوزان مبدل کردند.در این مدت باوجود موج تبلیغی و تهدیدات گسترده رژیم بعث و بلندگوهای شبانه روزی حامیان آنان، اهالی دزفول هرگز تسلیم ‌نشدند.

 رونمایی  دو کتاب زیرساخت‌های حیاتی شهر و پیاده‌سازی شهر هوشمند 

در ادامه نشست مشترک شهرداران، روسای شوراهای اسلامی و مدیران کل پدافند غیرعامل استانها نیز از دو عنوان در حوزه زیرساخت‌های حیاتی شهر و پیاده‌سازی شهر هوشمند رونمایی شد.

اسدالله کریمی معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور در رابطه با این دو کتاب توضیح داد: با توجه به استقرار جمعیت در شهرها و تمرکز دارایی های فیزیکی و معنوی در شهرها و در نتیجه علاقمندی دشمن به حملات و تهدیدات شهری در روشهای و گونه های متفاوت از جمله آسیب به زیرساختهای شهری و لزوم حفاظت از این زیرساختها، برای تداوم خدمات رسانی به مردم در شرایط تهدید و بحران، کتاب زیرساخت‌های حیاتی شهر که شامل دو جلد است می‌تواند مقدمه‌ای مناسب برای دانشجویان و پژوهشگران مرتبط با دانش حفاظت از زیرساختها باشد که در داخل کشور کمتر به آن پرداخته شده است. 

به گفته وی این کتاب در جلد اول به نکاتی کلی در مورد خدمات رسانی و فناوری‌های ساخت خطوط لوله و تاسیسات شریانهای اصلی پرداخته و در جلد دوم نیز مطالبی کاربردی و اجرایی در خصوص فناوری‌های نگهداری و جلوگیری از پیامدهای ثانویه حوادث در زیرساخت، تاسیسات آب، فاضلاب، برق، گاز و مخابرات در خود جای داده است.

کریمی همچنین در معرفی کتاب پیاده سازی شهر هوشمند گفت: در حال حاضر یکی از بسترهای ایجاد تهدیدات در شهر، حرکت شهرها به سوی هوشمندی است. استفاده از فناوری‌های نوین با وجود تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، می تواند نقش مهمی در مدیریت بهینه انرژی، ارائه خدمات، مطلوب‌تر، سرعت در دریافت خدمات و کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در زمان قابل توجه برای شهروندان داشته باشد. اگرچه در درون خود تهدیداتی را دارد که پی بردن به ماهیت هرکدام نیازمند شناخت دقیق این فناوری است.

به گفته معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور، در این نوع تهدیدات تعامل و تبادل داده، قابلیت فرماندهی و کنترل از راه دور موجب آسیب‌هایی نظیر نفوذ، دستکاری اطلاعات، دستکاری نرم‌افزارها و دسترسی به داده‌ها، اختلال در عملکرد و یا از کار انداختن زیرساخت‌های شهری بود.

کریمی این کتاب را شامل شش فصل دانست که در آن به تعاریف، اهداف، ابزارهای هوشمندسازی شهری پرداخته و مدلی مفهومی از شهر هوشمند را ارائه می‌کند و متذکر شد: معاونت شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور در راستای مصون سازی و کاهش آسیب پذیری زیرساختهای شهری به عنوان یکی از رسالتها و ماموریت های خود اقدام به ترجمه این کتاب کرده است که امیدواریم مورد استفاده دانشجویان، پژوهشگران و علاقمندان این عرصه قرار گیرد.

تقدیر از فعالان عرصه پدافند شهری

بخش پایانی این نشست نیز تقدیر از فعالان عرصه پدافند شهری بود. در این نشست از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور از 9 تن مدیران شهری تقدیر به عمل آمد.
اسامی تقدیر شوندگان:

مهندس علی نجفی شهردار نیشابور
مهندس محمدعلی دوایی فر شهردار دزفول
دکتر بینا روحی مدیر پدافند غیرعامل شهرداری همدان
مهندس جواد اسدی مدیر پدافند غیرعامل شهرداری زنجان
دکتر فرزاد خضری مدیر پدافند غیرعامل شهرداری کرمان
مهندس علی اکبر رحیمی مدیر پدافند غیرعامل شهرداری قم
دکتر غلامرضا نوروزی مدیر پدافند غیرعامل شهرداری رشت
مهندس سید محمد میرجلیلی مدیرعامل سازمان آتشنشانی یزد
مهندس مهدی رضایی معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد
مهندس حسین طلا شهردار اسلامشهر
مهدی قره قاشی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان



انتهای پیام/
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر