۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۸۲
مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات مطرح شد
مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات (نما) گفت: امکان صادرات خدمات تخصصی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات توسط ایران به کشورهای همسایه وجود دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، بیتا کیامهر در دومین جلسه کارگروه همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به مورد توجه قرارگرفتن استفاده از محصولات و خدمات بومی توسط بسیاری از کشورهای پیشرو در زمینه فناوری اطلاعات گفت: احتمال وجود در پشتی و به عبارتی Back Door ها همواره از دغدغه‌های استفاده از محصولات و خدمات غیربومی در حوزه امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات است. زیرا امکان نفوذ مهاجم در داخل برنامه‌ها و یا تجهیزات سخت‌افزاری را افزایش می‌دهد و ایجاد دسترسی به اطلاعات در سطوح مختلف را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در فرآیند بومی‌سازی، پیامدهای آسیب‌شناختی این جریان کاهش می‌یابد و افت قابل ملاحظه مخاطرات امنیتی نظیر خروج اطلاعات را در بر دارد. با توجه به حساسیت موضوع امنیت اطلاعات، نیاز به بومی‌سازی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشتر از قبل احساس می‌شود و از طرفی اعمال تحریم‌ها، امور مربوط به ثبت سفارش کالا در کشور را بسیار دشوار کرده است، بنابراین استفاده از محصولات و خدمات بومی، راهکار بسیار مناسب و به‌صرفه در ابعاد متعددی است که می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزآوری، خودکفایی و ارتقای سطح امنیتی را نیز به همراه داشته باشد.

مدیرکل نما در تشریح مصادیق صادرات خدمات حوزه تخصصی امنیت اطلاعات، دامنه آن را بسیار گسترده توصیف کرد و در خصوص توانمندی‌های ایران در این زمینه، ارایه خدمات آموزشی به شیوه الکترونیکی، امکان سفارشی‌سازی استانداردهای امنیت برای کشورهای متقاضی استفاده از این خدمات، طراحی، مشاوره و پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) را یادآور شد.

رئیس پنل امنیت دومین جلسه کارگروه همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیح بیشتر آنچه که میان دو کشور طی این رویداد آنلاین گذشت به پنج سرفصل اصلی اشاره کرد و ادامه داد: رمزنگاری و حفاظت از محرمانگی اطلاعات، شناسایی و تحلیل حملات سایبری، سازماندهی مراکز عملیات امنیت و پایش رخدادهای رایانه‌ای(SOC)، مراکز اعطای گواهینامه‌ها و زیرساخت‌های امن کلید عمومی، مراکز تبادل الکترونیکی داده‌ها و حفاظت از پروتکل‌های صنعتی، موضوعاتی هستند که به تفصیل مورد بحث و تبادل نظر دو طرف قرار گرفتند.

کیامهر در خصوص پیش‌نویس برنامه همکاری MOM یا Minutes of Meeting نیز گفت: با توجه به هم‌افزایی ایجادشده میان دانش ایران و روسیه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، پیشنهاد همکاری‌های مشترک در مجامع جهانی رسمی مانند اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) نیز مطرح شد و تشکیل کارگروه‌های تخصصی‌تر، جهت بررسی مسائل و ارتقا کیفی پیشنهادات به سطوح بالاتر با رویکرد عملیاتی مورد توجه قرار گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر