۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۶۰۷۴۲
استاندار گیلان در وبینار تخصصی پدافند غیر عامل زیستی مطرح کرد
استاندار و رئیس شورای پدافند غیرعامل گیلان توجه عمومی به موضوع پدافند زیستی و تهدیدات آن را منجر به پیشگیری از آسیب ها و اثرگذاری بیشتر در مسیر توسعه استان و کشور دانست.
به گزارش پایداری ملی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، ارسلان زارع پیش از ظهر امروز  در وبینار تخصصی پدافند غیر عامل زیستی که به صورت ارتباط تصویری با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور و فرمانداران سراسر استان برگزار شد؛ تهدیدات زیستی را یکی از حوزه های مهم پدافند غیرعامل عنوان و بیان کرد: رصد و پایش، آشکارسازی، هشداردهی، تشخیص و تصمیم، کنترل مدیریت بحران، حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، درمان، بازیابی و بازتوانی منابع از مجموعه اقدامات این نوع پدافند محسوب می شود که موجب حفاظت از سرمایه های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار ناشی از آن می شود.

وی تقسیم بندی تهدیدات زیستی در حوزه بیولوژیک را شامل انسان، دام، نباتات، آب آشامیدنی، محیط زیست، منابع طبیعی، غذا و دارو و صنایع مرتبط با آنها ذکر و خاطرنشان کرد: منشأ این تهدیدات در کشورهای مختلف بسیار مهم ارزیابی شده و در جمهوری اسلامی ایران نیز به منظور شناسایی عوامل و راه های مقابله با آن اقدامات شایسته ای توسط سازمان پدافند غیرعامل انجام گرفته است.

رئیس شورای پدافند غیرعامل استان به منابع متنوع و متعدد حیاتی و زیستی موجود در زمین، هوا و دریای گیلان که سرمایه ملی و از نقاط قوت و بالندگی کشور محسوب می شود، اشاره و اضافه کرد: اگر به منابع عظیم نفت و گاز می بالیم؛ به تنوع زیستی و فراوانی آب و غذا در این خطه سرسبز نیز افتخار می کنیم و برای حفاظت و صیانت از آنها باید برنامه ریزی صحیح داشته و در رفع نواقص موفق باشیم.

وی برگزاری همایش استانی پدافند غیرعامل در حوزه تهدیدات زیستی را با هدف شناسایی این آسیب ها و ارائه راهکارهای مقابله با آن عنوان کرد و گفت: به طور قطع نتایج این وبینار و بررسی های علمی آن در اقدامات پیش روی دستگاه های اجرایی اثرگذار است.

استاندار گیلان توجه عموم مردم و مسئولان به موضوع پدافند زیستی و تهدیدات آن را منجر به پیشگیری از آسیب ها و اثرگذاری بیشتر در مسیر توسعه استان و کشور ارزیابی کرد و افزود: موضوع پسماند تخلیه شیرابه های ناشی از انباشت زباله ها در آب های زیرزمینی که براثر کارهای غیرعلمی و غیرکارشناسی طی سالیان گذشته بوده با برنامه ریزی طی سال های اخیر به ویژه اختصاص بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار و اقدامات اثربخش یک سال گذشته، کاهش یافته و به خوبی در حال پیشرفت است.

وی بر ضرورت بررسی و کنترل آلودگی های نیتراتی، سموم کشاورزی و فلزات سنگین به عنوان عامل مهم کاهش کیفیت محصولات کشاورزی نیز تأکید و تصریح کرد: براساس سند آمایش سرزمینی، اسناد بالادستی و رویکرد توسعه استان؛ افزایش تولیدات اقلام کشاورزی صادرات محور با در نظر داشتن شرایط مطلوب صادرات به همسایگان شمالی و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حوزه قفقاز مورد توجه بوده و با استقبال کشاورزان و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی همراه شده است.

زارع به تشکیل جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌ های کشور با حضور معاون اول رئیس جمهوری و پیش بینی اعتبارات موردنیاز به منظور بهینه سازی اکوسیستم تالاب بین المللی انزلی و لزوم کنترل گیاهانی همچون سنبل آبی و آزولا با بهره گیری از روش های نوین اشاره و خاطرنشان کرد:  توسعه و تجهیز آزمایشگاه های زیستی در گیلان به منظور شناسایی به موقع عوامل آلوده کننده محصولات کشاورزی، محیط زیست و آب مورد انتظار است.

وی توسعه روش های مبتنی بر مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری های محصولات کشاورزی مهم همچون برنج، چای، زیتون، مرکبات، کرم ابریشم و محصولات استراتژیک دیگر را مورد تأکید قرار داد و گفت: طی سال های اخیر و با تلاش فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی، اقدامات مناسبی برای توسعه کودهای زیستی در جهت جایگزینی با کودهای شیمیایی و ارتقاء روش های تولید ارگانیک محصولات صورت گرفته است.

نماینده عالی دولت در گیلان به حمایت‌های دولت و استانداری گیلان با اعطای تسهیلات کم بهره از طریق کارگروه اشتغال به فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: گام برداشتن در راستای آموزش و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه در زمینه حفاظت از منابع مختلف زیست محیطی و مقابله با تهدیدات احتمالی آن می تواند در کاهش صدمات این حوزه موثر باشد.

وی همچنین بر فعال کردن کارگروه های مرتبط با پدافند زیستی ذیل شورای پدافند غیرعامل استان و تشکیل جلسات شهرستانی توسط فرمانداران تأکید کرد.

در این همایش نیم روزه؛ سخنرانان بخش علمی حول محور موضوعات سلامت و امنیت غذایی و تهدیدات احتمالی، تهدیدات زیستی در حوزه محیط زیست و ذخائر ژنتیکی و اهمیت پایش تهدیدات زیستی و روش های مواجهه با آن مطالبی بیان کردند.

همچنین علاوه بر ارائه مقالات منتخب به صورت پوستر، دو کارگاه با موضوعات آشنایی با اصول قوانین و آیین نامه های پدافند غیر عامل زیستی و تهدیدات زیستی در حوزه سلامت انسانی و بهداشت در این همایش برگزار شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر