دبیر علمی سومین کرسی آزاداندیشی پدافند رسانهای گفت: «موضوع افزایش سواد رسانهای و اقناع مخاطبان، دو عامل اصلی برای خنثی کردن جنگهای رسانهای هستند.»
به گزارش پایداری ملی به نقل از انا حمیدرضا حسینیدانا در سومین کرسی آزاداندیشی پدافند رسانهای در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند اظهار کرد: «ماهیت جنگهای رسانهای مردممحور سبب شده تا کشورهایی که هدف اینگونه حملات واقع میشوند برای صیانت از داشتههای داخلی و مقابله با تهاجمات بیرونی، یک نظام جامع پدافند رسانهای ایجاد کنند.»
وی افزود: «کشورها با ایجاد نظام جامع پدافند رسانهای بهدنبال این هستند که نخست از زیرساختهای مردمی جامعه حفاظت کنند و ضریب درستی و کیفیت تصمیمات مدیریتی جامعه را افزایش دهند.»
دبیر علمی سومین کرسی آزاداندیشی پدافند رسانهای افزود: «پدافند رسانهای در همافزایی با پدافند سایبری، میتواند باعث تضمین پایداری حوزههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه شود.»
لزوم رصد کامل تحرکات اردوگاه رسانههای مهاجم
حسینیدانا لزوم رصد کامل تحرکات اردوگاه رسانههای مهاجم و ظرفیتهای جدید آنان را یادآور شد و تأکید کرد: «سیاستهای اجرایی رسانههای مهاجم دائماً تغییر میکند تا با استفاده از حوزههای مغفول، بهجا مانده و کتمان شده، دامنۀ نفوذ خود را افزایش دهند.»
وی افزود: «ضروری است تا قبل از هرگونه تهدید، غافلگیری و یا آسیب، بتوان این سیاستها را خنثی، افشا و یا سرکوب و علاوه بر آن، عملیات آفندی مؤثری را علیه رسانههای دشمن برنامهریزی کرد.»
دبیر علمی سومین کرسی آزاداندیشی پدافند رسانهای خاطرنشان کرد: «در جریان برگزاری سومین کرسی آزاداندیشی پدافند رسانهای و بیست و دومین نشست تخصصی رسانهها و اقتصاد که با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور، فرهنگسرای رسانه و انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برگزار شد، نتایج تحقیقات استادان و پژوهشگران مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاهها در قالب ۱۴ عنوان سخنرانی پژوهشی ارائه و حاضران در دو فرصت جداگانه توانستند به تبادل نظر و بحث و مناظره بپردازند.»
حسینیدانا گفت: «برای صیانت از مردم در برابر حملات شناختی-ادراکی و عملیات هیبریدی رسانههای مهاجم، ضرورت دارد سرفصلهای سواد رسانهای، عملیات روانی و استفاده از ظرفیتهای مردمی با هدف افزایش آگاهیهای مردمی در دستور کار سازمانهای متولی قرار گیرد.»
به گفته وی، تنظیم آرایش دفاعی رسانههای جریان اصلی داخلی میتواند بازدارندگی کافی را در این زمینه ایجاد کند.
دبیر علمی سومین کرسی آزاداندیشی پدافند رسانهای با اعلام این نکته که بهزودی متن کامل سخنرانیهای این نشست توسط شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند منتشر خواهد شد، عنوان پژوهشهای ارائه شده را شامل، شناسایی عرصههای مغفول رسانهای و مقابله با رسانههای دشمن (افشین محمدی)، تکنیکهای مؤثر استفاده از رسانههای اجتماعی در تبلیغات انتخاباتی نامزدها (حسن ضیایی جباری)، استراتژی نفوذ از طریق جمعسازی در استارتآپها (علیرضا تلخابی و علیرضا چیتساز)، جنگهای رسانهای دشمن و راهکارهای مقابله با آن (محمد شیربیگی) و تأثیر رسانهها در توسعه شفافیت و مقابله با فساد اداری با تأکید بر نقش سوتزنها (سیده مهناز حسینی) دانست.
وی پژوهشهای ارائه شده را نقش پیوست رسانه در جنگهای رسانهای (محمدرضا زارع برزشی)، تلاش نامزدهای مجلس شورای اسلامی در اینستاگرام برای تبلیغات انتخاباتی با رویکرد اقتصادی (عاطفه خیرخواه، کبری خواجوی و محمدحسین شکری)، سلبریتیها و تاکتیکهای رسانهای، (بیبی سادات میراسماعیلی)،بررسی فیلم هک بزرگ با اتکا به مطلب منتشر شده در روزنامه گاردین (رامتین فرزاد)، تأثیر بازیهای آنلاین بر روی اعتیاد اینترنتی نوجوانان (آزاده اقبال)، جنگهای رسانهای و راههای مقابله با رسانههای دشمن (فریبا فتحی)، بررسی نقش سواد رسانهای در مقابله با تهدیدات نوین رسانههای اجتماعی با رویکرد فرآیند انتخابات سیاسی (زهرا ملابابایی)، امنیت نرم، اقتصاد و رسانه، (عطیه جهانگیری، گویا صبور، مهناز امیری و مهدی امینیان) و آرایش جنگی رسانههای مهاجم، لزوم سنگربندی در مقابل شلیک مستقیم دشمن (حمیدرضا حسینیدانا) عنوان کرد.