۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۵۵۷۸۵
وزارت دادگستری برزیل روز دوشنبه (۹ دی) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت آمریکایی فیس‌بوک را به‌دلیل انتشار نادرست اطلاعات کاربران، یک میلیون و ۶۴۰ هزار دلار جریمه کرده است.
به گزارش  پایداری ملی به نقل از خبرگزاری ایرنا، ‌در این بیانیه با اعلام اینکه برای نخستین بار است که برزیل شرکت فیس‌بوک را جریمه می کند، دلیل اتخاذ این تصمیم، سواستفاده از اطلاعات کاربران از طرف شرکت تحلیل داده های کمبریج آنالیتیکا  (Cambridge Analytica) در سال ۲۰۱۸ میلادی عنوان شده است.

شرکت کمبریج آنالیتیکا که با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همکاری داشت، به حفظ بخشی از اطلاعات کاربران فیس بوک پس از قول به حذف آن، متهم شد و فعالیت اش به حال تعلیق درآمد.

این شرکت اطلاعات کاربران را از یک اپلیکیشن فیس بوک که قرار بود ابزاری در زمینه تحقیقات روان شناختی باشد، دریافت می کرد در حالی که شرکت مزبور از مجوز لازم برای دستیابی به این اطلاعات برخوردار نبود. طبق اعلام فیس بوک، شرکت کمبریج آنالیتیکا تائید کرد این اطلاعات را از بین برده، اما فیس بوک گزارش هایی دریافت کرد مبنی بر اینکه همه این اطلاعات حذف نشده است.

زاکربرگ دو مرتبه در برابر کنگره آمریکا شهادت داد و با رسانه های بسیاری همچون نیویورک تایمز، واشنگتن پست، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی، ای‌بی‌سی، سی‌بی‌اس و غیره گفت و گو کرد.

فیس بوک سال ۲۰۱۸ را با رسوایی دست به گریبان بود. این شرکت و زیرمجموعه اش اینستاگرام با استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی اکانت های جعلی، دو میلیارد و یکصد میلیون حساب کاربری غیرمعتبر را در سال ۲۰۱۸ ازکارانداختند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان ساکن در کشورهای عضو این اتحادیه ممکن است قربانی رسوایی افشای اطلاعات شخصی در شبکه اجتماعی فیس بوک شده باشند.
فیس بوک نیز خبر داد دستکم ۸۷ میلیون کاربر در جهان در معرض افشای اطلاعات قرار گرفته اند. 

بسیاری از این کاربران این شبکه در خارج از اروپا زندگی می کنند و شمار قابل توجهی از آنها در کشورهای در حال توسعه به سر می برند.

از سویی، فیس بوک و اینستاگرام سال گذشته از چهار شرکت و سه فرد مستقر در چین به دلیل ترویج فروش اکانت های جعلی، لایک و فالوئر شکایت کردند. به موجب شکایت نامه ای که فیس بوک در دادگاهی فدرال در سانفرانسیسکو تنظیم کرد، شرکت های چینی به تبلیغ و ایجاد اکانت های جعلی، بازاریابی این اکانت ها برای فروش در شش وب سایت و فروش آن در حجمی بالا متهم شدند. فیس بوک اعلام کرد که اکانت های جعلی همچنین در شرکت ها و شبکه های اجتماعی آمازون، اپل، گوگل، لینکدین و توییتر ایجاد شده اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر