۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۶۰۰۴
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین خبر داد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین گفت: این سازمان در راستای تفاهمنامه‌ای اقدام به تشکیل گروه تخصصی پدافند غیرعامل کرده است.

علی فرخزاد با اشاره به صدور فرمان تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در روز هشتم آبان ماه سال 82 از سوی مقام معظم رهبری اظهر داشت: مأموریت و رسالت پدافند غیرعامل مجموعه‌‌ای از اقدامات است که تأثیر تهدیداتی که به کشور و زیرساخت‌های جامعه وارد می‌شود را مدیریت و کاهش می‌دهد.

وی افزود: از این رو و نظر به اهمیت موضوع این مبحث به عنوان یکی از مباحث مقررات ملی ساختمان تدوین و اجرایی شد که این مقررات مجموعه‌ای از ضوابط فنی و اجرایی و حقوقی لازم‌الاجرا در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی است که به منظور تأمین ایمنی، بهره‌دهی مناسب، آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی فرد و جامعه وضع می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین خاطرنشان کرد: نقش و جایگاه این مقررات از حیث قانونی در ماده چهار آیین‌نامه ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که اشعار می‌دارد «مقررات ملی ساختمان به عنوان تنها مرجع فنی و اصل حاکم در تشخیص صحت طراحی، محاسبه، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری ساختمان‌ها اعم از مسکونی، اداری، تجاری و عمومی و نظایر آن است» مشخص شده است و حوزه شمول آن را در سراسر کشور الزامی کرده است.

فرخزاد با اشاره به رونمایی از مبحث 21 مقررات ملی ساختمان که سال گذشته همزمان با هفته پدافند غیرعامل صورت پذیرفت، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با داشتن بیش از هفت هزار نفر عضو فعال از ظرفیت بسیار بالایی برای مشارکت در طرح‌های پدافند غیرعامل برخوردار است و برنامه‌ریزی‌های مناسب را در مبحث 21 آغاز کرده است.

وی بر لزوم اجرایی شدن مبحث 21 قانون مقررات ملی ساختمان تأکید کرد و گفت: معیارها و ضوابط فنی پدافند غیرعامل برای طراحی ساختمان‌های متعارف که از سوی کمیته تخصصی مبحث 21 مقررات ملی ساختمان و توسط جمعی از استادان دانشگاهی، کارشناسان، متخصصان و صاحب‌نظران خبره طی جلسات مختلف و متعدد در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مورد بررسی قرار گرفته است بدون شک نقش بسزایی در کاهش آسیب‌پذیری‌ها دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین همچنین انعقاد تفاهمنامه سه جانبه بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، سازمان پدافند غیرعامل کشور و اداره کل پدافند غیرعامل استانداری برای نخستین بار در کشور را از جمله اقدامات سازنده و اثرگذار در این حوزه دانست.

فرخزاد ادامه داد: تمام مفاد این تفاهمنامه به عنوان پایلوت در قزوین اجرا می‌شود که در این راستا نیز سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اقدام به تشکیل گروه تخصصی پدافند غیرعامل کرده است تا الزامات ساختمانی در این حوزه کنترل و نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط و ارائه تخصص‌های لازم به اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان برنامه‌ریزی‌های لازم صورت پذیرد.

وی حفظ سرمایه انسانی، سرمایه زیرساختی و فیزیکی را از دیگر اهداف پدافند غیرعامل دانست و همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های مرتبط را در این زمینه خواستار شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر