۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۵۶۳۰۱
کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه ای، مخالفت خود را با تعرفه کنونی تعیین شده برای برق استخراج ارز دیجیتال (رمز ارز) اعلام کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، اعضای کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور خواهان شفاف سازی تعرفه برق استخراج ارز دیجیتال (ماینینگ) از سوی وزارت نیرو شدند.

در این باره محمدباقر اثنی عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با انتقاد از عملکرد دولت در برخورد با بخش خصوصی به مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۱۷ شهریور ماه امسال اشاره کرد و گفت: در این مصوبه که به امضای معاون اول رئیس جمهوری رسیده تاکید شده که دولت باید از نظر بخش خصوصی برای تدوین مقررات خود بهره گیرد، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه در زمینه تصمیم گیری تعیین تعرفه برق برای استخراج رمزارز نیز از نظر فعالان بخش خصوصی استفاده نکرده‌اند و آن را در نظر نگرفته‌اند، گفت: سیستم‌های دولتی همیشه در تدوین قوانین و مقررات با مشکل مواجه هستند. وقتی استارت‌آپ‌ها آمدند دولت نتوانست در آن زمینه تصمیم درستی بگیرد و این برخورد درباره رمزارز و استخراج آن نیز ادامه داشت. همچنان که هنوز نیز دولت در مورد پیام‌ رسان‌ها به جمع‌بندی نرسیده است.

افشین عاشوری رئیس کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این باره گفت: دولت در تاریخ ۱۳ مرداد مصوبه ای داشت که در آن استخراج رمزارز را صنعت شناخت اما با تعیین تعرفه‌ برق ویژه برای آن، این صنعت را در نطفه خفه کرد.

وی با بیان اینکه اگر امکان استخراج رمز ارز در کشور فراهم شود، این صنعت به سادگی می‌تواند برای کشور ارزآوری کند، گفت: با تعرفه کنونی برق استخراج ارز دیجیتال، امکان فعالیت برای ماینرها وجود ندارد و تعداد زیادی از فعالان این حوزه که علاقه‌مند به فعالیت قانونی هستند پس از اعلام تعرفه برق، دستگاه‌های خود را خاموش کرده‌اند.

به گفته عاشوری، بیش از هزار مجوز در سراسر کشور از سوی وزات صمت برای فعالان این حوزه صادر شده اما مشکل اینجا است که آنان نتوانسته‌اند فعالیت کنند و با این تعرفه برق، علاقه‌ و انگیزه‌ای برای فعالیت قانونی ندارند.

در همین حال امیرحسین سعیدی نائینی عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نصر نیز با تاکید بر اینکه اگر استخراج رمزارز صنعت است باید با نرخ صنعتی نیز تعرفه آن محاسبه شود، گفت: باید نرخ و تعرفه برق برای صنعت شفاف باشد، در غیر این صورت فساد زا است. هم‌اکنون تعرفه برقی که برای صنعت ماینینگ در نظر گرفته شده به ازای هر کیلو وات ۹۷۵ تومان است که البته به گفته وزیر نیرو باید در ۸ ماه از سال این رقم را تقسیم بر دو و در ۴ ماه از سال این رقم را ضرب‌ در ۲ کنیم.

وی گفته‌های خود به تعرفه درنظر گرفته شده برای گاز نیز انتقاد کرد و گفت: زمانی که فعالان این صنعت تصمیم گرفتند که برای فعالیت خود نیروگاه گازی بزنند و برق تولید کنند اعلام شد که اگر برق را به شبکه تحویل ندهند این تعرفه گازی که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت ۲ هزار و ۸۰ تومان خواهد بود.

عباس آشتیانی عضو کمیسیون بلاک‌چین نیز گفت: ما می‌خواهیم دولت و وزارت نیرو همان رفتاری که با دست اندرکاران مزرعه استخراج رمزارز در رفسنجان دارند را با سایر فعالان این حوزه نیز انجام دهند. از وزارت نیرو می‌خواهیم که تعرفه برق دریافتی از آنان را شفاف اعلام و قبض برقی نیز که برای آنان صادر می‌شود را منتشر کند. دولت نباید رفتار دوگانه در این زمینه داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر