۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۵۵۷۳
دریادار فدوی در جمع خبرنگاران:
فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به توانمندی این نیرو در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز گفت: امروز استراتژی و رفتار نیروی دریایی آمریکا در این منطقه در مواجهه با سپاه تغییر کرده است.

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم رژه 31 شهریور نیروهای مسلح در خصوص تشریح عملکرد و استراتژی نیروهای فرا منطقه‌ای بخصوص آمریکایی‌ها در خلیج فارس اظهار داشت: استراتژی بلندمدت آمریکایی‌ها در نیروی دریایی بر مبنای نام‌های بزرگ بود اما این ناوها و شناورهای عظیم‌الجثه امروز بیشترین آسیب‌پذیری را در مواجهه با توانمندی سپاه در حوزه مین دریایی شناورهای تندرو و موشکی بسیار آسیب‌پذیرند و همین موضوع موجب تغییر استراتژی آمریکایی‌ها و روی آوردن به شناورهای کوچک‌تر شده است.

فدوی اضافه کرد: آنجا که در زمین آمریکا از همه دنیا جدا آمریکایی‌ها برای دسترسی به دیگر کشورها ناچار باید از اقیانوس‌ها عبور کند و این امر مستلزم بکارگیری شناورهای بزرگ است اما همین شناورهای بزرگ وقتی به منطقه‌ای مانند خلیج فارس می‌رسند موجب نگرانی آمریکایی‌ها می‌شوند چرا که سرعت کم و اندازه بزرگ آنها این شناورها را در دید رادارها و تیررس موشک‌ها قرار می‌دهد و این یک تناقض برای آمریکایی‌ها است.

وی در خصوص تغییر رفتار آمریکایی‌ها در خلیج فارس نیز گفت: منطقه خلیج فارس با هیچ نقطه‌ای از جهان قابل قیاس نیست و آمریکایی‌ها اذعان داشتند که اگر اروپا را تخلیه و از آن عقب‌نشینی کنند باز هم جایی برای پدافند دارند اما اگر از خلیج فارس بیرون بروند تا سرزمین آمریکا هیچ جای پدافندی برای آنها نیست.

فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: ‌آمریکایی‌ها برای سلطه بر دنیا و کنترل کشورها چاره‌ای جز عبور از اقیانوس‌ها ندارند و این امر مستلزم به کارگیری خبرهای بزرگ است.

وی تصریح کرد:‌امروز محتاط‌ترین کشور در خلیج فارس آمریکایی‌ها هستند که مواظبند حتی یک تیر هم شلیک نشود چرا که اگر جنگی اتفاق بیفتد بنابر گفته خودشان به نابودی کامل آنها ختم می‌شود.

فدوی افزود: در طول سال‌های اخیر به ویژه پس از واگذاری مسئولیت کامل خلیج فارس و تنگه هرمز به سپاه ما شاهد تغییر رفتار و استراتژی نیروی دریایی آمریکا هستیم.

وی گفت: مسیر ورود به خلیج فارس در شمال تنگه هرمز و مسیر خروجی نیز در جنوب این تنگه است و نکته جالب اینکه آمریکایی‌ها برای ورود از مسیر جنوبی حرکت می‌کنند تا از سپاه فاصله داشته باشند و این مانند آن است که در اتوبان خلاف مسیر حرکت کنند که همین حرکت غیرقانونی در دو سال اخیر منجر به دو تصادف یک بار میان ناو آمریکایی و نفت‌کش ژاپنی و همچنین تصادف میان زیردریایی آمریکایی و نفت‌کش ژاپنی شد که منجر به برکناری فرمانده ناو گردید.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: امروز آن چیزی که آمریکایی‌ها از توان نظامی خود می‌دانند بسیار کمتر از آن چیزی است که نمی‌دانند.

فدوی در خصوص مسائل سوریه تصریح کرد: آمریکا به هیچ وجه وارد جنگ با سوریه نخواهد شد زیرا این جنگ به ضرر آمریکا و همه کشورهایی است که در مقابل سوریه بایستند. بنابراین آنها به دنبال راه حل سیاسی هستند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد سفر رئیس‌جمهور به نیویورک گفت:آقای روحانی از علمایی است که از پیش از انقلاب در مبارزه بوده و با فن سخنوری خود می‌تواند به خوبی مسائل را بیان کند و امیدواریم در دوره ریاست جمهوری ایشان و بخصوص سفر به سازمان ملل این روند ادامه داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر