۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۵۹۸۶
یکی از توصیه‌های مهم برای جلوگیری از ویروسی شدن تلفن‌های همراه اندرویدی این است که هرگز اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از منابع نامعتبر دانلود نکنید.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس ویروس‌ها در عملکرد گوشی‌های اندرویدی اختلال ایجاد می‌کنند. برای مثال معمولا  بعد از ویروسی شدن گوشی موبایل شما هنگ می‌کند، خیلی داغ می‌شود، سرعتش پایین می‌آید، مصرف اینترنتش بالا می‌رود و باطریش زود تمام می‌شود. این‌ها فقط برخی از نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند احتمالا گوشی شما به ویروس و بدافزار آلوده شده است و کسی در حال سوءاستفاده از آن است. با یک خطای کوچک، کدهای مخرب دور از چشمان شما فعال می‌شوند و کنترل همه چیز به دست هکرها خواهد بود.

 برای جلوگیری از ویروسی شدن تلفن‌های همراه اندرویدی کافی است توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

۱.هرگز هرگز و هرگز اپلیکیشن‌های مورد نیازتان را از منابع نامعتبر دانلود نکنید

 این اقدام برای سالم ماندن سیستم عامل گوشی همراهتان اساسی است. فروشگاه‌های اپلیکیشن و بازی قبل از انتشار اپلیکیشن‌ها آنها را در چند مرحله بررسی و کنترل می‌کنند.  به همین دلیل از منابع نامعتبر، قابل اطمینان‌تر هستند. همچنین اپلیکیشن استورها همواره نسخه‌ی رسمی اپلیکیشن‌های اساسی و شناخته شده  را در اختیار شما قرار می‌دهند. با توجه به بروز رسانی‌ها و افزایش امنیتِ فروشگاه اپلیکیشن اندرویدی مانند «بازار» (کافه بازار) می‌توانید با خیال آسوده به آن اعتماد کنید.

۲.از برنامه‌های انتقال اپلیکیشن مانند Share it برای به اشتراک گذاشتن برنامه‌ها استفاده نکنید

بسیار پیش می‌آید که افراد در دورهمی‌ها، برنامه‌های کاربردی را برای آشنایان خود ارسال می‌کنند. شاید آنها خبر ندارند که ممکن است ویروس‌ و بدافزار  را  به راحتی با این روش انتشار دهند. اگر به برنامه‌ی خاصی نیاز دارید، آن را از فروشگاه‌های اپلیکیشن معتبر و امن مانند کافه بازار دانلود کنید.

۳.از فروشنده‌های تلفن همراه درخواست نصب اپلیکیشن نکنید

بخشی از سود فروش تلفن همراه هوشمند در بازارهای فروش موبایل ایرانی مربوط به نصب برنامه است. این کار حاشیه‌ی سود خوبی برای فروشنده‌ها دارد؛ پس آنها سعی در متقاعد کردن شما برای نصب برنامه دارند. از طرفی برخی از این فروشندگان  از پکیج‌های اپلیکیشن‌های قدیمی و به‌روزرسانی نشده استفاده می‌کنند که این کار نیز تلفن همراه شما را در معرض حمله هکرها می‌گذارد. گاهی نیز شما را با ادعای باطل شدن گارانتی گوشی به دلیل استفاده از فروشگاه‌های اپلیکیشن داخلی - که مورد تایید پلیس فتا هم هستند- فریب می‌دهند. پس بهتر است که از فروشنده‌های موبایل نصب اپلیکیشن نداشته باشید.

۴.روی هر لینکی در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام کلیک نکنید

برخی ربات‌های تلگرامی از شما می‌خواهند که بابت استفاده از سرویس‌شان، در کانال خاصی عضو شوید یا برنامه‌ی خاصی را دانلود کنید.  این روش سو استفاده از اعتماد کاربر است و ممکن است برای انتشار یک بد افزار طراحی شده باشد. هکرها از روش‌های مهندسی اجتماعی و روانشناسی برای متقاعد کردن شما استفاده می‌کنند؛ شما باید هشیار باشید و در دام آنها گرفتار نشوید. آنها کنترل گوشی شما را به دست می‌گیرند و ممکن است اپلیکیشن‌های جعلی روی گوشی شما نصب می‌کنند. تلگرام معدن بدافزارها است. 

۵.به پیامک‌های حاوی لینک دانلود برنامه اعتنا نکنید

اگر پیامکی از شماره‌ی ناشناس و مشکوک دریافت کردید که در آن شما را به دانلود برنامه‌ی خاصی تشویق کرده‌ بودند، آن را نادیده بگیرید. در برخی موارد، شرکت‌ها از طریق پیامک به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های خود را به شما اطلاع می‌دهند. تنها در صورتی باید به آنها اعتماد کنید که شماره‌ی فرستنده‌ی پیام متعلق به بانک شما یا سایتی باشد که معمولا از آن خرید می‌کنید. به پیامک‌های قبلی مراجعه کنید.

راهکار نهایی

پس از نصب «بازار» سری به سپر امنیت بازار بزنید و بررسی کنید که کدام اپلیکیشن‌ها ناامن هستند. برنامه‌های مشکوکی که از منابع نامعتبر دانلود کرده‌اید حذف کنید و یک آنتی‌ویروس اندرویدی از بازار نصب کنید. اگر احساس می‌کنید کنترل تلفن همراهتان در دست هکرها است، باید آن را به حالت تنظیمات کارخانه برگردانید (رست فکتوری). دقت کنید که این کار تمام اطلاعات گوشی شما را پاک خواهد کرد. رعایت تمام نکات بالا به شما برای محافظت از تلفن همراهتان کمک می‌کند، اما گزینه‌ی اول اهمیت بیشتری از باقی موارد دارد و به نوعی مادر باقی نکات است. نباید به هر منبعی برای دریافت اپلیکیشن اعتماد کنید؛ چون پیشگیری بهتر از درمان است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر