۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۵۷۳۷۹
در رویداد استارت‌آپی عنوان شد؛
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به چالش مهم دفع زباله ها و پسماندهای بیمارستانی در شرایط شیوع کرونا در کشور، از حمایت از ایده های علمی برای بازیافت این پسماندها خبر داد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر جلیل کوهپایه زاده در رویداد استارت‌آپی پسماند بیمارستانی «بازگشت سبز» که با محوریت بازیافت تجهیزات پزشکی غیر عفونی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: انجام اقدامات ملی در خصوص پساب ها و پسماندهای بیمارستانی یکی از دغدغه های مهم تمامی مدیران بیمارستانی است و این درحالی است که روزانه در بیمارستان ها مواد موثر و ارزشمندی را از دست می‌دهیم و غیرعلمی با این پسماندها برخورد می‌شود.

وی کمک به محیط زیست در خصوص بازیافت پساب های بیمارستانی را از دغدغه های دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد و گفت: با یک نگاه استراتژیک به پساب های بیمارستانی با توجه به بحران آب، می توان از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم.

کوهپایه زاده با اشاره به ایده های متنوعی که در سطح دنیا در این باره وجود دارد، گفت: در سطح ملی نیز در خصوص برخورد علمی با پسماندهای بیمارستانی ایده هایی در حال شکل گیری است که برگزاری رویداد استارت‌آپی پسماند بیمارستانی، فرصت خوبی برای استفاده از تفکر ایده پردازان جوان کشور در این حوزه خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به اهمیت نقش دانشگاه ها در این موضوع اشاره کرد و گفت: این موضوع باید از سوی جامعه علمی دیده شود؛ اگرچه بسیاری بر این باورند که این قبیل اقدامات مربوط به شهرداری و محیط زیست است اما موضوع بازیافت یک چالش چند بخشی است و اگر بتوان در بیمارستان ها پسماند کمتر و یا پسماند کم خطری تولید کنیم، متعاقباً سیستم هایی مانند شهرداری ها و محیط زیست نیز روی امحا آنها اقداماتی با اطمینان بالاتری انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه همکاری گروه های علمی نیز در امحا و یا بازیافت این مواد بیمارستانی موثر است، ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، اقداماتی در خصوص بازیافت پسماندهای بیمارستانی آغاز شده و امیدواریم بتوانیم اقدامات مناسبی در این خصوص با برگزاری رویداد «بازگشت سبز» با همکاری دیگر دانشگاه های علوم پزشکی، غیر علوم پزشکی و همچنین بخش های خصوصی در سطح ملی و با همگرایی های مشترک محقق کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: این دانشگاه برنامه های ملی در خصوص پسماند های بیمارستانی در حال اجرا دارد و قطعاً در خصوص پسماند های قابل بازیافت پزشکی استراتژی ویژه ای در آینده خواهد داشت. ما قصد دارد از این زنجیره مغفول مانده در مدیریت پسماند ارزش افزوده های ارزشمندی از بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کنیم که این رویداد فرصت مناسبی برای سیاستگذاران و مدیران کشور فراهم خواهد کرد تا نسبت به مدیریت بهینه پسماندهای بیمارستانی اقدامات مناسبی با خلاقیت و فناوری صورت گیرد.

کوهپایه زاده با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران در این مسیر سعی کرده تا پیش قدم باشد و دست یاری را به سمت صاحب نظران، نوآوران، افراد خلاق و تمامی کسانی که می توانند در این زمینه به کمک کشور بیایند دراز می کند، خاطرنشان کرد: روزانه مقادیر بسیار زیادی پسماند بیمارستانی در کشور تولید می شود و دانشگاه علوم پزشکی ایران با دارا بودن ۱۰ بیمارستان دولتی و ۵۰ بیمارستان خصوصی تحت پوشش خود به عنوان پیشرو و پیش قدم، زمینه را برای افرادی که در زمینه مدیریت پسماندهای بیمارستانی ایده دارند، فراهم می آورد.

وی با تاکید بر اینکه باید استارت آپ های توانمند با خلاقیت و تفکر نوآورانه پا به این عرصه بگذارند و به رغم وجود استارت آپ هایی در حوزه مدیریت پسماند، در حال حاضر پسماندها در بیمارستان ها به خوبی مدیریت نمی شود، اظهار داشت: روزانه مقادیر بیشماری از مواد قابل بازیافت مانند مواد فلزی مانند ایمپلنت های اورتوپدی (پیچ ها و پلاک ها) و مواد پلیمری مانند کیسه های سِرُم و متعلقات آن در بیمارستان ها استفاده می شود و همگی قابلیت بازیافت را دارند.

وی افزود: ایمپلنت های ارتوپدی که دارای ارزش مالی بسیار زیادی هستند نیز می توانند با یک برنامه صحیح بازیافت شوند. در کنار این موضوع پساب های بیمارستانی نیز دارای اهمیت است که روزانه مقادیر بسیار زیادی از این ماده ارزشمند را از دست می‌دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در شرایط کنونی که کشور درگیر ویروس کرونا شده، اهمیت توجه به فناوری های مدیریت پسماند با توجه به ارتباط مستقیمی که با کنترل آلودگی ها دارد، دوچندان است گفت: یکی از مشکلات کنونی در خصوص کرونا ویروس در کنار سایر چالش های ایجاد شده، موضوع دفع زباله ها و پسماندهای آن مانند ماسک ها، دستکش ها و لباس هایی است که باید هر چند ساعت یکبار تعویض شوند. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مدیریت پسماند برای آن به درستی انجام شود.

کوهپایه زاده اضافه کرد: از لحاظ قانونی پسماند های بیمارستانی از هرنوع باید امحا شوند که این قانون موجب شده در دانشگاه علوم پزشکی ایران و دیگر دانشگاه ها برنامه نظام مندی برای بازیافت مواد بیمارستانی با ارزش بالا وجود نداشته باشد. اما در خصوص مدیریت پساب های بیمارستانی اقدامات خوبی صورت گرفته و بازیافت تجهیزات پزشکی از این زنجیره به خاطر موانع قانونی مغفول مانده است.

وی با تاکید بر اینکه هدف دانشگاه علوم پزشکی ایران این است که تهدیدی به نام پسماند را تبدیل به ارزش افزوده کند، تصریح کرد: ما در نظر داریم در بستر این رویداد استارت‌آپی از ایده ها و خلاقیت جوانان و متخصصان این حوزه حمایت کنیم تا با استفاده از یک خرد جمعی به حل این چالش ها با دید فناورانه برویم.

در این رویداد عباس متولیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: در سطح شهر تهران بیش از ۷۰۰۰ مرکز درمانی وجود دارد که در بین آن ۱۶۰ بیمارستان است و روزانه این بیمارستان ها بیش از ۱۰۰ تن زباله تولید می کنند که هموراه در خصوص نحوه امحا و بازیافت آن چالش های گسترده ای وجود داشته است.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران با برگزاری رویداد استارت‌آپی پسماند بیمارستانی از تمامی نوآوران و افراد صاحب نظر و دارای ایده های خلاقانه دعوت می کند تا مشکلات این حوزه را با نگاه فناورانه حل و رفع کنند. بیمارستان ها روزانه صدها میلیون تومان برای امحا زباله های بیمارستانی هزینه می کنند که با بهره گیری از ایده های خلاقانه و نوآورانه می توان این بار مالی را از دوش بیمارستان ها برداشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر