۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۶۰۲۴۰
رییس هیأت مدیره انجمن علمی پدافند غیرعامل ایران شعبه اصفهان افزایش ضریب امنیت نهادهای را در بحث پدافند غیرعامل ضروری برشمرد و از مدیران دستگاه های اجرایی خواست تجهیزات خود را به این مرکز اعلام کنند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، سیدامیر جعفری در جلسه شورای پدافند غیرعامل در فرمانداری سمیرم اظهارداشت: این موضوع بسته به اهمیت هر سازمان و دارایی‌های آن در سطح استانی تا شهرستانی اهمیت دارد، چرا که پیش بینی و پیشگیری بهترین راهکار در زمان بحران یا حادثه احتمالی است.

وی ادامه داد: برخی از مدیران هستند که از داشته‌ها و تعداد اموال و دارایی‌های مادی و غیرمادی سازمان خود اطلاع دقیقی ندارند و حتی گاهی آمار داشته‌هایشان را به سازمان پدافندغیرعامل استان اطلاع نداده‌اند.

کارشناس حوزه پدافند غیرعامل استان اصفهان تاکید کرد: این داده‌ها و اموال گاهی به اندازه‌ای ارزشمند و مهم هستند که ممکن است همزمان به چند استان مرتبط باشند و اگر اتفاق و حادثه‌ای برای یکی از این مراکز حساس رخ دهد میلیون‌ها نفر را درگیر می‌کند.

جعفری با بیان اینکه سرمایه‌های زیستی کشور در حوزه‌های دام، نباتات، آب، محیط زیست، انسان، منابع طبیعی و غذا و دارو از شاخص‌های مهم زیستی محسوب می‌شود، تصریح کرد: حفاظت از این سرمایه‌ها به روش‌های مختلف از جنبه‌های مهمی برخوردار است.

به گفته وی، هرگونه تهدید علیه این ظرفیت‌ها حتی در شهرستانی مانند سمیرم که خطه ای کشاورزی با تولید محصول چند هزار تنی است، موجب بروز چالش‌هایی برای کشور و سلامت جامعه می‌شود.

این کارشناس بیوتروریسم اظهارداشت: هر مدیر و مسوولی در هر نهاد و اداره‌ای باید طیفی چندگانه از تهدیدهای مرتبط با زیرمجموعه خود را بشناسد تا در بحران‌های طبیعی، غیرمترقبه یا حتی حمله نظامی بتواند با بالا بردن ضریب امنیت دستگاه و تاب‌آوری  مجموعه خود به نوعی زمان بخرد تا آسیب به حداقل ممکن برسد یا سازمان‌های امدادی بتوانند بعد از مدتی از راه برسند و اقدام لازم را انجام دهند.

به گفته جعفری ۹۲ درصد از جمعیت جهان در سه هزار و ۵۰۰ سال گذشته درگیر جنگ و آثار زیان‌بار ناشی از آن بوده‌اند اما امروز و در این دوره پیچیده جنگ‌های نظامی به طور تقریبی منسوخ شده و نبردهای هیبریدی و ترکیبی جایگرین آنها شده‌اند.

رییس هیأت مدیره انجمن علمی پدافند غیرعامل ایران، شعبه اصفهان تاکید کرد: کشور ایران در این نبرد ترکیبی هدف اصلی دشمن است و از سوی دیگر مقاوم‌ترین و سرسخت‌ترین مقاومت در برابر این جنگ سخت و نابرابر را هم ایران اسلامی از خود به نمایش گذاشته است.

وی خدشه‌دار کردن مشروعیت رهبران و هدف قرار دادن محصولات کلیدی و اساسی کشور مانند نفت و برق را دو مولفه مهم این نبرد برشمرد و به هم ریختن سیستم حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی، هدف قرار دادن اراده ملی و در خاتمه حمله نظامی کوتاه مدت اما موثر و سخت را از دیگر گزاره‌های این نوع جنگ چند منظوره عنوان کرد.

جعفری خط مقدم نبرد در این عرصه به ظاهر غیرنظامی با عواملی مانند یک کارشناس ماهر و کارکشته فناوری در یک اداره یا سازمان دولتی دانست و افزود: هکرهایی که دشمن به کار می‌گمارد تا حمله سایبری را ترتیب دهد در طرف دیگر این نبرد سخت هستند.

کارشناس پدافند غیرعامل استان اصفهان خاطرنشان کرد: همین عامل نشان می دهد به کار گرفتن افراد متعهد، ماهر و کاربلد در پست های کلیدی و حتی عادی یک اداره یا سازمان میانی به همراه آموزش‌های پدافند غیرعامل الزام و ضرورت قطعی است.

وی سمیرم را منطقه‌ای کشاورزی و کوهستانی دانست که در موضوع پدافند غیرعامل باید مدیران بویژه در این سازمان‌ها باید آمار دقیقی از دارایی‌ها و پیش بینی‌های لازم پدافندی را داشته باشند و با دقت و سرعت اجرا کنند.

فرماندار سمیرم در ادامه این جلسه گفت: همه اقشار مردمی به آموزش‌های فراگیر برای شناخت بهتر و ملموس تر پدافند غیرنظامی یا غیر عامل نیاز دارند تا درک بهتری از شرایط منطقه و کشورمان داشته باشند.

محمدرضا عسگریان تصریح کرد: نباید منتظر بحران ماند که آن زمان کاری کرد بلکه باید با پیش بینی، پیشگیری، شناخت ظرفیت ها و محکم کاری های لازم قبل از بحران با اتفاقی خاص میزان خسارت احتمالی در هر تجاوز یا حادثه ای را به حداقل ممکن رساند.

وی اظهارداشت: اگر در همین شرایط کرونایی حادثه‌ای رخ دهد باید پیش بینی کرده باشیم که چگونه همزمان هم تجمع های فشرده را کنترل کنیم و هم اینکه بحران و سانحه ایجاد شده را به سامان برسانیم.

سمیرم با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع وسعت، دارای ۹۰ هزار نفر جمعیت ثابت و عشایری است و با قرار گرفتن در ضلع شمالی کوه دنا و ارتفاعات زاگرس میانی، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر