۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۵۸۴۱
روزنامه نيويورك تايمز به نقل از يك مقام ارشد آمريكا فاش ساخت: به دليل اميدبخش بودن دور نخست مذاكرات هسته‌اي در ژنو، آمريكا طرح كاهش تحريم‌ها و آزادسازي تدريجي اموال بلوكه شده ايران را در دست بررسي دارد
اين روزنامه آمريكايي روز پنجشنبه به نقل از مقام ارشد دولت ايالات متحده نوشت: اين طرح در صورت محدود شدن برنامه هسته‌اي ايران، اجرايي خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، دولت آمريكا در طرح كاهش تحريم‌هاي ايران پيش‌بيني كرده كه چندين ميليارد دلار از وجوه بلوكه شده ايران را آزاد سازد، اما اين وجوه به صورت قسطي آزاد خواهد شود تا از مخاطرات سياسي و ديپلماتيك لغو تحريم‌ها اجتناب شود.
نيويورك تايمز مي‌نويسد، چنين طرحي به دولت باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا،
اجازه مي‌دهد در مواجهه با پيشنهادهاي ايران در مذاكرات انعطاف داشته باشد، در عين حال كه تحريم‌هاي بين‌المللي عليه تهران را نيز لغو نخواهد كرد.
روزنامه آمريكايي مي افزايد، نمايندگان ايران نسبت به مذاكرات پيشين صادقانه‌تر و روراست‌تر برخورد كرده‌اند، به ‌ويژه در مذاكرات مستقيمي كه با وندي شرمن نماينده ارشد آمريكا داشته‌اند.
تيم هاي مذاكره كننده ايران و آمريكا سه شنبه شب گذشته به مدت يك ساعت با يكديگر ديدار و مقامات آمريكايي آن را بسيار مفيد توصيف كردند.
يك مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريكا در اين باره گفت: همانطور كه انتظارش را داشتيم، وندي شرمن و ديگر اعضاي هيات آمريكا ديداري دوجانبه با عباس عراقچي و هيات ايراني ترتيب دادند.
مقامات آمريكايي همچنين گفته‌اند كه دولت آمريكا از سنا خواهد خواست كه راي‌گيري درباره طرح جديد تشديد تحريم‌هاي نفتي عليه ايران را تا پس از دور بعدي مذاكرات كه اواسط آبان‌ ماه برگزار مي‌شود، متوقف سازد.
نيويورك تايمز مي‌نويسد: دولت آمريكا براي جلب موافقت كنگره با طرح كاهش تحريم‌ها كار دشواري در پيش خواهد داشت، چرا كه ايران دست‌كم به شكل علني، نه تعهدي درباره توقف غني‌سازي اورانيوم داده و نه برنامه‌اي در رابطه با تعطيلي تاسيسات هسته‌اي خود ارائه كرده است.
اين در حالي است كه شماري از سناتورهاي آمريكايي امتناع ايران از اين امور را دليلي براي تشديد تحريم‌ها دانسته‌اند.
پيش از آن نيز در آستانه مذاكرات ژنو ?? سناتور آمريكايي در نامه‌اي به باراك اوباما رييس جمهوري اين كشور، خواستار آن شده بودند كه نمايندگان آمريكا در مذاكره با ايران طرح تعليق در ازاي تعليق را دنبال كنند، به اين معنا كه ايران غني‌سازي اورانيوم را متوقف كند و در ازاي آن، واشنگتن نيز اجراي تحريم‌هاي جديد را به حالت تعليق درآورد.
قبل از اين نيز جفري گلد برگ روزنامه نگار مشهور آمريكايي در وب سايت شبكه بلومبرگ نوشته بود: بيش از ?? ميليارد دلار از پول ايرانيان در بانك هاي خارجي با تلاش هاي دولت اوباما به طور كامل يا نصفه و نيمه مسدود شده است.
وي افزوده بود: برخي مقام هاي دولت اوباما به من گفته اند كه مذاكره كنندگان هسته اي آمريكا در ژنو آماده هستند تا به ايران پيشنهاد دسترسي به قسمتي از اين پول را در قبال امتيازاتي عيني بدهند.
كاهش تحريم‌ها و آزاد كردن دارايي هاي ايران در قبال محدود كردن برنامه هاي ايران از موضوعات مورد بحث رسانه هاي آمريكايي در روزهاي پس از مذاكرات مقام هاي ايراني و آمريكايي در نيويورك و پس از مذاكرات ژنو بوده است.
اكونوميست نيز اخيرا گزارشي نوشت: اوباما بايد كنگره شكاك را درباره كاهش تحريم‌ها متقاعد كند كه اين موضوع با واكنش‌هاي بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل همراه خواهد بود.
به نوشته اكونوميست، گام نخستي كه بايد تثبيت شود، چارچوب مورد توافق ميان شش قدرت و ايران است كه وضعيت نهايي برنامه هسته‌اي ايران و اهداف مشترك دو طرف را مشخص مي‌كند.
اين اقدامات با گام دوم همراه خواهد شد كه طي آن ايران يك سري از اقدامات براي محدود كردن برنامه هسته‌اي انجام خواهد داد كه با كاهش گام به گام تحريم‌هاي غرب به ويژه در زمينه صادرت نفت و گاز و اقدامات اقتصادي كه بازرگاني ايران با باقي جهان را با چالش مواجه كرده است، همراه خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر