۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۰۲۷

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل استانداري،

دكتر "رضا محمدی نیا" در همایش تهدید شناسی از منظر پدافند غیرعامل در قزوین که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، افزود: هم اکنون پدافند غیرعامل به لحاظ ساختاری و تشکیلاتی به خوبی همگانی شده و در سطح وزارتخانه ها و استان ها شاهد ایجاد ادارات این حوزه هستیم ولی برای فراگیر شدن این بخش در سطح جامعه باید تلاش بیشتری انجام دهیم.
محمدی نیا خاطرنشان کرد: همه دستگاه ها باید تلاش کنند تا ادبیات پدافند غیرعامل در جامعه را جا انداخته و موجب توجه مردم به این موضوع مهم شوند.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر اقدامات موثری در حوزه پدافند غیرعامل صورت گرفته است، گفت: موضوع پدافند غیرعامل هم اکنون در شش رشته در چند دانشگاه کشور در حال تدریس می باشد و مطالعات پ‍ژوهشی و تحقیقاتی خوبی در این زمینه انجام شده است.
این استاد دانشگاه، آموزش به دانش آموزان و معلمین آمادگی دفاعی را نیز از اقدامات موثر در حوزه پدافند غیرعامل دانست و افزود: سالیانه نزدیک به یک میلیون دانش آموز کشور با پدافند غیرعامل و موضوعات مربوط به آن آشنا می شوند.
وی، مصون سازی در برابر تهدیدات دشمن را تعریف کلی پدافند غیرعامل دانست و ادامه داد:مجموعه اقداماتی که بدون به کارگیری سلاح و جنگ افزار از وارد شدن خسارات به جان و مال مردم، تجهیزات و تاسیسات نظامی و غیرنظامی کشور جلوگیری کرده و میزان آسیب های ناشی از تهاجم دشمن را کاهش می دهد و هزینه دشمنان در هنگام حمله را افزایش می دهد تعریف کلی تر برای این واژه به شمار می رود.
محمدی نیا با تاکید بر استفاده از تجربیات جنگ های گذشته تا به امروز، گفت: باید با تقویت پدافند غیرعامل در همه حوزه ها سطح بازدارندگی و مقاومت کشور را در برابر تهدیدات دشمن افزایش داد.
وی به تشریح حوزه های مربوط به تهدیدات دشمنان پرداخت و گفت: حوزه های سیاسی-امنیتی، اقتصادی و بازرگانی خارجی، اجتماعی و فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی، علمی و فناوری، تولیدی و کشاورزی، زیست محیطی و سلامت از جمله بخش هایی است که دشمن می تواند آنها را تهدید کرده و باید در این خصوص اقدامات مناسبی را به منظور کاهش آسیب پذیری و بازدارندگی انجام داد.
محمدی نیا در بخش دیگری از سخنان خود به پایدارسازی تولید کشور و کاهش آسیب پذیری زیرساخت های حیاتی و منابع انر‍ژی برای مقابله با تهدیدات دشمن تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات دوران دفاع مقدس که موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شد، عدم توجه به این مساله بود.
وی خاطرنشان کرد: در صورت رعایت پدافند غیرعامل و تقویت بازدارندگی در برابر هجوم دشمنان، هزینه های تهاجم بالا رفته و چند برابر می شود و خسارات کاهش پیدا می کند.
مشاور عالی سازمان پدافند غیرعامل در پایان تصریح کرد: با حفاظت از منابع و زیرساخت های اساسی کشور و توجه مناسب به پدافند غیرعامل می توان از پایداری ملی خوبی برخوردار شد.ع/
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر