۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۵۴۳۹۳
کشاورز نمونه و مدیر فروش کشت و صنعت ملی دامپروری پارس گفت: تقاضا برای خرید بذر گندم آبی درمنطقه مغان نسبت به سال گذشته کاهش یافته و این می تواند هشدار جدی برای دولت و اصلاح قیمت قبل از فوت وقت باشد.
به گزارش پایداری ملی، پس از آنکه دولت نرخ خرید تضمینی گندم را برای سال آینده 2200 تومان اعلام کرد، نگرانی بین جامعه کشاورزان و کارشناسان بیشتر شد؛ چراکه همین امسال پایین بودن نرخ خرید تضمینی میزان خرید محصول گندم را 3 میلیون تن کاهش داد و بیم آن می‌رود که با تعیین نرخ نامناسب، خرید سال آینده باز کاهش بیشتری یابد که کارشناسان و نمایندگان مجلس و خود کشاورزان نسبت به این مسئله هشدار داده‌اند.

با کشاورز نمونه گفتگویی در این زمینه انجام دادیم. سلمان اسدی جلودار که کشاورز نمونه سال گذشته با مدرک فوق لیسانس اقتصاد، گفت: اگر دولت هرچه زودتر نرخ خرید تضمینی گندم را اصلاح نکند، خرید تضمینی این محصول راهبردی در سال آینده کاهش بیشتری خواهد داشت.

وی هشدار داد که زمان به سرعت می‌گذارد و فرصت برای اصلاح قیمت از دست می‌رود؛ چراکه گندم یک محصول کشت پاییزه است و اگر زمان آن بگذرد، کشاورزان کشت دیگری را جایگزین آن خواهند کرد.

اسدی در پاسخ به این سوال که از نظر شما قیمت مناسب خرید تضمینی گندم چقدر است؟ گفت: با محاسبه تورم نیز و هزینه‌های بالا و همچنین ترغیب کشاورزان برای کشت محصولات استراتژیک قیمت گندم حداقل باید کیلویی 3000 تومان باشد.

وی ادامه داد: همچنان که سال گذشته هم هشدار دادیم پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم میزان خرید دولتی را کاهش خواهد داد و امسال هم میزان خرید دولتی حدود 8 میلیون تن شد در حالی که حداقل باید برای تامین نیاز مردم 11 میلیون تن خریداری می‌کرد.

قیمت گندم اصلاح نشود کشاورزان جالیز می‌کارند

این کشاورز نمونه در ادامه دلایل خود به پایین بودن خرید تضمینی امسال گفت: کشاورزان همواره دنبال هزینه و فایده هستند و محصولات جالیزی، سیب زمینی و پیاز همواره رقیب جدی برای کشت گندم به حساب می‌آید. اگر قیمت گندم کم باشد کشاورزان این محصولات را جایگزین خواهند کرد.

وی افزود: امسال در منطقه مغان کسانی که برای کشت اول خود ذرت علوفه‌ای کاشتند در هر هکتار 20 میلیون تومان درآمد کسب کردند، بنابراین اگر دولت می‌خواهد کشاورز به جای ذرت علوفه‌‌ای، گندم بکارد،‌ باید قیمتی تعیین کند که کشاورز ترغیب شود، وگرنه آنها محصولی را می‌کارند که برایشان سود بیشتری دارد.

به گفته این کشاورز نمونه در حال حاضر تنها راهکار برای ادامه کشت گندم از سوی کشاورزان تعیین نرخ مناسب است.

دولت باید فکر کند اگر به ما اجازه واردات ندهند چه خواهد شد؟

اسدی در پاسخ به این سوال که اگر نرخ تضمینی خرید گندم افزایش یابد، باید قیمت نان هم گران شود و تورم در بخش‌های دیگر هم بیشتر خواهد شد، گفت: مسئله گندم بسیار فرق می‌کند، کشور در شرایط فوق‌العاده‌ای قرار دارد که تحت تحریم و تهدیدهای جهانی قرار گرفته است. باید این طور فکر کنیم که اگر ما نیاز گندم را در داخل تولید نکنیم و آنها اجازه واردات به ما ندهند، چه خواهد شد؟

وی ادامه داد: هزینه واردات گندم حداقل کیلویی 5000 تومان برای دولت تمام خواهد شد. آیا سزاوار نیست که دولت با تعیین قیمت مناسب علاوه بر اینکه از کشاورز داخلی حمایت می‌کند، مجبور به پرداخت پول برای واردات هم نشود و از تهدیدهای غذایی هم در امان بماند؟

دولت نباید ارز 4200 تومانی را برای هر چیز خرج کند

این کشاورز نمونه گفت: دولت نباید ارز 4200 تومانی را برای واردات بخش کشاورزی و یا سایر محصولاتی که تولید آن در داخل امکانپذیر است پرداخت کند. دولت به ویژه در شرایط فعلی، انواع هزینه‌های پیدا و پنهان دارد که شاید صلاح نمی‌داند آنها را مطرح کند؛ بنابراین ارز 4200 تومانی نباید برای هر چیزی مانند واردات گندم که می‌توان در داخل تولید کرد، مورد استفاده قرار گیرد.

تقاضا برای خرید بذر گندم کاهش یافت!!

این کشاورز نمونه که مدیر فروش کشت و صنعت ملی دامپروری پارس هم هست، گفت: بررسی‌های ما در این شرکت نشان می‌دهد تقاضای بذر گندم آبی در منطقه مغان تا حدودی کاهش یافته است و این نشان دهنده آن است که سطح زیر کشت گندم کمتر شده و تنها دلیل آن پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم است.

وی تاکید کرد: در صورتی که دولت نخواهد نرخ خرید تضمینی گندم را اصلاح کند، سال آینده تولید گندم بسیار کمتر خواهد شد.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر