۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۵۹۱۵۰
جزئیات زلزله‌های اخیر فارس؛
شیراز- اخیرا تعداد قابل توجهی زلزله در فارس به ویژه در منطقه بیرم به وقوع پیوست که براساس اعلام کارشناسان، زلزله ۵.۷ ریشتری بزرگترین زلزله طی ۱۰۰ سال گذشته در دامنه جنوبی استان است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر : از فروردین ماه سال جاری آمار وقوع زمین لرزه در استان فارس به ویژه منطقه گراش و بیرم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است که بر اساس اظهارنظر صاحب نظران، بزرگای این زلزله نه تنها در ۱۰۰ سال گذشته بلکه ۵۰۰ سال گذشته بی سابقه است.

در حال حاضر استان فارس دارای سه گسل فعال و بنیادی به نام‌های «کازرون» معروف به «قطر-کازرون»، «دره‌کره بس» و «سبزپوشان» است و وجود این سه گسل فعال، استان فارس را جزو چهار استان زلزله‌خیز کشور تبدیل کرده و در ۱۰ سال اخیر آن را جزو مناطق نخست زلزله‌خیز کشور قرار داده است.

علاوه بر آن در روزهای گذشته زلزله‌های متعددی در کشور رخ داد که بر اساس آمارهای ارائه شده بیشترین زلزله‌ها در استان فارس ثبت شده است. به‌طوری که در روزهای گذشته مناطقی در فارس از جمله ارد، لار، بیرم، محمله، خنج و… لرزیدند. بزرگی این زلزله‌ها بین ۲.۵ تا ۵.۷ ریشتر اعلام شد.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور حدود ۸۵ درصد از زلزله‌های فارس را کمتر از ۵ ریشتر می‌داند و با تاکید بر اینکه این استان در ۱۰ سال اخیر جزو مناطق نخست زلزله‌خیز کشور بوده است، گفت: بخش‌های جنوبی استان فارس در کمربند لرزه خیز کشور قرار دارند و طی یک سال گذشته گسل‌ها در این مناطق فعال شده که مشابه آن هم قبلاً در شهرستان‌های نورآباد، کازرون و… نیز رخ داده است.



طهمورث یوسفی با اشاره به اینکه حداکثر این زمین لرزه‌ها ۵.۷ ریشتر بوده، اظهار کرد: از فرودین ماه زلزله‌های بسیاری در گسل دامنه جنوبی استان معروف به تنگ خور رخ داده که این نشان دهنده فعال شدن گسل‌های آن منطقه است.

وی ادامه داد: بر اساس پیگیری‌ها این زمین لرزه‌ها در قسمت‌های شمال شرق رخ داده و باعث جابه‌جایی زمین و ایجاد شکاف ۵۰ متری شده است.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور با تاکید بر اینکه زمین لرزه‌های اخیر در این منطقه خساراتی به واحدهای مسکونی وارد کرده، گفت: تعداد قابل توجهی از این واحدهای مسکونی سنگی، آجری و فرسوده هستند که طی این مدت به دلیل زمین لرزه‌های به وقوع پیوسته شکاف‌هایی به ساختمان‌های مذکور وارد شده که بعضاً میزان این خسارت‌ها زیاد است.

یوسفی با اشاره به اینکه برخی از این شکاف‌ها عمیق است، افزود: طی این مدت فراوانی زمین لرزه‌ها زیاد شده و میزان انرژی آزاد شده از زمین افزایش چشمگیری داشته است و انتظار داریم که زلزله ۵.۷ ریشتری زلزله اصلی باشد.

وی با بیان اینکه این منطقه سابقه زمین لرزه شدید ندارد، تاکید کرد: بزرگترین زمین لرزه طی ۱۰۰ یا حتی ۵۰۰ سال گذشته این منطقه مربوط به همین زلزله اخیر که ۵.۷ ریشتر بوده، است.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور در عین حال خواستار مقاوم سازی و مهندسی این مناطق شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر