۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۵۸۰۳
رسانه هاي جمعي چين روز دوشنبه با اشاره به نگراني هاي گسترده جهاني ناشي از تداوم سردرگمي هاي اقتصادي در آمريكا، ضمن طرح انتقادهاي جدي از دولت باراك اوباما، نوشتند: وقت آن رسيده كه دنيايي بدون آمريكا بسازيم.
رسانه هاي چين با ابراز نگراني از شكل گيري فاجعه اقتصادي درآمريكا خاطر نشان كرده اند كه بحران مالي زندگي غيرآمريكايي ها را نيز به مخاطره انداخته است.
خبرگزاري رسمي چين درگزارشي نوشت: الان وقت آن رسيده است كه دنيايي با مبناي غير آمريكايي بسازيم.
شين هوا مي نويسد، پس از جنگ خونين جهاني آمريكا به دنبال ايجاد يك امپراتوري بود كه بتواند همه را زير سلطه داشته باشد اما آنها حتي نتوانستند دوستي همه كشورها را براي خود مهيا كنند.
اين خبرگزاري مي افزايد: آمريكا كشوري است كه براي تامين منافع خود به هرگوشه و كناري از جهان سرك مي كشد اما نمي گذارد كسي به سواحل آن نزديك شود.
شين هوا جاسوسي از كشورهاي ديگر، شكنجه زندانيان و كشتار غيرنظاميان با هواپيماهاي بدون سرنشين را از شاخص هاي بارز آمريكا عنوان كرده و مي نويسد: امپراتور جهان در كاهش تنش ها و جنگ ها نقشي نداشته و نظم نوين مطلوبي در دنيا برقرار نكرده است.
راه اندازي جنگ ها و برهم زدن توازن مالي توسط دولت آمريكا از مسايل ديگري است كه خبرگزاري چين به آن اشاره كرده و مي نويسد: امروز آمريكا به دنيا بحران هاي مالي صادر و جنگ هاي ناخواسته تحميل مي كند، تنش ها و منازعات منطقه اي را دامن مي زند و درحالي كه در برقراري ثبات و جلوگيري از تروريسم وكشتار در عراق عاجز مانده در وال استريت براي خروج از يك فاجعه اقتصادي درگير است.
شين هوا دراين گزارش با تاكيد براينكه آمريكا به عنوان يك ابرقدرت از مسووليت هاي خود شانه خالي كرده ، از كشورهاي ديگر خواسته با توجه به مشكلات به وجود آمده براي دنيا آنان به صورت متحد جهاني غيرآمريكايي بسازند كه درآن همه به حق حاكميت ديگران احترام مي گذارند و حاضرند براي حل مشكلات داخلي يكديگر دست به دست هم بدهند.
براساس اين توصيه درچنين جهاني سازمان ملل بايد مسايل مهم جهان را حل و فصل كند و كسي حق ندارد با عبور از اين سازمان و با اقدام نظامي عليه ديگران و سرنوشت آنها تصميم بگيرد.
خبرگزاري چين در ادامه مي نويسد: در اين جهان بايد سامانه هاي مالي از انحصار خارج شوند و اصلاحات اساسي و زيربنايي روي آنها صورت گيرد.
شين هوا اصل ديگر رهايي از بحران مالي ايجاد شده توسط دولت آمريكا را معرفي يك ارز جديد دانسته تا دنيا از اتكا به دلار خلاصي يافته و به دنبال آن جامعه بين المللي بتواند از مشكلات سياسي و اقتصادي فاصله بگيرد.
چين به عنوان بزرگترين كشور طلبكار ازآمريكا از تشديد بحران مالي و ورشكستگي دولت باراك اوباما بشدت نگران است .
گلوبال تايمز يك روزنامه دولتي چين دو روز قبل درمطلبي مسوولان اين كشور رااز پيمودن راه غرب براي پيشرفت برحذر داشت.
روزنامه مردم ارگان حزب حاكم چين نيز چندي قبل در گزارشي نوشت: قدرت هايي چون آمريكا ديگر نمي توانند مالك هر چيزي باشند كه اراده مي كنند.
اين روزنامه با اشاره به تحولات وسيع بين المللي افزود: جهان اكنون در يك تقاطع قرار گرفته و ديگر زمان قديم نيست كه قدرت هاي بزرگ مقرراتي را تنظيم كرده و ضعيف تر ها را وادار به اجراي آن كنند و بين خود به توزيع قدرت و ثروت بپردازند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر