۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۷۵۴۸
دلهره به دل راه ‌نمی‌دهند، با لبخند به دیدار بیماران کرونایی می‌روند، تمام خستگی تن‌شان تنها با ترخیص بیماران برطرف می‌شود، هر روز به زندگی سلامی دوباره می‌دهند و بر این باور هستند استرس منفی کرونا با انرژی مثبت پرستاران شکست داده می‌شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، ویروس کرونا آمد نه آرام و بی‌صدا بلکه با جنجال و هیاهو؛ تا ترس و اضطراب در جامعه ایجاد کند اما کادر پزشکی و پرستاری با روحیه‌ای وصف‌ناشدنی در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس قرار گرفتند تا نشان دهند نه تنها دلهره به دل راه ‌نمی‌دهند، بلکه با لبخند به دیدار بیماران کرونایی می‌روند و تمام خستگی تن‌شان تنها با ترخیص بیماران برطرف می‌شود، هر روز به زندگی سلامی دوباره می‌دهند و بر این باور هستند استرس منفی کرونا با انرژی مثبت پرستاران شکست داده می‌شود.

چند وقتی است با شیوع ویروس کرونا تمامی مدارس و دانشگاه‌ها حتی مراسم‌های عروسی و دورهمی‎ها تعطیل شده است در این میان پرستاران شجاع و ایثارگر با تلاش‌های خالصانه برای خدمت به مردم تا پای جان ایستادند و از بیماران مراقبت می‌کنند و برخی دیگر جشن ازدواج‌شان را کنسل و در شیفت خدمت پرستاری از خود مایه گذاشتند.

پرستاران، این قشر زحمتکش ما را به یاد رزمندگانی می‌اندازند که روزی در سنگر جبهه و نبرد هنگامی که فضای جبهه با مواد شیمیایی مسموم شده بود ماسک‌شان را از صورت برمی‌داشتند و با طبق اخلاص آنچه نیاز خودشان بود به همرزمان‌شان می‌دادند و گاه خود شیمیایی می‌شدند و از شهادت هراسی نداشتند و حالا هنرنمایی مدافعان سلامت با ثبت روزهای پرافتخار در دفتر تاریخ به یادگار می‌ماند.

برای تهیه گزارش این روزهای پرالتهاب ابتدا به یک گلفروشی رفتیم تا بازار فروش شب عید را از کسانی که در جبهه اقتصادی تلاش می‌کنند جویا شویم، زن و شوهری که در کنار یکدیگر مشغول گل‌آرایی در مغازه بودند و بوی گل سنبل فضا را به عطر بهار آمیخته کرده بود، خود را خبرنگار معرفی می‌کنم تا باب گفت‌وگو باز شود از قضا خواهرخانم مرد گلفروش یک پرستار بود، تصمیم می‌گیرم مسیر مصاحبه را عوض کنم و درباره مدافعان سلامت بنویسم.

* پرستاران و پزشکان باید در برهه حساس جامعه حضور داشته باشند

بانویی که دل‌نگران  خواهرش است، سلامت «راحیل» را به خاطر ویروس کرونا در خطر می‌بیند، هنوز باب گفت وگو کامل باز نشده اشک بر پهنای صورت می‌ریزد، کمی آرام‌اش می‌کنم سپس درباره نقش مدافعان سلامت برای نجات جان بیماران از او می‌پرسم؛ خودش را «آزیتا یازرلو» معرفی می‌کند و درباره استرسی که نسبت به فعالیت خواهر پرستارش در این روزها در دل دارد صحبت می‌کند و ادامه می‌دهد خواهرم «راحیل یازرلو» یک پرستار است و در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان فعالیت دارد.

او ادامه می‌دهد: خواهرم راحیل حدود 17 سال در بیمارستان صیاد شیرازی شهرستان گرگان فعالیت می‌کند و دارای یک فرزند پسر است.

راستش روزهای اول که خواهرم برای کمک به بیماران کرونایی در قالب پرستار به مردم کمک می‌کرد بسیار ناراحت بودم و گریه می‌کردم وقتی خواهرم درباره بیماران کرونایی با من صحبت می‌کرد متقاعد شدم که پرستاران و پزشکان باید در برهه حساس جامعه حضور داشته باشند و همچون همیشه از بیماران مراقبت و حمایت کنند.

در حالی که باب گفت و گو با رزیتا یازرلو باز شده بود، همسر یازرلو در بین سخنانش آمد و گفت: وقتی خواهرخانم من برای کمک به بیماران کرونایی به بیمارستان رفت خانمم دو روز پیاپی گریه کرد و اشک ریخت تا اینکه دوستانش یک فیلم از راحیل فرستادن که با لباس پرستاری مشغول به خدمت به بیماران بود و اکنون این فیلم در فضای مجازی دست به دست شده و همسر من هر وقت این فیلم را می‌بیند، گریه می‌کند.

یازرلو در پاسخ به سوال خبرنگار از «واکنش همسر راحیل یازرلو برای رفتن به بیمارستان صیادشیرازی و خدمت به بیماران کرونایی» گفت: همسر راحیل؛ خدمت کردنِ همسرش به مردم را یک افتخار می‌داند و همیشه می‌گوید همان طور که همسرم دوست دارد به مردم کمک کند من هم به کار او افتخار می‌کنم.

در بین مصاحبه با خانم یازرلو همسرش رشته کلام را به دست می‌گیرد و گفت: خواهرخانم بنده یک پرستار نمونه استانی است او نه تنها نسبت به خانواده بلکه نسبت به همه مردم مهربان و وظیفه‌شناس است.

روزانه سه الی چهار نفر از بیمارستان صیادشیرازی ترخیص می‌شوند

فرصت را مغتنم شماردیم تا با راحیل یازرلو این پرستار پرتلاش گلستانی که در بیمارستان صیادشیرازی شهرستان گلستان مشغول خدمت است، مصاحبه کنیم.

نظرتان در خصوص بیماران کرونایی چیست؟ پاسخ داد: وقتی مشاهده می‌کنم اکثر این بیماران بدون همراه هستند بسیار ناراحت می‌شوم سعی می‌کنم بیشتر با آنها ارتباط برقرار کنم و به آنها محبت می‌کنم تا از استرس و اضطرابشان کاسته شود.

بیمارانی که به این ویروس مبتلا شدند به صورت ناخواسته بیمار شدند اکنون نیازمند حمایت ما پرستاران هستند باید به آنها امیدواری دهیم تا این ویروس را شکست دهیم.

یازرلو روحیه دادن به مردم را یک ضرورت دانست و گفت: خدا را شکر بخش‌های بیمارستان صیادشیرازی برای بیماران کرونایی بسیار خوب عمل کرده است من به عنوان یک پرستار وظیفه دارم که به این بیماران روحیه بدهم تا هرچه سریع‌تر از بیمارستان ترخیص شوند.

این پرستار ادامه داد: در بیمارستان صیادشیرازی تنها یک فوتی داشتیم که به دلیل کهولت سن بر اثر ویروس کرونا درگذشت خوشبختانه اکنون شاهد آن هستیم که روزانه سه الی چهار نفر از این بیمارستان ترخیص می‌شوند.

یازرلو با تاکید بر اینکه مردم خیلی مراقب باشند و نکات بهداشتی فردی را رعایت کنند، افزود: شهروندان گلستانی تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند و دست و صورت خود را هر 20 دقیقه با آب و صابون شست‌وشو دهند تا این روزهای بیماری را به خوبی پشت‌سر بگذاریم.

این پرستار ادامه داد: من هیچ نگرانی و استرسی برای ویروس کرونا ندارم چون خودم تمام موارد بهداشتی را رعایت می‌کنم و هنگامی که از سر کار برمی‌گردم فورا دوش می‌گیرم و موارد بهداشتی را کاملا رعایت می‌کنم وظیفه پرستاران خدمت به بیماران است برای ما فرقی ندارد شخص بیمار قلبی باشد و یا به ویروس کرونا مبتلا شود ما همواره در حال خدمت به بیماران هستیم.

با جان و دل از اینکه دخترم به همنوعان خود کمک می‌کند راضی هستم

این روزها تعداد مدافعان سلامت کم نیست کسانی که مخلصانه پای کار هستند تا مایه امید و آرامش مردم شوند، قرار است در این بخش از گزارشمان مادر پرستاری را معرفی کنیم که دختر او هم در جبهه سلامت فعالیت می‌کند.

مادر یکی از پرستاران بیمارستان صیادشیرازی «زهرا دهباشی‌نیا» در گرگان گفت: دختر من 20 سال به عنوان پرستار در این عرصه فعالیت می‌کند و همواره با هدف حمایت از بیماران در این عرصه قدم گذاشته است.

این مادر ادامه داد: بسیار خوشحالم که دخترم در جبهه سلامت قدم برداشته و به عنوان پرستار به مردم یاری می‌رساند و با جان و دل از اینکه دخترم به همنوعان خود کمک می‌کند از او راضی هستم.

دهباشی‌نیا افزود: شغل پرستاری سخت است و این قشر زحمتکش با جان و سلامت بیماران سر و کار دارند اما چون آنها با عشق و علاقه این رشته را انتخاب کردند، باید در همه شرایط به ویژه در روزهای سخت با احساس مسوولیت و وجدان‌کاری به وظایف محوله خود عمل کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر